OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Hned úvodem musím čtenáře upozornit, že materiál prezentovaný na recenzovaném disku si skutečně nic nezadá se svým souhrnným názvem „Exploding Head”.
Ačkoliv se A PLACE TO BURY STRANGERS (APTBS) nijak netají sklony k chmurným hudebním náladám a poselstvím, tak metodika, kterou používají k dosažení svého úzkostlivého libida, může důvěřivého posluchače pěkně potrápit. Brooklynská trojka totiž drsně hladí svoji zatraceně rozmanitou kombinací post-punkové idey s vlivy noise rocku, shoegaze a zvláště pak industriálu.
Desítka vesměs svižně uhánějících skladeb hned při prvním doteku spolehlivě obmotává chapadly popové návykovosti, ze kterých s každou další várkou poslechů vyjíždí ostré drápky infikované dlouze nabíhajícím nervním sérem. Toto při opakovaném užívání doslova rozkmitává a štěpí mozkové komory a takto navozuje pocit dobrovolného stavu schizofrenie. Materiál potom zvláště nabírá na intenzitě a účinnosti je-li vstřebáván při každodenně moderních „nemám čas” stresech, kdy na vás všecko kolem patřičně nepříznivě dopadá.
Nic se však neděje za pomoci nějakých prvoplánových extrémů, ba právě naopak. Pokud očekáváte afektovaný zpěvo-krákor, tak dostanete poměrně klidný, odevzdaně naléhavý přednes, který se spíše, plivajíce cynické texty, drží hlubších, mírně tvárných poloh, tak aby podpořil dominující rytmické duo, jemuž ve většině případů z pozadí dodává šmrnc echo-depresivně naladěná kytara, nejednou sahající i po dosti melodických motivech („In Your Heart”, „Smile When You Smile”). Jak šestistrunka, tak i basa velmi často vysílají své vzkazy přes různé krabičky efektů (nejtemněji v „Ego Death”). Nikdy však nedochází k žádnému přehnanému vazbení na dvou strunách po dobu dvou minut. Album občas nenápadně tíhne i k tanečním rytmům (nevýrazněji v „Keep Slipping Away”), ale ani tyto uvolňující záchvěvy nevedou k upuštění neustále se valícího přetlaku na sluchovody a jakoby svojí časovanou lehkostí ještě více umocňovaly už tak pěkně plíživou tísnivost vycházející z reproduktorů.
Celá koncepce tohoto psycho-varieté, kde svojí významnou roli samozřejmě sehrávají i střídmě exponované industriální samply, je pomocí jakési perverzní psychologie vybudována tak, aby nedávala posluchačovi, se kterým je smýkáno od stěny ke stěně, sebemenší možnost utéci ze svého psychedelicky skličujícího perimetru.
Ctíce odkazy THE JESUS AND MARY CHAIN, JOY DIVISON nebo třeba i THE CURE je „Exploding Head” druhým dlouhohrajícím zásekem v sedmileté historii a i díky velmi dobré produkci pro kapelu znamená vypilovaní vcelku svojského a chytlavého retro zvuku, který předesílal o něco slabší debut z roku 2007.
S deskou, která vyšla během loňského října pod křídly major labelu Mute, jsem strávil hodně času a APTBS pro mě v současné době, jako jedni z mála, představují téměř dokonalé zvládnutí látky, která mísí výše uvedené a mnou oblíbené žánry.
Je tedy libo kalich hořkosti?
Na vlastní nebezpečí!
8,5 / 10
Oliver Ackermann
- kytara, zpěv
Jonathan "Jono MOFO" Smith
- basa
Jason "Jay Space" Weilmeister
- bicí
1. It Is Nothing -
2. In Your Heart
3. Lost Feeling
4. Deadbeat
5. Keep Slipping Away
6. Ego Death
7. Smile When You Smile
8. Everything Always Goes Wrong
9. Exploding Head -
10. I Lived My Life To Stand In The Shadow Of Your Heart
Worship (2012)
Onwards To The Wall (2012)
Exploding Head (2009)
A Place To Bury Strangers (2007)
Vydáno: 2009
Vydavatel: Mute Records
Stopáž: 43:00
Produkce: Andy Smith
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.