PRVNÍ HOŘE - Achtung, Sultan!
MInule jsem zase kecal. Tohle je totiž další dokonalá deska tohoto úžasného tělesa. Radost tohle poslouchat. Už zas.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Pokud disponujete alespoň základními znalostmi starých řeckých pověstí a bájí, jistě velmi dobře víte, kdo to byl Erebos. Takový Adam The First Sinner, předák polských HATE, má veselé historky zpoza mocných bran Akropole evidentně v malíku. Neomylně totiž ukázal hluboko do podsvětí a zdejšího vládce věčné temnoty, mýtického Ereba, bez váhání zvolil za patrona sedmé řadové desky své milované kapely. A hned na tomto místě je nutno dodat, že sedmé řadové desky poměrně kontroverzní.
Při příležitosti rozboru předchozího, dva roky starého záznamu „Morphosis“ jsem v kontextu tvorby HATE použil slovíčko „svojská“. I dnes trvám na tom, že oprávněně, chytrý mix strojově chladného black metalu s techničtěji pojatým deathmetalem totiž tehdy zrovna nebyl ke slyšení na každém druhém nároží. Po vyslechnutí horké novinky „Erebos“ však s trochou nostalgie konstatuji, že varšavské kvarteto nastolený kurs neudrželo, ba co víc, znenadání se ocitlo přímo před vchodem do slepé ulice. Jinými slovy, nechalo se až příliš okatě inspirovat veleúspěšnou tvorbou aktuální polské jedničky (v kontextu popularity) na poli extrémních žánrů – tedy BEHEMOTH (konkrétně mám na mysli období okolo alba „Demigod“). Zhoubný vliv slávy pobaltské modly pod vedením Adama Michala Darskiho současnou tvář HATE znatelně poznamenal. Odkazy na tvorbu gdaňských mystiků jsou doslova všudypřítomné, reflektuje je jak produkce, tak i zvuk, symbolika a koneckonců i samotná image. Příliš mnoho na to, aby to byla jen náhoda.
Na „Erebos“ se dá nahlížet hned z několika stran a úhlů. Mnozí ocení skvělou produkci, vybroušený zvuk i extraordinární instrumentaci, další se budou rozplývat nad (znovu) výtečnou vokální performancí v podání Adama The First Sinnera a ti ostatní zase pro změnu vyřknou nad nebohým Erebem-plagiátorem nekompromisní rozsudek. Můj osobní názor se nachází někde na pomezí, přestože uznávám, že míra inspirace aktuální tvorbou Nergala a spol. přesáhla na „Erebos“ únosnou míru, nemůžu úplně potlačit své sympatie k současné polské moderní produkci (BEHEMOTH počínaje a třeba DECAPITATED nebo LOST SOUL konče). Čistě po řemeslné stránce je aktuální záznam HATE téměř bezchybný. Palec nahoru sklízí zejména ukázkově vyvážený mix, stejně tak jako vysoce reprezentativní zvukový kabátec (studio Hertz a jeho neomylná osádka pod vedením bratří Wieslawských znovu zasahuje přímo do černého). Svůj tradiční standard za mikrofonem odvedl i „První hříšník“, jehož dominantní vokál opět odsuzuje většinu konkurentů do nelichotivé pozice pouhých komparzistů. Inu, jeden má v hrdle zlato, druhý musí ve studiu pracně lepit mnohovrstevné vokály, že ano, pane Darski?
Je nutno poznamenat, že „Erebos“ s sebou přinesl jistou změnu ve skladatelské filosofii kapely. HATE totiž vsadili na chytlavější a více memorovatelnou tvorbu, tedy přesně na opačný trend, než který sledovaly „Morphosis“ a především pak „Anaclasis (A Haunting Gospel Of Malice & Hatred)“, obě nahrávky až na výjimky (za všechny uveďme třeba skladbu „Catharsis“) odtažité a posluchači ne zrovna dvakrát přístupné. Jistě, v tracklistu i tentokráte figurují méně stravitelné položky (konkrétně jsou to „Trinity Moons“ a „Transsubstance“), nicméně ani ty již neoplývají onou, pro HATE kdysi tolik typickou, chladnou až „nepřátelskou“ atmosférou. Blacková kytara je opět o trochu méně výraznější, do popředí naopak vystupují čitelnější a melodičtější motivy. Jistou změnu doznala i kompoziční stavba, tentokráte více přehledná a poměrně jasně strukturovaná (slyšte zejména předposlední „Wrists“).
