OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Tak už to vypadá, že straight-edge divočáky THROWDOWN dostihl po deseti letech a šesti našlapaných albech syndrom stařecké vyklidněnosti. Řízné hardcore křížené s napruženým groove metalem pomalu vyklízí pozice a nastupují propracované, harmonické kompozice, plné nostalgicky tíživé atmosféry smutku a bolesti. Raději si ani nebudu představovat ty protažené obličeje pravověrných hc-čkářů v kotli Abatonu, když na ně kapela místo energických projektilů z alba „Haymaker“ vypustí baladu „Serpent Noose“ nebo truchlivou „Widowed“. Možná by letělo směrem k pódiu i nějaké to pivo.
Pozor ale na unáhlené soudy! THROWDOWN se své divoké minulosti nezřekli, jen tu svoji dravou hardcorovou mašinu trochu přestavěli. Nesnaží se být pouhým PANTERA revivalem a spíše než razanci do nových skladeb promítají až téměř sludge/stoner metalovou „tíhu“. Na minulém „Venom & Tears“ bylo pár takových skladeb, ale teprve „Deathless“ je celé ve znamení nových pořádků. Hudebně teď kapela stojí mnohem blíže k depresivním spolkům typu ALICE IN CHAINS, CROWBAR resp. KINGDOM OF SORROW nebo melodičtějším DISTURBED, ale volnější tempo a více melodií však v jejich případě neznamená úplné vyměknutí. Nové album je stále dostatečně hutné, jen cesta k zalíbení není tolik přímočará a je třeba mu dát nějaký čas. Když vás ale kusy jako jsou „Skeleton Vanguard“, „The Blinding Light“ nebo „Ouroboros Rising“ chytí pod krkem, tak vás jen tak nepustí.
Principál Dave Peters už pouze nekopíruje Phila Anselma, předvádí mnohem širší hlasový rejstřík, a světe div se, intonuje dokonce o něco lépe, než samotný božský Phillipe. Jeho hlas dominuje ještě o něco více než v minulosti a aktuálně je pro kapelu naprosto zásadní. Spolu se zpěvem však v THROWDOWN tradičně kraluje kytara a v tomto ohledu se nic nemění. Přesto, že je na albu tentokrát více melodických linek a sól, zůstává kytarová práce stále velmi kvalitní. Jako vždy je na CD hromada výrazných riffů, které jsou zahrané rytmicky velmi přesně, čistě a s řádně nabroušeným zvukem. Bicí se snaží hrát co nejvíce unisono s kytarou a výrazné riffy tak ještě podtrhují. V pomalých skladbách tak nezní nudný strojový rytmus a nahrávka je správně zatěžkaná a usazená.
„Deathless“ není tolik drtivé, jako „Haymaker“ nebo „Vendetta“. Nelze ale zároveň tvrdit, že by THROWDOWN kvalitativně upadli. Fandové starších „energy“ válů budou mít možná problém Nesmrtelného odsouhlasit, mně osobně se to však podařilo. Ba co víc, po počáteční skepsi vyrostlo album do nečekaných výšin a THROWDOWN mne přesvědčili, že nejsou jen primitivní HC ranaři, ale zkušení muzikanti, kteří nemají problém dotáhnout do zdárného konce i více propracovanou muziku.
Hardcore kruťáci THROWDOWN zkusili něco jiného. Jsou měkčí, pomalejší, ale nezní přitom vůbec špatně.
8 / 10
Dave Peters
- vokály
Mark Choiniere
- kytara
Mark Mitchell
- basa
Jarrod Alexander
- bicí
1. The Scythe
2. This Continuum
3. Tombs
4. The Blinding Light
5. Widowed
6. Headed South
7. Serpent Noose
8. Ouroboros Rising
9. Skeleton Vanguard
10. Pyre & Procession
11. Black Vatican
12. Burial At Sea
Deathless (2009)
Venom & Tears (2007)
Vendetta (2005)
Together, Forever, United (DVD) (2004)
Haymaker (2003)
Face The Mirror (2002)
You Don't Have To Be Blood To Be Family (2001)
Drive Me Dead (2000)
Beyond Repair (1999)
Vydáno: 2009
Vydavatel: E1 Music/Universal
Stopáž: 54:26
Produkce: Mudrock, Al Fujisaki
Skvělost!
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.