OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Osvědčený tandem Chris Black – Sanford Parker se nám po produkční práci, kterou zanechali na posledním počinu NACHTMYSTIUM, připomínají s dalším dílem, které je výsledkem jejich společné kooperace. Tentokráte se však role trošku pozměňují, neboť prvně jmenovaný je pod recenzovanou nahrávkou podepsán i jako výhradní autor hudby a textů. Když jsem se před léty zaposlouchal do předchozího alba „In Sickness And In Dreams“ z roku 2007, jméno DAWNBRINGER mi na dlouho v hlavě nezůstalo. Velmi dřevně pojatá variace na téma „ryzí metalové retro“ postrádala i přes určitý stupeň přitažlivosti silnější fluidum a schopnost získat posluchače pro svoji věc.
O to překvapivější je dění na letošní novince. Razantní změny, které hudba tohoto v současnosti dua překonala, nespočívají ani tak v revizi žánrového směřování, jako spíše v přístupu ke skládání, zvuku a v neposlední řadě i vokálům. Nádech v metalové hudbě časů dávno minulých zůstal zachován, ba co víc, teprve nyní dochází k efektu účinného přenosu dobové atmosféry na posluchače. Blackmetalovému závoji ze staré školy se oproti minulosti dostalo i pestré společnosti, které vévodí důraz na heavymetalový feeling. Výrazný přísun melodií a „pročištění“ zvuku od (až příliš) zatuchlého důrazu na „prehistorický“ sound lze kvitovat jedině s povděkem. Těžiště hudby DAWNBRINGER, ze které prýští sympatie k dávno osvědčeným a archaickým kompozičním postupům, zůstalo zachováno, ale v současnosti se kolem něj kupí pestrá škála vlivů z různých klasických kovových žánrů, kterým vévodí právě heavymetal.
Pokud však očekáváte nějaké reminiscence na doby, kdy světu vládnul NWOBHM, budete nejspíše zklamáni. Americké duo zní sice na povrchu velmi heavy a silně melodicky, ale této přívětivé slupce jistí záda značně obhroublá spleť thrash metalových riffů, které tak tvoří dostatečně důrazný opěrný bod pro četná kytarová sóla a vyhrávky. Tomuto trendu přizpůsobil své hlasivky i Chris Black. Černým kovem načichlý skřehot střídá melodický vokál, v jehož barvě jsou sice ozvěny minulosti kapely cítit, ale právě takhle to má být a takhle to přesně k současné hudbě DAWNBRINGER dokonale sedí.
Dramaturgie alba pak přesně vystihuje definici nahrávky, na které to „žije“. Start úvodní „So Much For Sleep“ snad ani větší dávku klišé nabídnout nemohl. Heroický kytarový motiv postupně přenechává prostor hlavní části skladby, svým provedením splňující vše výše uvedené. Přímočarý kvapík vykládá hned na úvod karty na stůl, aby však ty nejlepší trumfy přeci jen schoval na později. Čekání však není příliš dlouhé. Následující dvojice „You Know Me“ a hlavně „The Devil“ je perfektní diplomovou prací na téma „metalové retro a žhavá současnost“. Oba rychlé kusy disponují silným thrashmetalovým nádechem, zvláště pak ta druhá by bez problémů zapadla na nejedno klasické album kapel z oblasti Bay Area. V takto nastoleném tempu by to však časem byla přeci jen nuda, a tak se ke slovu dostávají i pomalejší kusy (tklivá „Cataract“ anebo „All I See“) a jejich střídání s těmi razantnějšími se tak stává (vítaným) pravidlem.
Způsob, jakým vás DAWNBRINGER dokážou přenést o nějakých dvacet let zpátky, si za svoji absolutní nenucenost zasluhuje potlesk na otevřené scéně. „Nucleus“ tak není dalším nudným metalovým retrem, které jen prostě přehrává věci dávno vymyšlené, protože to ti mladší posluchači beztak neodhalí. Ne, americké duo jen přirozeným způsobem vzdalo hold jedné hudební epoše, která se už prostě nikdy nevrátí, na čemž nic nezmění ani toto jejich album. Fakt, že se jeho prostřednictvím o to ani nepokoušejí, je jednou z jeho největších předností.
Velmi vydařené retro a lahůdka pro vyznavače dřevního pravěkého metalu, kterému však nechybí svěží pojetí ani kvalitní produkce.
8 / 10
Chris Black
- basa, bicí, vokály
Scott Hoffman
- kytary
+ hosté
1. So Much For Sleep
2. You Know Me
3. The Devil
4. Swing Hard
5. Cataract
6. Like An Earthquake
7. All I See
8. Old Wizard
9. Pendulum
Into The Lair Of The Sun God (2012)
Nucleus (2010)
In Sickness and In Dreams (2007)
Catharsis Instinct (2000)
Unbleed (1997)
Sacrament (EP) (1996)
Vydáno: 2010
Vydavatel: Profound Lore Records
Stopáž: 41:02
Produkce: Chris Black & Sanford Parker
Tohle se sakra povedlo!
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.