OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Jen několik málo dní po loňském pražském koncertu si japonští MONO odskočili do New Yorku, kde pro několik šťastlivců, kteří se v průběhu dvou květnových večerů dostali do koncertního sálu, připravili velkolepou výroční show. Asi málokoho zainteresovaného překvapí, že tentokráte se tak dělo i s podporou symfonického orchestru. Už aranžmá poslední řadové desky „Hymn To The Immortal Wind“ překypují rozmáchlými smyčcovými party, takže není divu, že oslava desátých narozenin byla alespoň na pódiu pojata takto opulentním způsobem.
Výběrem skladeb ale nebudou příliš potěšeni milovníci skvělého alba „You Are There“ z roku 2006, z něhož zazní toliko jediná kompozice – nádherná „Are You There?“. Místo toho je kladen důraz hlavně na poslední řadovku a starší tvorbu. Výběr písní z loňského alba je celkem logickým krokem, neboť v době pořizování tohoto záznamu se jednalo ještě o velice čerstvou záležitost a rovněž, jak již bylo řečeno, bohaté smyčcové party si o živou prezentaci přímo říkají. Je však paradoxní, že ač i v titulu tohoto živáku najdeme odkaz na živý orchestr, na samotné nahrávce se, možno říci že naštěstí, nijak přehnaně netlačí do popředí. Spíše se věrně drží své linie ze studivých nahrávek Japonců, aby v případě potřeby více a jindy zase méně podpořil jejich emoční zabarvení. S tím, pravda, je u MONO někdy trochu svízel, protože především na již zmiňované poslední desce jejich patos a „monumentálnost“ místy přesahují únosnou mez vtíravého kýče. Avšak málo naplat, živě to kapele skvěle sluší, o čem jsme se měli možnost přesvědčit díky pražským koncertům několikrát i v tuzemsku a stejného názoru bude bezpochyby i většina návštěvníků těchto dvou newyorských koncertů.
Přesvědčivá a procítěná instrumentace, maximální soustředěnost a velmi skromná komunikace s publikem. Na tohle všechno už je pravidelný návštěvník koncertů MONO zvyklý a nejinak je tomu samozřejmě i v tomto případě. Desetiletí existence je sice krásné výročí, ale skupina se rozhodla užít si jej pouze v rovině instrumentální a oprášením některých starších skladeb. Žádné šampaňské na závěr, žádní speciální hosté, samozřejmě vyjma onoho symfonického souboru, a ani žádný přednes směrem do publika. V tomto ohledu kvartet ze Země vycházejícího slunce neporušil žádnou ze svých zásad, mezi které můžeme naštěstí řadit i podmanivé živé show a silnou schopnost přenést nálady svých skladeb směrem do publika.
Ovšem zas tak úplně komorně pojaté výroční oslavy to nejsou. Tedy rozhodně ne ze strany vydavatele. Balení „Holy Ground“ totiž kromě zvukového záznamu obsahuje celou živou seanci i v DVD provedení, takže ošizeni nejsou ani ti, kteří si koncertní šílenství rádi dopřejí i z pohodlí svého gauče. Na jeho obrazové kvalitě je sice znát, že nebylo určeno k samostatnému prodeji a taktéž fakt, že Temporary Residence je malý a nezávislý label. Počet kamer a jejich umístnění je sice jakž takž dostatečné, ovšem jedná se pouze o běžné digitální přístroje, které nezřídka jen horko těžko bojují se skromným nasvícením pódia. Mnoho neostrých a tmavých záběrů sice na žádné velké kino nevypadá, ale celkový dojem z jinak zdařilého provedení tohoto koncertního záznamu, včetně velmi pěkné vinylové edice s jednou bonusovou skladbou navíc, nepokazí.
Deset let na scéně je už skutečně velmi slušné období. I MONO si v jeho průběhu prošli problémy typickými pro začínající undergroundové umělce, aby si především od roku 2006, kdy vydali přelomovou desku „You Are There“, vydobyli celosvětový věhlas. „Holy Ground“ je tak slušivým dárkem pro všechny, kteří je na této cestě provázeli a podporovali.
Že to japonským MONO svědčím i se symfonickým orchestrem v zády, dokazují už jejich studiové nahrávky. Zdařilý koncert v neméně zdařilém provedení. Velice pěkný dárek pro fanoušky kapely. Hodnocení je protentokrát zbytečné.
Takaakira "Taka" Goto
- kytara
Yasunori Takada
- bicí
Tamaki
- basa
Yoda
- kytara
+ The Wordless Music Orchestra
1. Ashes In The Snow
2. Burial At Sea
3. Silent Flight, Sleeping Dawn
4. Are You There?
5. 2 Candles, 1 Wish
6. Where Am I
7. Pure As Snow
8. Follow The Map (vinyl bonus)
9. Halcyon (Beautiful Days)
10. Everlasting Night
The Last Dawn / Rays Of Darkness (2014)
For My Parents (2012)
Holy Ground: NYC Live With The Wordless Music Orchestra (Live) (2010)
Hymn To The Immortal Wind (2009)
The Sky Remains The Same As Ever (DVD) (2007)
Gone (2007)
MONO & WORLD'S END GIRLFRIEND - Palmless Prayer / Mass Murder Refrain (2006)
Memorie dal Futuro EP (vinyl) (2006)
You Are There (2006)
Walking Cloud And Deep Red Sky, Flag Fluttered And The Sun Shined (2004)
New York Soundtracks (remixy) (2004)
One Step More And You Die (2002)
Under The Pipal Tree (2001)
Hey, You EP (2000)
Vydáno: 2010
Vydavatel: Temporary Residence Limited
Produkce: Matt Byles
Studio: The New York Society For Ethical Culture, (Le) Poision Rouge
Nahráno živě 8. a 9. května 2009 v The New York Society For Ethical Culture.
skvělý koncert tradičně zachycující kapelu na vyjímečný akci - výborný. Jediný co to sráží je pro mě osobně velmi otravná koncentrace kapely a fanoušků a všech na materiál z poslední desky, kterej podle mě zaostává značně za vším co předtím udělali.
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.