OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Realita aktuálneho zloženia LIMBONIC ART je taká, že ju tvorí len jeden člen a to Vidar „Daemon“ Jensen. V tento fakt vyústili nezhody v smerovaní kapely medzi jej dlhoročnými dvoma členmi a tak je „Phantasmagoria“ realizáciou predstáv len jedného z nich. Štúdiová tvorba bola vždy zložená z dvoch zásadných častí, ktoré zastupovali oboch protagonistov.
Daemon vštepoval do skladieb tvrdý, na riffoch postavený blackmetalový základ, Morpheus dával skladbám melodicko-atmosférický rámec, ktorý vždy definoval výsledný zvuk kapely. Vidar Jensen už skôr avizoval, že pripravovaná „Phantasmagoria“ bude práve o ostrom blackmetale zbavenom akýchkoľvek ďalších prívlastkov. Už však samotná plocha 71 minút koliduje so spomínaným zámerom a pre rýchly naklepaný blackmetal nepredstavuje dobré znamenie. Vyplniť takýto čas nápadmi taktovanými v charakteristicky rýchlom tempe automatu, ktorý bol vždy poznávacím znakom kapely, chce veľkú dávku kreativity, ktorá tu tentokrát na mnohých miestach úplne absentuje. Rozbeh je veľmi sľubný a úvodná štvorica skladieb znie čerstvo. Je príjemným, našliapaným elektroblackom v retro kabáte s primitívnym klávesovým podmazom. V strednej časti krivka klesá niekde k priemeru a záver albumu s dvoma osemminútovými skladbami je už (pre mňa) doslova utrpením. Nie je čoho sa chytiť, riffy sa sypú v nevýraznej kompozičnej šedi. Prvotná energia sa rozplynula a kozmická atmosféra, na ktorú sme boli zvyknutí, je len smrtiacim vákuom. K dobrému celkovému dojmu neprispieva ani slabší zvuk nahrávky.
Z „Phantasmagorie“ by sa dal vyrobiť slušný album s archaickou atmosférou číreho blackmetalu plného zaujímavých riffov, nebyť megalomanskej snahy jeho autora sám naplniť stopáž, ktorú v minulosti dokázal viacmenej úspešne vyplniť kvalitným materiálom iba spolu s Morpheom. Aj preto polovica bodov zaslúžene chýba.
Úplne atypická nahrávka, ktorá snáď ani nemala výjsť pod hlavičkou LIMBONIC ART. V skratke: jedná sa o album, kde sa Daemon sám snažil zaplniť priestor, na ktorý bez Morphea nemá. Ďalších hypotetických 4 a pol boda teda chýba. Pomohlo by skrátiť stopáž na polovicu a skoncentrovať miestami slušné nápady.
4,5 / 10
Vidar "Daemon" Jensen
- všetko
1. Prologue / Phantasmagoria
2. Crypt of Bereavement
3. Curse of the Necromance
4. Portal to the Unknown
5. Dark Winds
6. A World in Pandemonium
7. Flight of the Minds Eye
8. Apocalyptic Manifestation
9. Prophetic Dreams
10. The Burning Vortex
11. A Black Sphere of Serenity
12. Astral Projection
Phantasmagoria (2010)
A Legacy Of Evil (2007)
The Ultimate Death Worship (2002)
Ad Noctum - Dynasty of Death (1999)
Epitome of Illusions (1998)
In abhorrence dementi (1997)
Moon In The Scorpio (1996)
Vydáno: 2010
Vydavatel: Candlelight Records
Stopáž: 71:11
Hodina deset monotónního nářezu a extrémně jednoduché klávesy..
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.