OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Jestli nelze něco těmto Švédům upřít, tak je to rozhodně schopnost na sebe upozornit. Tajemnou aurou se halící uskupení, jež si úzkostlivě střeží anonymitu svých členů, dokázalo kolem sebe rozpoutat slušný hype. Velmi příznivá prodejní čísla tohoto (zároveň debutového) alba, abnormální sumy, za které se na internetových aukcích prodávají jeho vinylové verze a několik dalších sběratelských kusů, včetně aktuální singlové edice skladby „Elizabeth“. To vše jen dokazuje fakt, že okolnosti skupině hrají do karet.
Jedním z jejích trumfů může být i současný hlad po všem možném, co alespoň trochu páchne pojmem „retro“. Tady si jej posluchač bažící po pečlivém historickém exkursu bohatě ukojí. Má-li ještě k tomu všemu v lásce rané BLACK SABBATH, ulítá na šedesátkové psychedelii anebo nepohrdne hardrockem z následující dekády, tak s touto vykutálenou šesticí (?) rozhodně nešlápne vedle. Musí se však připravit i na to, že na něj čeká několik příjemných překvapení.
Tak předně GHOST nejsou z těch, kteří by si vzali staré desky, důkladně je nastudovali a podle nich pak splácali několik zaručeně chytlavých skladeb. Hluboké znalosti rockové historie jim nelze upřít, jenomže způsob jejich aplikace do vlastní tvorby není rozhodně z kategorie obvyklých. Řeč je hlavně o překvapivě velice schopné kooperaci ve složení jemný melodický vokál a patřičně zatěžkaný kytarový / rytmický spodek. Skladbám opatřeným slušivým hardrockovým drivem vévodí právě vypjatý melodický vokál, který však neobtěžuje žádnými falzetovými úlety ani pokusy o „umělecký“ přednes. Jeho síla a temperament se, přesně jak to vyžadují pravidla pro poctivou rockovou píseň, nejvíce projevují v nadmíru vydařených refrénech, až by se chtělo říci, že právě hlas postrádající drsňáckou patinu tuto nahrávku de facto definoval.
To by ale bylo zavádějící tvrzení, protože jestliže hudební část oproti (v takto pojaté hudbě) neotřelému vokálu v něčem zaostává, tak je to možná akorát tak větší lpění na tradicích, což v případě očekávání od této nahrávky není zrovna negativum. Kytarová mašinerie si dává pořádně záležet na tom, abyste si při poslechu její riffů a uchu lahodích sólíček příjemně zavzpomínali, a když jsou tyto ještě tu a tam osvěženy dávkou kláves anebo hammondů, tak je cesta zpět v čase dokonána.
„Opus Eponymous“ je nahrávkou, jež by se dala obvinit z kalkulu. To koneckonců platí pro všechny současné hudební pokusy mapující území dávno objevená a posléze i vysídlená. Na to však mají GHOST až příliš mnoho dobrých písní, u kterých bych sice nechtěl zavírat oči nad jejich občasnou prvoplánovostí, ale zároveň jím nemohu ubírat jejich půvab a poctivý retro nádech. Troufám si tipnout, že až bude identita tohoto záhadného spolku jednou odhalena, soudě dle propracované strategie a existence tohoto s přehledem šlapajícího alba, zjistíme, že máme co do činění se zkušenými a známými harcovníky.
Retro jako poleno. Tajuplný heavymetalový kolos, který se zatím nehodlá zastavit před ničím. Peklo se otevírá, připravme se na nejhorší!
7,5 / 10
1. Deus Culpa
2. Con Clavi Con Dio
3. Ritual
4. Elizabeth
5. Stand By Him
6. Satan Prayer
7. Death Knell
8. Prime Mover
9. Genesis
Impera (2022)
Prequelle (2018)
Ceremony And Devotion (live) (2017)
Meliora (2015)
Infestissumam (2013)
Opus Eponymous (2010)
Datum vydání: Pondělí, 18. října 2010
Vydavatel: Rise Above Records
Stopáž: 34:41
Produkce: GHOST
Veľmi zábavná špička zaujímavého okultno-metalového pnutia. Rovnako ako napríklad DEVIL´S BLOOD, aj GHOST prinášajú vo vydarenej podobe variácie na časy dávno minulé. V prípade švédskej pätice (či šestice?) muzikantov (vraj z pomerne renomovaných kapiel) najmä odkazy na ranú tvorbu MERCYFUL FATE. Uvoľnená atmosféra, skvelé skladby, chytľavý materiál - SATANAS, WE ARE ONE!
Skvelý, nápaditý, uvoľnený a zábavný duchársky metal s neodmysliteľnou hudobnou aj dizajnovou retro patinou - presne tak, ako sa na Rise Above patrí. Som zvedavý, či sa utajení Švédi (doska by sa mala volať "Opus Anonymous") nakoniec rozhodnú svetu odhaliť, kto má túto podarenú srandičku na svedomí.
parada!
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.