OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
RADŮZA je zase tady. Pokud si snad někdo myslel, že mateřství tuhle svéráznou písničkářku zastaví, vykolejí, či snad úplně vyřadí z pravidelného koncertování, skládaní a vydávání písní, šeredně se zmýlil a kolekce zbrusu nových sedmnácti kousků mu budiž přesvědčivým důkazem i ostrou výtkou. A to nebudeme počítat v mezidobí vydané pohádky „O Mourince a Lojzíkovi“, kde se zpíváním také zrovna nešetřilo. Takže popáté, poprvé pod hlavičkou vlastní vydavatelské značky (s distribucí Indies MG) a velkým vyznáním na rtu. Co velkým, vlastně tím největším...
Jako zázrakem spíš, a tak nevíš
že zlou prosím sudičku: „Dobře mu věšť!
Mně přisuď, co jemu slevíš!“
a do zahrady sype se déšť
Promo materiály hovoří o albu „Miluju vás“ jako o dosavadní nejintimnější zpovědi autorky a co se textového poselství týče, bude to asi skutečně tak, vše navíc podtrženo křehce bílým obalem a bukletem plným rodinných fotografií. Ovšem s niterností a jemností v hudbě se to až tak neslučuje. RADŮZA oprášila garmošku, zase řeže do kytary, zařezává do masa a křičí. Ve výsledku tak mnohem zranitelněji působila předcházející nahrávka „V salónu barokních dam“, ale nešť, i vyznání přece může mít koule a křik je někdy nejsilnějším projevem lásky.
Ale abyste si nemysleli, že se bude jen šturmovat za hlaholu polnic, to zas ne. Ten zmiňovaný velký návrat harmoniky sice udělal svoje a s výjimkou skvělé „Du du du“ poměrně často evokuje skladby z dřívějška („Na sudá, na lichá“, „Rixum pix“, „Až půjdu po úbočí“ a další), ale pochopitelně nezůstalo jen u něj. Hraje i kytara, klavír, prostě všechno, co se hodí. Ovšem osobně preferuji písničky aranžérsky bohatší, neboť mají mnohem větší šanci zakrýt nějaký ten podobný postup bohatší instrumentací či případným druhým hlasem. Navíc především etno „Čokoláda“, klavírní valčíček „Kudy zaduly žestě“ (se skvělým textem v refrénu: „Jen harmoniko zaštěkej vztekle jak čubka, dokud ti sama neřeknu, zastav se, halt, vyrvi mi bolest z žaludku, z páteře, z pupka, ať vítr veme ji jak můj nakřáplej alt...“), kytarově teskný „Ocelový břit“, pro změnu řízná polka „Křídlovky“ a křehoučká cimbálovka „Do mandorly“ jsou výtečné skladby samy o sobě, kde nějaké asociace s minulostí vůbec nepřipadají v úvahu.
„Miluju vás“ je vlastně souhrnem všeho, co od RADŮZY dobře známe. Tu pohladí, onde kousne, jednou se pošmajchluje, pak zas nohou kopne do rozkroku. Může to vadit, ale nemusí. Ne každé opakování nutně vyvolává nudu a ne každý podobný melodický postup musí ve stejném duchu i pokračovat. Čili vlastně všechno v pořádku, přátelé.
Láska kouše...
7,5 / 10
Radůza
- zpěv, kytary, akordeon, triangl, flétna, klávesy
Peter Binder
- kytary
Jan Jakubec
- basa
Miloš Dvořáček
- bicí, trubka na hubu
Robert Štolba
- bicí
Miloš Dvořáček
- zpěv
Zbyněk Bartoš
- trubka
Jan Šatra
- pozoun
Jiří Ševčík
- tuba
Karel Štolba
- klávesy
Cimbálová muzika Stanislava Gabriela
1. Na sudá a na lichá
2. Prostři stůl
3. Rixum pix
4. Jako zázrakem spíš
5. Du du du
6. Ještě poseď, starej brachu
7. Až půjdu po úbočí
8. Ale že musím
9. Chci oplakat to dobře (Bunes)
10. Čokoláda
11. Když zaduly žestě
12. Na Dříň
13. Ocelový břit
14. Už břízy zlátnou
15. Křídlovky
16. Do mandorly
17. Miluju vás
Gaia (2014)
Ocelový město (DVD) (2012)
Ocelový město (2012)
Miluju vás (2010)
O Mourince a Lojzíkovi aneb pohádkové čtení se zpěvy (2009)
V salonu barokních dam (2007)
Vše je jedním (koncert) (2007)
Půjdu, kam chci (DVD - koncert a film) (2007)
V hoře (2005)
Při mně stůj (2003)
Andělové z nebe (2001)
Blues? (1994)
Vydáno: 2010
Vydavatel: Radůza Records
Stopáž: 50:10
Produkce: Radůza
Studio: SQS Všenory
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.