OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Je to zvláštní. U kapel, jakou jsou ROTTEN SOUND se jen těžko dají očekávat nějaké stylové kotrmelce a přesto jsou jejich alba očekávána s velikým napětím. Toto tedy rozhodně platí od zdrcujícího počinu „Exit“ z roku 2005. Pakliže se po něm z území finských dobyvatelů stalo Římské impérium grindového světa, tak teď už se budou nabízet pouze dvě otázky. Bylo už tohle vrcholem teritoriálního rozmachu severské kompanie a jestli ano, tak kdy započne její pád?
Předchozí, tři roky stará řadovka znamenala hlavně upevnění pozic na vydobytých územích a rovněž naznačila možnosti vnitřních reforem, bez kterých se v minulosti neobešla žádná říše. Jestliže mají Finové kolem svých hranic soustředěna nepřátelská vojska čekající na první náznaky vnitřních rozporů, tak ty si budou muset i po letošním roce ještě nějakou tu dobu počkat.
Nebudu zavírat oči před faktem, že se nám tato čtveřice už tak trochu opakuje, ale zase proč bych si v tomto případě účelově nepomohl rčením, že „opakování matka moudrosti“? Prostě a jednoduše, jsou tady typické tahy a chvaty i z minulosti, ale i když častokrát dopředu víte, kam půjde následující úder, nedokážete jej včas vykrýt a opět to skončí ránou mezi oči.
Jinými slovy, než se po stisknutí tlačítka PLAY stačíte pořádně posadit do křesla, už vás ROTTEN SOUND svým ojedinělým způsobem zas a znova melou na kaši. Během úvodní zběsilé jízdy „Alone“ si budete připadat všelijak, ale díky opět všudypřítomnému masivnímu kytarovému zvuku rozhodně ne sám. Nicméně kadence podobných vysokorychlostních skladeb se pozvolna zmenšuje. Skupině začíná být grindová škatulka pomalu ale jistě těsná. Přestože se to zatím neprojevuje nějakými výraznými experimenty, není pochyb o tom, že tvůrčí choutky Finů směřují k nalezení ideální rovnováhy mezi drtící rychlopalbou, valivým sludge zvukem a překvapivě díky několika kytarovým sólům i ozvěnami špinavého „entombedovského“ death metalu.
Dá se to považovat za celkem logický vývoj a je pozitivním faktem, že snaha o něj je korunována úspěchem v podobě existence nahrávky, která nepostrádá napětí a více než slušný spád. Samozřejmě, že se dá namítnout něco v tom smyslu, že tohle přeci zdobí i předchozí díla finských, ale ti se nyní k tomuto výsledku dopracují zase s o něco více zmodifikovanými původními prostředky. Střídaní nekompromisně„nasypaných“ kusů s těmi zavalitějšími („Plan“ versus „Declare“, jenž je zároveň i jedna z nejpomalejších skladeb, jakou kdy ROTTEN SOUND nahráli) není sice ničím, z čeho bychom měli údivem otevírat ústa a i v podání této kapely se tak děje s nijak překvapivou dramaturgií, ale na druhou stranu ani slušná dynamika střídání jednotlivých motivů, svižné řazení rychlostí a schopnost vynutit si tak neustálou pozornost nejsou rozhodně málo.
Na šest pomyslných částí rozdělené album přináší do tvorby finských extrémistů nové a vcelku i očekávané prvky. Jejich tvůrčí mozky se dokázaly včas vyhnout slepé uličce. Nehledě na to, že v jejich případě byla k ní ještě poměrně daleká cesta, ROTTEN SOUND už na „Cursed“ neponechávají nic náhodě a odvážně se vrhají do víru změn. Ty sice nejsou nikterak dramatické, ale na druhou stranu dostatečné na to, aby poodkryly i možné budoucí záměry skupiny. Albu by se určitě dalo vytknout pár nedostatků, či nedotažeností, ale ty jsou vesměs důsledkem v mnoha ohledech nepřekonatelných předchůdců a aspirací vymanit se z jejich stínu. V tomto směru lze Finům rozhodně fandit, neboť vysoká kvalita se jich stále drží jako klíště!
ROTTEN SOUND jedou! Zpomalují a přitom se nevzdávají své stále nejsilnější zbraně - zničující rychlosti. Deska, která by mohla v jejich kariéře znamenat určitý zlom.
8,5 / 10
Kristian Toivainen
- basa
Sami Latva
- bicí
Keijo Niinimaa
- vokály
Mika Aalto
- kytara
1. Alone
2. Superior
3. Self
4. Choose
5. Hollow
6. Ritual
7. Green
8. Machinery
9. Power
10. Plan
11. Declare
12. Addict
13. Exploit
14. Terrified
15. Scared
16. Doomed
Abuse To Suffer (2016)
Species At War (EP) (2013)
Cursed (2011)
Napalm (EP) (2010)
Cycles (2008)
Consume To Contaminate (EP) (2006)
Exit (2005)
Murderlive (DVD) (2004)
Seeds of Hate (Split-EP with MASTIC SCUM) (2003)
Murderworks (2002)
8 Hours of Lobotomy (split s UNHLOY GRAVE) (2001)
Still Psycho (MCD) (2000)
Drain (1999)
Under Pressure (1997)
Splitted Alive (Split-EP With Control Mechanisim) (1997)
Loosin' Face (10'' Picture Vinyl) (1996)
Psychotic Veterinarian (MCD) (1995)
Sick Bastard (7'' EP) (1994)
Vydáno: 2011
Vydavatel: Relapse Records
Stopáž: 27:46
Produkce: Panu Posti & ROTTEN SOUND
Studio: Nordic Audio Labs
Osobně ztučnění a zpomalení při zachování stávajícího tlaku vítám Toto album je dynamičtější než předchůdci a pasáže, které nedosahují takových temp, jakých jsme byli od ROTTEN SOUND do této chvíle zvyklí válcují s neuvěřitelnou brutalitou a silou. Obávám se, že natočením dalšího „Cycles“ nebo „Consume To Contaminate“ by v mých očích ROTTEN SOUND ztratili evoluční linku a začali stagnovat při louhování stále stejného čajového sáčku. S jejich novým směrem, který vyznává místy heslo „Méně rychlostí více tíhy“ nemám sebemenší problém.
„Cursed“ je logickým pokračováním vynikajícího „Cycles“.
ANO, skladby přes minutu a půl jsou i teď adepty na ubraní plynu a nasazení valivého efektu kytarových vyhrávek a sólíček („Addict“), přičemž u tracků přesahujících dvě minuty se toto stává pravidlem.
ALE aktuální fašírka postrádá značnou výbušnost a dynamiku jakéhokoliv předchozího monstr záseku. Skladby v kvalitě „Decimate“ a „Trust“ z roku 2008 žalostně chybí.
Nemohu si pomoci, ale do dalšího poslechu novinky se musím skoro přemlouvat, od „Cycles“ těžko utíkám. Pokud budu z úcty mírný, tak obrazně řečeno jeden poslech desítkového předchůdce dává zapomenout na tři za sebou jdoucí badatelské poslechy „Cursed“ a dle toho bude vypadat i moje hodnocení.
I když se pořád jedná o BMW grindu, tak teď je do nádrže nakoupena bionafta a venku je pořád krutá zima.
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.