OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Je to přesně dvacet let od doby, kdy jsem jako šestnáctiletý rockový nadšenec Davea Grohla poprvé zaregistroval v jednom čísle německého Metal Hammeru, kde na malé fotce kryl záda jakési prapodivné dvojici uhrovatých a nečesaných odrbanců v pletených svetrech. O té kapele se tam psalo, že hraje punk a že jim v září vychází album u firmy Geffen. Z trojice se za pár měsíců stal fenomén a z tehdy ještě benjamínka Davea světově proslulý rocker.
Jak známo, po smrti Kurta Cobaina Dave neváhal a postavil vlastní band, kde zastanul hned místo šéfa, frontmana, navíc skládajícího a rovněž ovládajícího kytaru. Jeho FOO FIGHTERS se už od samotných počátků dokázali prosadit a stát se velmi úspěšným projektem. Nikdy nebyli deprimovanou kapelou, nikdy nebyli kopií předchozí Grohlovy party, ale naopak, vždy působili o poznání optimističtěji a vzdušněji. Šli více po melodii skladby a harmonii, než aby se zaobírali surově vyřvávanou negací. FOO FIGHTERS nikdy nebyli negativní kapelou a sympaťák Dave nikdy nebyl příliš komplikovaným člověkem. Možná proto jsou zde v dobré pohodě ještě dnes. Letos přichází čas na jejich sedmou řadovou desku, na kterou se čekalo dlouhé čtyři sezóny. Album se povedlo, je opravdu skvělé a tak nezbývá než dodat - Dave Grohl je vítěz!
Už předběžné promo zprávy naznačovaly, že půjde o návrat ve velkém a sice k více „heavy“ stylu. Nejenže se na producentský post vrátil Butch Vig (chlápek stojící za úspěchem právě nirvanovského bestselleru „Nevermind“, který vysoustružil z této oblastní „indie“ klubovky kapelu použitelnou celosvětově pro nastolení nové kulturní platformy), ale počítalo se i s nepatrnou účastí Chrise Novoselice a také s celkovým přitvrzením výrazu. Všechny ty zkazky o pohodových podzimních zkouškách uvnitř Grohlova domácího studia a o analogovém nahrávání již zřejmě všichni dobře znáte, stejně tak jako víte o znovuangažování Pata Smeara na post třetího kytaristy.
Nová deska má všechny předpoklady stát se velmi úspěšnou v rámci současné doby, ale rovněž i v rámci celé diskografie FOO FIGHTERS. Spojuje v sobě totiž nejlepší vlastnosti, kterými se kdy tahle kapela vyjadřovala. Jednak jde o návrat k větší tvrdosti a zatěžkanosti. Skladby získaly na hutnějších základech a opravdu mají schopnost bourat betonové bariéry. Takhle nabroušené riffy jsem v podání této party snad ještě neslyšel. Pokud budete čekat veselé neo-punkové popěvky, budete zklamáni, stejně tak budete zklamáni, pokud se vám líbily hlavně všechny ty akustické skladby FOO FIGHTERS z doby nedávno minulé. Naopak, příznivci tvrdších alb typu „The Colour And The Shape“ nebo hlavně „One By One“ budou nadšeni. Věcí nejdůležitější však zůstává, že novince kromě robustní nažhavenosti a energie nechybí ani nápady a povedené melodie. Celkově bych řekl, že „Wasting Light“ je albem mohutných stadiónových hymen. Rock v pravém slovy smyslu. Chápete? Silný, těžký, hymnický.
Jsou zde jak dravé uřvané smrště typu úvodní „Bridge Burning“ nebo kytarově důrazné „White Limo“, které v sobě spojují Grohlovu zálibu v excentričnosti s typickým citem pro melodie. Refrénové skladby postavené na zemitých riffech ve středním tempu však převládají, takže ať už zmíníme pilotní singl „Rope“, „Miss The Misery“ nebo „Back And Forth“, vždy dostanete velmi kvalitní nálož. Největší peckou je určitě trojka „Dear Rosemary“, což je skladba jak od THE CULT, skvěle gradující, s mnoha výtečnými kytarovými motivy a výbornou melodikou. U mne tedy jednoznačný adept na skladbu roku. Velké hitové ambice má rovněž „Arlandria“ - nadýchanější zpěvná záležitost, hodící se k uhranutí pozitivně naladěných davů v největších sportovních halách světa.
V nostalgické „I Should Have Know“, věnové starým časům NIRVANY, na basu zahostoval již výše zmíněný dlouhán Novoselic. Znovu povedená věc navozující husí kůži, která jakoby shrnovala všechno to charisma, zaujatost a sílu nových Grohlových skladeb. Tahle atmosférická a dosti ponurá skladba podporovaná hradbou smyčců totiž pozvolna roste do netušené podoby a já v ní někde v pozadí tuším spokojeně pokyvujícího Butche Viga. Stál tam za pultíkem v roce 1991, byl tam po dvaceti letech i tentokrát. Zvláštní, protože s ním to znovu vyšlo. FOO FIGHTERS totiž podle mého nahráli svou nejlepší desku, ke které můžu závěrem říct jen dovětek a sice, že takhle se dělá prvotřídní stadiónový rock, co zasahuje generace.
Nejlepší album FOO FIGHTERS = skvělý hymnický rock bez slabších momentů.
9 / 10
Dave Grohl
- zpěv, kytara
Pat Smear
- kytara
Chris Shiflett
- kytara
Nate Mendel
- baskytara
Taylor Hawkins
- bicí
1. Bridge Burning
2. Rope
3. Dear Rosemary
4. White Limo
5. Arlandria
6. These Days
7. Back And Forth
8. A Matter Of Time
9. Miss The Misery
10. I Should Have Known
11. Walk
Medicine At Midnight (2021)
Concrete and Gold (2017)
Sonic Highways (2014)
Wasting Light (2011)
Echoes, Silence, Patience & Grace (2007)
Skin And Bones (2006)
In Your Honor (2005)
One By One (2002)
There Is Nothing Left To Lose (1999)
The Colour And The Shape (1997)
Foo Fighters (1995)
Vydáno: 2011
Vydavatel: RCA
Stopáž: 47:53
Produkce: Butch Vig
Studio: Dave Grohl´s Garage
„Wasting Light“ je silnou kolekciou piesní od kapely, ktorá je vo forme a znovu objavila detské nadšenie zo spoločného hrania. Prvá polovica albumu je síce trochu nabitejšia hitmi ako zbytok, navyše skupine miestami zväzuje ruky snaha o rádiovosť a nahrávke občas chýba pestrosť a ľahkosť nedostižnej dosky "The Colour And The Shape" (1997). Ale na druhej strane je "Wasting Light" skutočne zábavný album a ukazuje vztýčený prostredník všetkým vyumelkovaným kapelám, ktoré sa hrajú na rock'n'roll. Horúci adept na rockový album roka.
Najlepšie skladby: Bridge Burning, White Limo, Arlandria
Je fakt, že je to povedené. Z mého pohledu bych však nevykřikoval nic o albu roku a podobně. Příjemné, svěží, ale mé slechy neuchvacující. To mě víc chytla jiná melodika a to Rise Against.
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.