OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Němečtí FITZCARRALDO jsou dalšími z těch, kteří dokáží posluchačům nabídnout příjemnou dávku postrockem načichlé muziky, která si zároveň v bourání zažitých konvencí neklade příliš vysoké ambice. „Lass Sein Was Ist“ je pro tuto čtveřici teprve druhým plnohodnotným počinem a taktéž i důkazem, že si dokázala osvojit ty nejdůležitější postupy, s pomocí kterých dá dohromady dobře fungující žánrovou kolekci a přitom po většinu hracího času nenudí.
Bohužel, ani tato čtveřice se ve svém počínání nedokázala vyhnout hluchým místům a nezajímavým, nicneřešícím momentům, které v některých případech srážejí její (jinak více než solidní) snahu někam do šedi průměru. Děje se tak především v těch chvílích, kdy kapela zvolní tempo i napětí a pustí se do poklidnějšího, až relaxačního rozjímání. V pojetí instrumentální hudby si dle představ těchto Němců podávají ruce již klasické elementy, jako jsou nájezdy mohutných kytar, které jsou v tomto případě opatřeny lehce zastřeným zvukem, jenž posouvá tvorbu FITZCARRALDO někam do sfér shoeagazového snění, které se střídají s vyklidněnými zvukovými plochami. V těchto kapela, přestože pádí vpřed po hluboce zajetých kolejích, projevuje dostatek hravosti, která však ne vždy jde ruku v ruce s patřičnou invencí. Právě v těch klidnějších momentech skupině občas dojde dech a její snaha o uvolnění nastřádaného napětí se dokáže proměnit i v lehkou nudu, kterou zachraňují mnohé zdařilé ostřeji znějící části jednotlivých skladeb. Pohříchu se tak několikrát děje doslova pět minut po dvanácté, čímž chci říct, že těmto zvolňujícím a akustickým pasážím by více slušela kratší stopáž.
Že skupina umí, dokazují některé velmi zdařilé kompozice, jež zároveň i svojí vysokou kvalitou přispívají k nevyrovnanému dojmu z „Lass Sein Wast Ist“. Když si FITZCARRALDO nesnaží za každou cenu komplikovat situaci někdy i zbytečnými zvukovými kudrlinkami a naopak místo toho vsadí na přímočařejší postup, tak z toho vzniká například i skvělá „Momentaufnahme“. Skladba, ve které se opravdu podařilo skloubit nevtíravou melancholii se zdánlivě nesourodými prvky, jako jsou explodující kytary a jednoduše vpřed jedoucí rytmika. Naproti tomu následující „Dämonen In Uns“ je typickým příkladem výše uvedených nedostatků. Nadějný, emocemi naplněný rozjezd a po něm zbytečně natahovaná „tišší“ prostřední část, díky níž se v úvodu navozená nálada postupně vytrácí do ztracena. Kouzelná melodie čistě akustické „Feuerwerk“ je pak spíše výjimkou potvrzující pravidlo.
Nevyrovnaný je pojem, který asi nejlépe vystihuje druhé album fanoušků Briana „Fitzcarralda“ Fitzgeralda. Snoubí se v něm nesporná skladatelská zručnost, rostoucí zkušenost i cit pro melancholii s mírnou kompoziční křečí a beznadějí. Výborné momenty se střídají s těmi slabšími, ale přesto jako celek působí nadprůměrně a dokáže vyvolat chuť se k němu opakovaně vracet.
Dobrá postrocková nahrávka, která se však taktéž nevyvarovala plochých a nudnějších momentů.
6,5 / 10
Jan Maier
- kytara, samply, vokály
Ulrich Kaindl
- kytara
Heiko Hümpfner
- bicí
Daniel Stenger
- basa, laptop, klávesy
1. Treibjagd
2. Prima 5 S
3. Q
4. Momentaufnahme
5. Dämonen In Uns
6. Feurwerk
7. Lass Sein Was Ist
8. Nichts
9. Du Bist Die Hoffnung. Ich Bin Der Abgrund
Lass Sein Was Ist (2009)
Herbst (2007)
Vydáno: 2010
Vydavatel: Baxxbeat Music
Produkce: Roland Wiegner
Studio: Tonmeisterei, Oldenburg (Německo)
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.