Spolu s emisí „Erebos“ nastoupili HATE novou cestu. Na rozdíl od té staré, trním skrz naskrz prorostlé, je to cesta přímá a hezky úhledná. Jedním dechem je však vhodné dodat, že je to i cesta nejvíce snadná a bohužel i hodně frekventovaná. Myslím si, že je to tak trochu škoda. Adam The First Sinner mi byl totiž mnohem sympatičtější v roli sveřepého vlka samotáře.
Spolu s emisí „Erebos“ nastoupili HATE novou cestu. Na rozdíl od té staré, trním skrz naskrz prorostlé, je to cesta přímá a hezky úhledná. Jedním dechem je však vhodné dodat, že je to i cesta nejvíce snadná a bohužel i hodně frekventovaná.
7 / 10
Adam The First Sinner
- zpěv, kytara
Destroyer
- kytara
Mortifier
- baskytara
Hexen
- bicí
1. Genesis
2. Lux Aeterna
3. Erebos
4. Quintessence Of Higher Suffering
5. Trinity Moons
6. Hero Cults
7. Transsubstance
8. Hexagony
9. Wrists
10. Luminous Horizon
Solarflesh (A Gospel Of Radiant Divinity) (2013)
Erebos (2010)
The Litanies Of Satan (live) (2009)
Morphosis (2008)
Anaclasis (A Haunting Gospel Of Malice & Hatred) (2005)
Litanies Of Satan (DVD) (2004)
Awakening Of The Liar (2003)
Cain's Way (2002)
Victims (EP) (1999)
Lord Is Avenger (1998)
Daemon Qui Fecit Terram (1996)
The Unwritten Law (demo) (1995)
Evil Art (demo) (1994)
Abhorrence (demo) (1992)
Vydáno: 2010
Vydavatel: Listenable Records
Stopáž: 46:26
Produkce: Slawek Wieslawski and Wojtek Wieslawski
Studio: Hertz Studios (Białystok, Poland)
K hlavní recenzi toho nemám moc co dodávat. Když si odmyslím současné fotografie kapely, kde mi prostě ta sázka na BEHEMOTH image velice vadí, tak mám před sebou solidní metalový materiál, který sice nedokáže zapřít i slušnou dávku kalkulu, ale jeho míra nepřesahuje únosnou mez. Jsou zde totiž ke slyšení i některé velmi dobré skladby, jež navazují na (i z mého pohledu) lepší minulost těchto Poláků. Já osobně zde navíc v mnoha momentech slyším silnou podobnost s krajany LOST SOUL, kteří jsou však na svém poslední albu podstatně dál.
-bez slovního hodnocení-
MInule jsem zase kecal. Tohle je totiž další dokonalá deska tohoto úžasného tělesa. Radost tohle poslouchat. Už zas.
Trochu prog rock/metalová exhibice. Toho tydlikání a hračičkování je místy opravdu hodně. Ale tito Švédové umí i příjemné melodie a přirozeně plynoucí pasáže, takže jim to předvádění odpustím. Ostatně, když na to mají, tak proč se trochu nepředvést, že?
Žijeme ve zlatých časech českého thrash metalu! Takové období hojnosti prostě nepamatujeme. Kapely na nás chrlí v horším případě dobré, v tom lepším (i v tomto) desky výborné a my si čvachtáme jako ten pověstný manža. Více v recenzi, teď si třepu palicí.
Švédské duo se na svém dalším albu ještě více vzdálilo postrockovým kořenům a dá se tedy tvrdit, že jejich hudba odplavala do specifické formy indie rocku, který se opírá o robustní kostru shoegaze. Opět slušné album.
Další švédský power metal, kterému vlastně nelze nic vytknout. Dobří zkušení muzikanti, kvalitní produkce a chytlavé melodie. Komponování dle osvědčeného mustru, přesto to dokáže zabavit. Dám tomu ještě pár poslechů a poté zapomenu, že to kdy existovalo.
Nepřístupná a temná blackmetalová deska, která spolu s disonantní nervozitou nabízí i death/doomové nálady. Dostat se tomu pod kůži není snadné, ale odměnou je lavina emocí. Střídmá stopáž navíc ukončí ta "muka" dříve, než by to člověku urvalo hlavu.
Sofistikovaně maluje, točí vtipné filmy, v MORTAL CABINET zanechal výraznou stopu, ze Slavíka ho vyhodili, páč jeho světem je hardcore rap. A je z Rumburku, což leccos vysvětluje! Když šel pro talent, Marty si nabral hrstě. Zase ho ukázal, zpíčenec jeden.