OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
THE OCEAN zasvětili koncepci svých alb důkladnému rozboru naší planety a vesmíru. Fyzikální a přírodní zákony naťukli na albech „Aeolian“ a „Fluxion“, utváření a formování naší matičky Země probrali na albu „Precambrian“ a nyní se s novinkou „Heliocentric“ nacházejí ve vesmíru a řeší postavení planet a Slunce. Pro popsání takto velkého tématu zvolili neméně monstrózní hudební složku. Odložili neurvalost charakteristickou pro alba „Aeolian“ / „Precambrian“ a místo hardcoreové naštvanosti, metalové techniky, rozzlobeného řevu a výrazných kytar se do popředí derou piáno, smyčce a melodický zpěv. THE OCEAN vždy hledali alternativní cestu metalovým světem, ale při nahrávání „Heliocentric“ se zřejmě až příliš zabývali myšlenkou stvořit umělecké superdílo. Snaha za každou cenu překvapit je zahnala od tvrdosti až nepříjemně blízko k obyčejným smutným písničkám, kterým se zpravidla říká „indie rock“.
Začátek alba je však vcelku zajímaný. Strašidelné intro střídá úvodní „Firmament“, která je sice v kontextu starších desek měkkota, ale na druhou stranu ji popohání pěkný kytarový rif. Střídání melodický vokál / řev je příjemné na poslech a skladba má nápad. U následujících položek však kvalita klesá. „The First Commandment Of The Luminaries“ už můžeme označit jako rádio-friendly rock a „Ptolemy Was Wrong“, „Metaphysics Of The Hangman“, „Catharsis Of A Heretic“ už nejsou ani to. Smutné balady téměř bez kytar, nářky doprovázené smyčcovým orchestrem a piánem, které až nepříjemně připomínají COLDPLAY, v lepším případě THE RASMUS, jsou pro autora tohoto článku bohužel nepřijatelné. Naštěstí v závěru desky nastává alespoň částečný obrat k lepšímu. Ve „Swallowed By The Earth“ se energie pozvolna probouzí a závěrečná dvojice „The Origin Of Species“ a „The Origin Of God“ v sobě mají část bývalé tvrdosti. Kytaristé se do toho opřou, zpěvák nasadí ostřejší hlasovou polohu a album je tak z části zachráněno.
Důvod, proč nejsem z„Heliocentric“ nadšen, je až moc líbivý zpěv hlavního vokalisty Loice Rossettiho, příliš melancholie, smutku a nudného brnkání, které je skládané až příliš na efekt a prvoplánová pompéznost. Na podobné věci jsme přeci jen v případě této party nebyli zvyklí. Navíc v melodických linkách se zpěvák dost opakuje. Jako fatální se v této souvislosti ukazuje absence pěvce-divocha, kterým byl Nico Webers. Ten, zdá se, odnesl veškerou agresivitu do své našlápnuté deathcorové ukrutnosti WAR FROM A HARLOTS MOUTH.
„Heliocentric“ není celé špatně. To bych byl až příliš přísný, ale skupina ořezala všechny zásadní a pozitivní aspekty své hudby. Snaží se o něco úplně jiného než v minulosti a dá velikou práci přikývnout na její současnou podobu. Nabízí se trefné přirovnání k poslední desce ISIS, kteří podobně vyměkli, ale v porovnání s THE OCEAN dopadli přeci jen lépe. Album nezachrání ani dobře promyšlená koncepce týkající se historického vývoje heliocentrického světonázoru (objevitelé, astronomové vs. inkvizice, křesťanství).
Jediné, co „Heliocentric“ ještě zachránit může, je druhá část dvojalba „Anthropocentric“, která vyjde na podzim a v souvislosti s kterou by pointa „Heliocentric“ byla jasnější. Bohužel v současné době nejsem schopen směřování THE OCEAN náležitě ocenit.
