PRVNÍ HOŘE - Achtung, Sultan!
MInule jsem zase kecal. Tohle je totiž další dokonalá deska tohoto úžasného tělesa. Radost tohle poslouchat. Už zas.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Chlípní kanálníci PUNGENT STENCH prožili období největší slávy a tvůrčího vrcholu na počátku devadesátých let. V souvislosti s jejich tvorbou bývá většinou zmiňován death metal, ale tak jednoznačné to v tomto případě není. Jejich humpolácké rámusení má sice ke smrtícímu kovu nejblíže, ale obsahuje také zemité hardrockové motivy, doomové tryzny, thrashové skotačení a výjimečně i skoro-grindové rychlosti. Tato kapela se nesnaží vyniknout v technice, rychlosti či brutalitě a svoji hudbu servíruje s neotesaným lo-fi zvukem. Jejich garážová produkce však s odstupem času působí kouzelným dojmem a paradoxně se jedná o jedno z důležitých pozitiv a poznávacích znamení „Smraďochů“.
Je třeba zdůraznit, že PUNGENT STENCH si ujíždějí na čuňárnách, a to jak textových, tak hudebních. Přesto (nebo možná právě proto) nabízí hudba těchto podivínů perly, které bychom u death metalové kapely nečekali. Hned v úvodní „Shrunken And Mummified Bitch“ hraje prim hutný sabbathovský rif, který střídá metalové burácení, podporované správně dávkovaným dvoukopákem. Podobný model je i následující „Happy Re-Birthday“, kde výrazný kytarový motiv ve střední a závěrečné části pěkně kontrastuje s počáteční hoblovačkou.
PUNGENT STENCH na „Been Caught Buttering“ kříží sabbathovský hardrock sedmdesátých let s death metalovou bramboračkou, což není zrovna obvyklý jev a v případě této sebranky se jedná o zásadní plus. Album nabízí přehršel zábavných pasáží, jako je murmurový nářek v akustickém finále doomové „Games Of Humiliation“, nebo pištící sólo v „Sputter Supper“, které na přebasovaném válcování působí jako pěst na oko, ale o bizarnostech prostě PUNGENT STENCH jsou. Vyzdvihl bych ještě další doom-sabbathovku „And Only Hunger Remains“ a závěrečnou, energickým frázováním našlapanou téměř hitovku „Splatterday Night Fever“, kterou pohání kupředu pěkně sekaná kytara.
Jestli chcete, můžeme polemizovat, je-li hudba PUNGENT STENCH dostatečně ujetá nebo není, ale o textové složce to platí bez debat. Přeložíte-li si naturalistické gore-bizzare-humus texty typu „vopíchám tě, rozsekám tě, sežeru tě“, které Martin Schirenc pěje záhrobním vokálem a doprovází procítěným „Uuuáááá“ nebo „Brrrrrr“, dostanete kompletní obrázek těchto vídeňských řezníků. Podobně laděné „Cronenbergovské“ umění provozovali svého času na druhé straně Atlantiku jistí AUTOPSY.
Samozřejmě lze celou tuto „pomatenost“ odzívnout s tím, že se jedná o jakýsi do death metalu hozený bigbeat, který je ke všemu ještě mizerně nazvučený. Ale pozor! To vám potom uniká celá krása i pointa PUNGENT STENCH. Pro fajnšmekry libující si v kanálním umění povinnost a pro ostatní zajímavost, kterou nelze nedoporučit.
-splatter-gore-bizzare-garáž-kanál-death-metal-
Martin Schirenc
- kytara, vokály
Alex Wank
- bicí
Jacek Perkowski
- basa
1. Shrunken And Mummified Bitch
2. Happy Re-Birth Day
3. Games Of Humiliation
4. S.M.A.S.H.
5. Brainpan Blues
6. And Only Hunger Remains
7. Sputter Supper
8. Sick Bizarre Defaced Creation
9. Splatterday Night Fever
10. Daddy Cruel (bonus)
11. The Ballad Of Mangled Homeboys (bonus)
Ampeauty (2004)
Masters of Moral - Servants of Sin (2001)
Club Mondo Bizzare - For Members Only (1994)
Been Caught Buttering (1991)
For Good Your Soul ... For Me Your Flesh (1990)
Vydáno: 1991
Vydavatel: Nuclear Blast
Stopáž: 37:29
Produkce: Gregore Schwarzenegger
Studio: Donnersound Studios
-bez slovního hodnocení-
MInule jsem zase kecal. Tohle je totiž další dokonalá deska tohoto úžasného tělesa. Radost tohle poslouchat. Už zas.
Trochu prog rock/metalová exhibice. Toho tydlikání a hračičkování je místy opravdu hodně. Ale tito Švédové umí i příjemné melodie a přirozeně plynoucí pasáže, takže jim to předvádění odpustím. Ostatně, když na to mají, tak proč se trochu nepředvést, že?
Žijeme ve zlatých časech českého thrash metalu! Takové období hojnosti prostě nepamatujeme. Kapely na nás chrlí v horším případě dobré, v tom lepším (i v tomto) desky výborné a my si čvachtáme jako ten pověstný manža. Více v recenzi, teď si třepu palicí.
Švédské duo se na svém dalším albu ještě více vzdálilo postrockovým kořenům a dá se tedy tvrdit, že jejich hudba odplavala do specifické formy indie rocku, který se opírá o robustní kostru shoegaze. Opět slušné album.
Další švédský power metal, kterému vlastně nelze nic vytknout. Dobří zkušení muzikanti, kvalitní produkce a chytlavé melodie. Komponování dle osvědčeného mustru, přesto to dokáže zabavit. Dám tomu ještě pár poslechů a poté zapomenu, že to kdy existovalo.
Nepřístupná a temná blackmetalová deska, která spolu s disonantní nervozitou nabízí i death/doomové nálady. Dostat se tomu pod kůži není snadné, ale odměnou je lavina emocí. Střídmá stopáž navíc ukončí ta "muka" dříve, než by to člověku urvalo hlavu.
Sofistikovaně maluje, točí vtipné filmy, v MORTAL CABINET zanechal výraznou stopu, ze Slavíka ho vyhodili, páč jeho světem je hardcore rap. A je z Rumburku, což leccos vysvětluje! Když šel pro talent, Marty si nabral hrstě. Zase ho ukázal, zpíčenec jeden.