MOGWAI - The Bad Fire
Nové album skotských MOGWAI opět těží ze soundtrackových zkušeností skupiny, ale současně je cítit snaha vrátit se k postrockovým kořenům a především po produkční stránce ostřejšímu soundu. Tady bude co naposlouchávat.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Že SEBASTIEN mají ambicí na rozdávání, dokazuje prakticky vše, co se jejich dlouhohrající prvotiny (se skutečně poněkud úchylným názvem, to se na mě tedy nezlobte) týče. Dlouhosáhlý výčet slavných hostů, počínající Fabiem Lionem a Amandou Somerville konče, nahrávání ve studiu Rolanda Grapowa s jeho tudíž nedomyslitelnou producentskou rolí a třeba zvukomalebná angličtina českého lyrického nestora Honzy Petrička, to vše dozajista svědčí o tom, že pardubičtí myslí ještě dále než na zadní kolečka. Potud je vše v naprostém pořádku, vždyť kdo by pro své dítko nechtěl jen tu nejlepší výbavičku. Problém ovšem dost možná nastává v okamžiku, když se na „Tears Of White Roses“ podíváte poněkud z větší blízkosti a posvítíte si ve světle vší té záplavy pozitivitou se přebíjejících recenzí také na ryzost jeho talentu.
Ať poslouchám, jak poslouchám, nemám totiž dojem, že by se před mýma ušima odehrávalo něco tak zásadního, že to česká (potažmo kterákoliv jiná) kotlina dosud neslyšela. Jistě, zvuk, produkce, aranžmá a všechno to ostatní, co za kapelu rovněž kope, je nadstandardní a těžko bych také po všem, co jsem zmínil před okamžikem, čekal něco jiného. Ale je cosi shnilého zakopáno hluboko pod růžovým záhonem a to něco se, jak jinak, jmenuje invence. Žehrání na její nedostatek je sice už dávno zprofanovaným nářadím kritikovým, ale co naplat, jak zkrátka jinak popsat věci, než jejich pravými jmény. Opatrně nadýchaní heavy metaloví SEBASTIEN (i když díky některým rytmicky razantnějším okamžikům jim nevím proč bývá přisuzován dokonce i power metal) pro mě proto znamenají jen o něco málo víc, než v časech maxi-singlu „Závidím“, a to zejména díky nynějšímu širšímu prostoru pro vyjádření, z nějž těží přece jen něco málo povedeného. Úvodní rozjezd „Museé du Satan Rouge“, lišáckou „Fields Of Chlum (1866 A.D.)“ s neodolatelnou citací v češtině v závěru, výraznou „Lake Of Dreams“ a závěrečnou baladu o dvou partech „Black Rose“, abych byl se svým výčtem vlastně kompletní. Jmenované skladby totiž na rozdíl od ostatních mají vše, co takový s lehkostí vystřižený melodický metalový song mít má, na čele s jasným a přesně definovaným ústředním motivem, který především neinklinuje k obvyklému odkazu na obecné metalové know – how, z nějž přemnozí tak často a rádi čerpají.
To přesně je naopak největší bolístkou „Tears Of White Roses“, jež je tak celkově spíše než o obsahu o formě, ve které se podává staré známé menu (refrén takové „Femme Fatale“ jsem už, řekl bych, slyšel v mnoha variantách x – krát, takže proč jásat zrovna teď?). Připouštím sice, že ona forma vypadá pro našince více než lákavě, ale pořád je to jen forma, která bez náležitého naplnění nikdy nebude mít tu proklamovanou duši pořádného heavy metalového výkřiku (a třeba z Pardubic). A bez dušičky to zkrátka nejde, to přece vědí i v kdejaké pohádce.
SEBASTIEN mají rozhodně formu, nicméně bohužel pro ně se tím nemyslí, že by měli být ve formě.
6 / 10
George Rain
- zpěv, kytara
Andy Mons
- kytara
Petri Skalainen
- baskytara
Victor Mazanek
- klávesy
Radek Rain
- bicí
1. Museé du Satan Rouge
2. Femme Fatale
3. Dorian
4. Remiel In Flames
5. Tears Of White Roses
6. Phoenix Rising
7. Voices In Your Heart
8. Fields Of Chlum (1866 A.D.)
9. Lake Of Dreams
10. Silver Water
11. Black Rose - Part I.
12. Black Rose - Part II.
Tears Of White Roses (2010)
Závidím (EP) (2008)
Vydáno: 2010
Vydavatel: Escape Music
Stopáž: 47:00
Produkce: Roland Grapow
Studio: Grapow Studios
-bez slovního hodnocení-
Nové album skotských MOGWAI opět těží ze soundtrackových zkušeností skupiny, ale současně je cítit snaha vrátit se k postrockovým kořenům a především po produkční stránce ostřejšímu soundu. Tady bude co naposlouchávat.
Postmetalový koktejl, ve kterém je namixováno hodně rozdílných vlivů, od DEFTONES přes náznaky TOOL až k post rocku či dravému i melodickému post hardcore. Trochu zvláštní koktejl, ale říz to rozhodně má.
Moje první setkání s tvorbou této rakouské kapely probíhá za asistence emocemi prosycené muziky z různých "post" žánrů. Je tam dostatek nápadů i děje, aby to utáhlo přes hodinu trvající stopáž a zároveň motivovalo k opětovnému poslechu. Fakt supr chlapy!
Tradiční melodický heavy metal, ovšem výborný. Na desce je vše v pořádku, kvalitním zpěvem počínaje a vymazlenou produkcí konče. V rámci žánru mohu jen doporučit, jen tomu chybí nějaká ta vlastní přidaná hodnota.
Zmar nad zmar. GRAVE DIGGER přestali být opravdu zajímaví někdy kolem alba "Ballads Of A Hangman" (2009) a od té doby už si vlastně jen zoufale tahají ze své riffové zastavárny, co jim dříve nepřišlo dost dobré. A tentokráte to tedy rozhodně dobré není.
Parádní švédský old school death, který se vrací v čase do devadesátek a servíruje správně dusivou porci švédské žánrové klasiky zarámovanou do charakteristického chrastivého zvuku. Tohle by mělo chutnat především fanouškům starých DISMEMBER a ENTOMBED.
Třetí album švédských mladíků přináší zároveň i jejich nejvyspělejší materiál. Přechod k velkému labelu z intenzity jejich groovem načichlého blackujícího thrashe pranic neubral, navíc skupina přidala ještě více šikovnosti při kompozici. Svižný poslech!