THE OCEAN se tentokrát opravdu snaží rozpoutat bouři ve sklenici vody. Samotná velkolepá textová koncepce a výpravná produkce nestačí a těžko zakrývá hudební průměrnost.
5,5 / 10
Luc Hess
- bicí
Robin Staps
- kytara
Jonathan Nido
- kytara
Louis Jucker
- basa
Loic Rossetti
- zpěv
Julien Fehlmann
- zvuk
+ hosté
1. Shamayim
2. Firmament
3. The First Commandment Of The Luminaries
4. Ptolemy Was Wrong
5. Metaphysics Of The Hangman
6. Catharsis Of A Heretic
7. Swallowed By The Earth
8. Epiphany
9. The Origin Of Species
10. The Origin Of God
Holocene (2023)
Phanerozoic II: Mesozoic | Cenozoic (2020)
Phanerozoic I: Palaeozoic (2018)
Pelagial (2013)
The Grand Inquisitor (EP) (2012)
Anthropocentric (2010)
Heliocentric (2010)
Precambrian (2007)
THE OCEAN / BURST (7'' split) (2005)
Queen Of The Foodchain / Inertia (2005)
Aeolian (2005)
FluXion (2004)
Fogdiver (2003)
Islands / Tides (2001)
Vydáno: 2010
Vydavatel: Metal Blade Records
Stopáž: 50:58
Produkce: Julien Fehlmann & THE OCEAN
Studio: La Chaux-de-Fonds (Švýcarsko)
Ach jaj, už zase raz niekto uveril predstave o vlastnej genialite a namiesto toho, aby zachytával veľkými vedrami prirodzený prameň vlastnej umeleckej tvorivosti, zúfalo škrabká malou lopatkou na miestach, kam jednoducho nepatrí.
A navyše, skutočne si neviem predstaviť, aký veľký fanúšik by som musel byť, aby mi nevadil ten príšerný spev.
Toto veru nie sú THE OCEAN, akých mám rád.
Ťažko dodať niečo navyše, kolegovia to zhrnuli celkom dobre. Azda len toľko, že ak chce kapela postaviť svoju nahrávku najmä na speve, mala by mať za mikrofónom hrdlo obdarené oveľa väčšou charizmou. Po priliehavý príklad netreba chodiť veľmi ďaleko - CALLISTO a ich "Providence".
Od THE OCEAN sa očakáva viac ako len nekonfliktný priemer, ktorého zaujimavosť má spočívať najmä v hrátkach so zvukom a v hľadaní ideálnej vokálnej linky. Ako sa možno dočítate v našom rozhovore, partia okolo Robina Stapsa si tento proces dokonale "užila". Ale ja ako poslucháč z neho, bohužiaľ, nemám takmer nič.
Problémom THE OCEAN nemôže byť zmena štýlu ako taká. Ťažko hovoriť čo i len o prekvapení, veď mnohé naznačil už druhý disk "Precambrian". Kameňom úrazu sa zdá byť prílišná koncentrácia na formu. Ak Robin Staps dokáže vášnivo rozprávať o nekonečnom znovunahrávaní jednej vokálnej linky (keby boli aspoň tie, čo na doske skončili, stopercentné!) a mesiacoch strávených dolaďovaním detailov obalu, ako keby priznával, že cenou za dokonalosť bolo, že neostal čas na melódie. Keď už sa doteraz vždy živelní THE OCEAN vzhliadli v skupinách, čo pred nahratím prevrátia každú notu a slovo trikrát, mali si všimnúť, že aj tie najpestrešie aranže vždy zahaľujú chytľavú, v podstate jednoduchú linku. Novinka švajčiarsko-nemeckého kolektívu miesto toho znie ako čosi, čo sa Danielovi Gildenlöwovi nezmestilo na "Be": talent a remeslo cítiť je, no chýba iskra. Ľudové úslovia o tom, že menej býva viac či o obuvníkoch, čo by sa mali držať vlastného kopyta, sedia na "Heliocentric" ako uliate, rovnako ako úderné anglické slovíčko "artsy".
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.