OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Skotští MOGWAI jsou na post-rockové scéně natolik etablovaní a mají do jisté míry i výsadní postavení, že si dnes v mnoha ohledech mohou dělat co chtějí, aniž by tím nějak výrazně riskovali. Myšleno vlastní výjimečnost a postavení průkopníků. Horší už to však může být s budoucností. Co se týče vizí a očekávání fanoušků, zde se MOGWAI rozhodli pustit na poněkud tenký led. Svérázně nazvané album „Hardcore Will Never Die, But You Will“ totiž přináší jakési „pokusy“ (záměrně nepíši experimenty). Jsou to pokusy zachovat si svou tvář a přesto zapůsobit jinak, snad moderněji.
Zřejmě to muselo přijít, obzvláště když s odstupem zhodnotíme minulé album „The Hawk Is Howling“, kde se Skotové v jistém ohledu zacyklili sami do sebe a kvalitní výsledek se dá přičíst více vlastnímu charismatu skupiny a promyšleně propracované formě, než hudebnímu obsahu, který působil v podstatě opotřebovaně. „Hardcore Will Never Die, But You Will“ je v tomto ohledu pokusem překročit pomyslnou čáru a jít dál. Výsledek bohužel působí tak trochu jako „skákání panáka“. Jako by MOGWAI nevěděli, který obrazec načmáraný na zemi chtějí zabydlet a s poněkud nemotorně roztaženýma rukama poskakovali tam a zpátky, navíc s křečovitou snahou nepřešlápnout nebo neztratit rovnováhu.
Je pochopitelné, že to poslední, co bychom od MOGWAI chtěli, jsou návraty. A byť znovuobjevení jména Paul Savage (produkoval debut „Mogwai Young Team“) by mohlo ke snaze o návrat svádět, je nové album v tomto ohledu zcela bez viny. Naopak se skupina dopustila hříchu v podobě kroku dál. Avšak není tak úplně zřejmé kam tento krok směřuje.
Vezmeme-li totiž skladbu po skladbě a budeme se snažit najít kostru alba, dopadneme jako diletantský paleontolog, který bez uzardění dokáže položit stehenní kost theropoda vedle pánve ornitopoda. Ano, neobeznámený posluchač asi nezaznamená nic nepatřičného, horší už to mají příznivci skupiny. Zkrátka položit vedle sebe skladby střižené podle typického melancholicky jemného mustru, vedle bez varování neučesané hutné a cyklicky rotující plochy, nebo kousky nabité tucavou elektronikou, s tím se fanoušek těch dřívějších MOGWAI musí zákonitě těžko srovnávat.
MOGWAI se tak stali kapelou několika tváří a neustálé vyměňování masek brání vposlouchat se do alba jako celku. Jednotlivé skladby ale většinou fungují, alespoň do té míry aby nebyly nepříjemné. Pár kousků je dokonce výborných, třeba úvodní „White Noise“, jdoucí plně v invencích předchozí tvorby, nebo temnější „Death Rays“, dokazující, že skupina rozhodně neztratila schopnost složit materiál působící velmi emotivně.
Zajímavá je nakonec i elektronikou naditá „Mexican Grand Prix.“, která ztrácí snad jen stereotypním tempem. Celkově je možno najít hodně zajímavých postupů, snad více než jsme u MOGWAI byli kdy zvyklí. Vždy je však něco za něco. Takže to, co se teď hledá těžce je intimní sevřenost a působivá přirozenost, která v kombinaci s charismatickým provedením vytvářela onu auru výjimečnosti. A tak album jako celek bohužel působí značně fádně.
PS: V souvislosti s výše uvedeným zůstávám poněkud překvapen jak pozitivně bývá teď těsně po vydání album přijímáno v ostatních internetových médiích. Bohužel se nemohu ubránit pocitu, že zde víc jak vlastní hudba zafungovala aura výsadního postavení, které MOGWAI zaujímají na post-rockové scéně.
„Hardcore Will Never Die, But You Will“ představuje snahu skotských MOGWAI udělat něco jinak. Nadějné pokusy o tvůrčí posun jsou však vykoupeny absencí toho co tvořilo vlastní tvář skupiny, tedy náladového a působivého provedení. Výsledek tak vyznívá značně neuspořádaně a rozpačitě.
6 / 10
Dominic Aitchison
- basová kytara
Stuart Braithwaite
- kytara, vokály
Martin Bulloch
- bicí
Barry Burns
- kytara, klávesy, vokály
John Cummings
- kytara
1. White Noise
2. Mexican Grand Prix
3. Rano Pano
4. Death Rays
5. San Pedro
6. Letters To The Metro
7. George Square Thatcher Death Party
8. How To Be A Werewolf
9. Too Raging To Cheers
10. You're Lionel Richie
As The Love Continues (2021)
Every Country´s Sun (2017)
Rave Tapes (2014)
Hardcore Will Never Die, But You Will (2011)
The Hawk Is Howling (2008)
Mr Beast (2006)
Happy Songs For Happy People (2003)
Rock Action (2001)
Come On Die Young (1999)
Mogwai Young Team (1997)
Vydáno: 2011
Vydavatel: Rock Action Records / Sub Pop Records
Stopáž: 53:08
Produkce: Paul Savage
Studio: Chem 19 studios
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.