Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
„What are you talking about? America isn´t going to be destroyed? Never? Rome was destroyed, Greece was destroyed, Persia was destroyed, Spain was destroyed. All great countries are destroyed. Why not yours? How much longer do you really think your own country will last? Forever?" („Survivor Guilt”)
Předtím, než došlo k sepsání této recenze, jsem uvažoval, že sprostě vytrhám torza textů jednotlivých písní, přidám pouze bodové hodnocení a půjdu od toho. Jednoduše je nechám bez jakýchkoliv komentujících keců syrově působit, protože ti kdo mají rádi, nemohou po poslechu novinky začínat s hodnocením na laťce nižší než osm a počet bodů navíc bude jenom otázkou času a toho, jak moc jsou schopni se s letošním poselstvím kapely ztotožnit. Ostatním s rozumem v hrsti (a s vrabcem na střeše) vysvětlím stejně starou belu a rezolutně odmítající jedinci nejspíše nebudou vyhledávat chicagské kvarteto i nadále.
Kdo měl někdy možnost cestovat a nasát atmosféru středozápadu Spojených států, nekonečné lány ploché zemědělské krajiny, mezi nimiž se občas objevují budovatelské tabule se slogany typu „We feed the world“ a podobné perly, popřípadě mohl blíže poznat skutečný život zdejších obyvatelů-farmářů, tak toho nejdříve musí odrovnat neagresivní, ale o to více odzbrojující grafické provedení alba patřičně výmluvně nazvaného „Endgame“. Letos v září tomu bude deset let, co americká suverenita dostala šokující políček, ze kterého se doteď pořádně nesebrala a pokud budu hodně mírný, tak suše prohlásím, že tucet hodnocených písní je trpký soundtrack k uplynulé dekádě života světové supervelmoci. V podstatě by se dalo napsat, že zde prezentované úryvky textů (zbytek je bez skrupulí podobně výřečný) jenom podtrhují situaci: „Kam jsme to došli, když začínáme pochybovat sami o sobě a svých hodnotách“. Kdo by to byl řekl...
„The cowards preach from pedestals, With words like courage and resolve But what they meant was fuck them all Cause freedom isn´t free” („Survivor Guilt”)
Troufám si tvrdit, že „Endgame“ se po hudební stránce podařil husarský kousek, jenž musí uspokojit jak skalní příznivce prvotní syrovější tvorby - přináší totiž podobný důraz, energii, přímost a i ostrost etapy zakončené na „Siren Song Of The Counter Culture“, ale nezapomíná ani na zvýšenou melodiku, chytlavost a přístupnost „The Sufferer & The Witness“ a zvláště pak téměř mainstreamového „Appeal To Reason”. Oba tábory fandů dostávají od jedničky do dvanáctky podklady pro živelnou koncertní zábavu a už teď i jednoho z kandidátů na desku roku. Sebevědomý a nadmíru chytlavě šlapající punkrockový středně rychlý masomlejn s bezchybnou produkcí, aranžemi a zvukem samozřejmě na výbornou nemá sklony k lacinému „No future“ lamentovaní a „Fuck off a (the) system“ kritice. Avšak protest a nasranost z kolekce přímo přetéká.
Bicí zkopávají na kolena, dupou vám na držku, basa fackuje, píchá jako šílený roj sebevražedných včel, kytary řežou, naříkají, sólují, hladí, stavějí vás do telemarku a zpět na nohy. Nade vším vládne suverénní McIlrathtův vokál se specifickým odstínem, jenž se nebojí skutečně zpívat a hojně měnit polohy, k čemuž mu sbory dopomáhají ostatní členové.
Album bez jakýchkoliv křečí přináší uvěřitelný druh pochmurné nálady, které se můžete až téměř dotknout. Citace jmen mladistvých obětí školních šikan a masakrů v písni „Make It Stop (September´s Children)” budiž mrazivým příkladem. Depresivní chmury, všudypřítomné obavy a pochyby jsou však v ten samý okamžik protrhávány pozitivním odhodláním a protestující kuráží do dalších duelů v ringu života a osudu, tak abyste mohli k vlastní úlevě svojí frustraci vyřvat, vyzpívat, vybrečet. Podřená naděje důrazně mává z hordy civilizačních sraček a křičí: „Já pořád vím, kdo jsem a já tu kurva umírám poslední!“
„That´s why we won´t back down, We won´t run and hide, Yeah ‘cos these are the things that we can´t deny I´m passing over you like a satellite, So catch me if I fall That´s why we stick to your game plans and party lines, But at night we´re conspiring by candlelight We are the orphans of the American Dream, So shine your light on me” („Satellite”)
1. Architects
2. Help Is On The Way
3. Make It Stop (September's Children)
4. Disparity By Design
5. Satellite
6. Midnight Hands
7. Survivor Guilt
8. Broken Mirrors
9. Wait For Me
10. A Gentlemen's Coup
11. This Is Letting Go
12. Endgame
Diskografie
Endgame (2011) Appeal To Reason (2008) The Sufferer & The Witness (2006) Siren Song Of The Counter Culture (2004) Revolutions Per Minute (2003) The Unraveling (2001)
Klasický "Rogga" Johansson a jeho user-friendly death metal. Letos sice nemá oslnivou formu (viz slabší PAGANIZER), ale stále je to se ctí. Minulá deska byla lepší, ale i tady si skalní fanoušek najde to své. Hned po prvním poslechu vidíte všechny karty.
Trochu emařiny, trochu punkrocku a špetka indie melancholie. KOVADLINA řiznutá CARCIO RADIO. Ve výsledku celkem pozitivní vibe. Nová kapela se staronovými tvářemi a Banánem u mikrofonu. Hardcorovější MŇÁGA? Možná.
Tahle britská parta si prostě musí vybrat co chce. Koncept, ve kterém střídáte mělký emotivní rock a temnou post metalovou vlnu šilhající po blackaze v konečném důsledku působí jako zmatlaný dort od Pejska a Kočičky.
Nesúhlasím úplne s kolegom Shnoffom, že „PowerNerd“ je „ezo“. Devinovej potrhlosti je v textoch síce dosť, no v prvom rade ide o priamočiary prog’n'roll, ktorý strhne a baví od začiatku až do konca. Ad koniec: na „Ruby Quaker“ sa už so Shnoffom zhodneme.
Devinovu sólovou tvorbu buď milujete nebo je vám lhostejná. Nenávidět Devina nějak nelze. PowerNerd je asi očekávatelný, vrstevnatý ezo prog opus, který potěšil, ale nijak mě na lopatky nepoložil. Kromě songu "Ruby Quaker" ovšem. To je šleha jako kráva.
Hvězda za rok třicetiletých Jezdců jakoby po druhém dechu na albu "Der Rote Reiter" (2017) znovu začínala blednout. Po ukrutné nudě z divného alba "The Divine Horsemen" (2021) je toto EP už druhou studiovou nahrávkou, ale stále se neděje nic vzrušujícího.
Finský prog-power metal, který vykresluje kouzelné melodie a nápadité kytarové a hlavně klávesové instrumentální variace. Jde o one-man projekt, to je i kámen úrazu, nevýrazný zpěv spíš ruší a syntetické bicí také nic moc. Škoda, jinak super poslech.