OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Britské ARCHITECTS jsem měl vždy zařazené jako snaživou, mediálně dost protěžovanou kapelu, která je v technickém metalcoru sice zběhlá, ale nikterak vyjímečná. Podobně znějících spolků se navíc v poslední době objevilo tolik, že dříve možná nadějní Britové najednou nějak splynuli s davem. Těžko říct, jestli pod tíhou výše uvedeného, ale nová deska se odehrává ve znamení radikální změny stylu. Architekti hodili za hlavu složitou sekanou matematiku a rozhodli se hrát bigbít. Předem varuji příznivce starší tvorby, z alba „The Here And Now“ je nejspíš trefí.
Proti předchozím deskám je struktura skladeb mnohem jednodušší, více se staví na zpěvu a výrazně přibylo líbivých hitových momentů. Album je svěží, má jiskřivý náboj a je z ní cítit radost z nově nastoupeného směru. Kytary jsou stále dostatečně nabroušené, v první „Day In Day Out“ nebo ve třetí „Delete,Rewind“ řežou dokonce s takovou intenzitou, že se na chvíli zjeví duch samotných SICK OF IT ALL, ale časy technické metalové komplikovanosti jsou nenávratně pryč. Místo té se na albu objevuje překvapivě velké množství přihřátých popových pasáží, které kapela staví do kontrastu s těmi ostřejšími riffovačkami, a ty budou znamenat pro metalové publikum zřejmě příliš těžké sousto.
Inu, co k tomu dodat? Holky nakonec taky poslouchají muziku, že? A Sam Carter je celkem fešák, tak proč se nepokusit prodat děvčatům jeho roztomilý kukuč. S odpisem do šrotu bych ale nepospíchal. Cukrový doják „Heartburn“ je sice špatný, ale podobně laděná zpověď „A Open Letter To Myself“ naopak patří k nejsilnějším momentům desky. A propos Sami, tomu je třeba vyseknout zvláštní poklonu, neboť je slyšet, o kolik se ve zpěvu zlepšil a vypadá na to, že z něho roste nová pěvecká hvězda.
Album má velkolepý „background“, natáčelo se v Americe u renomovaného producenta, který namíchal skvělý břinčivý zvuk a dokázal z kapely vydolovat ten správný „drive“. Ve studiu kapelu podpořili zajímavý hosté (Andrew Neufeld z COMEBACK KID a všude možně hostující Greg Puciato z THE DILLINGER ESCAPE PLAN). Formálně je vše na svém místě, ale z desky je dost cítit kalkul a do hlavy se vkrádá myšlenka, že kapela, která neprorazila s technickým metalcorem, najednou zkouší lámat srdce emo-punkovým frajerkám.
Bohužel však i v tomto oboru je dneska tlačenice. ARCHITECTS by se rádi viděli na pozici BRING ME THE HORIZON nebo snad dokonce UNDEROATH, ale na to prostě nemají. Zatím se drží v druhém sledu na úrovni EVERY TIME I DIE nebo COMEBACK KID a na paty jim šlapou nové aktivní kapely typu A STATIC LULLABY nebo EMERY. Album je sice kvalitně odehrané a zvukově velmi dobře ošetřené a díky své hitovosti by mohlo pro kapelu znamenat vytoužený komerční úspěch, ale já přesto zůstávám rezervovaný.
ARCHITECTS opustili tvrdost a matematiku a začali hrát řízný melodický bigbít!
7 / 10
Sam Carter
- vokály
Tom Searle
- kytara
Tim Hillier-Brook
- kytara
Alex Dean
- basa
Dan Searle
- bicí
1. Day In Day Out
2. Learn To Live
3. Delete, Rewind
4. BTN
5. An Open Letter To Myself
6. The Blues
7. Red Eyes
8. Stay Young Forever
9. Heartburn
10. Year in Year Out / Up and Away
The Here And Now (2011)
Hollow Crown (2009)
Ruin (Re-Release) (2008)
Ruin (2007)
Nightmares (2006)
Vydáno: 2011
Vydavatel: Century Media
Stopáž: 39:13
Produkce: Steve Evetts
Studio: The Omen Room Studios / Garden Groove (USA)
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.