OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
EMERY jsou americká parta pohybující se v té oblasti post-hardcore, která je nechvalně proslulá pod názvem „emo“, ale nejedná se o žádné „vystajlované“ mladíky s výstředními účesy a nulovou invencí. Kapela je aktivní již víc jak deset let, na svém kontě má pět řadových desek a patří bezesporu mezi ty seriózní reprezentanty zmiňovaného žánru. Její místo je někde na půli cesty mezi mediálně protřelými hvězdami TAKING BACK SUNDAY či MY CHEMICAL ROMANCE a drsnějšími, více podzemními spolky typu UNDEROATH a o její tvorbě lze říct, že vcelku osobitým způsobem osciluje mezi uhlazeným emo-pop-punk-rockem a nabroušeným hardcorem.
K albu „We Do What We Want“ není zas tak jednoduché zaujmout jednoznačný postoj. Deska budí dojem hardcorové kapely snažící se hrát popík, ale může to být klidně i naopak. Kapela předstírá optimismus a melodie, ale občas jí to ujede a zpěvnou melodickou idylku nečekaně prořízne nabroušená kytara a pěkně ostrý řev. Obě polohy se v některých skladbách vystřídají hned několikrát a nahrávka tak může vzbudit pocit lehčí schizofrenie, ale v tom právě spočívá její zajímavost.
EMERY mají ve svých řadách hned tři výrazné vokalisty (na minulé desce byli dokonce čtyři) a albu tak dle očekávání dominují zpěvy, přesněji střídání melodických a ostrých vokálů. Proti minulému „..In Shalow Seas We Sail“ je aktuální kolekce o něco klidnější, ale zároveň se jeví jako více osobitá. Kytary i rytmika se namísto přehrávání mnohokrát slyšeného sympaticky snaží o netradiční přístup, na albu se často mění intenzita a skladby nejsou stejné. Některé kusy jsou klidnější, jiné tvrdší, více agresivní, ale ať převažuje melodický kytarový popík („You Wanted It“, „The Curse Of Perfect Days“) nebo drsnější hardcore poloha („The Anchors“, „Scissors“, „The Cheval Glass“), tak nezní kapela vůbec marně a udržuje si osobitost.
„We Do What We Want“ je z větší části velmi povedená a originální záležitost, která by se mohla vyjímat na předních příčkách mého letošního Top Ten, kdyby ji ovšem zbytečně nehyzdil závěr. V první části jsou servírovány bezchybné ostré, šťavnaté fláky, ale v části druhé jakoby kapele docházel dech a kolem sedmé/osmé skladby začíná album nepěkně měknout. „Addicted To Bad Decisions“ ještě s odřenýma ušima může být, ale poslední dva sladké akustické kusy „I Never Got To See The West Coast“ a „Fix Me“ nejenže shazují hardcorovou tvář EMERY, ale překračují i pomyslnou hranici, za kterou se já osobně vydávám jen velmi nerad. Je to škoda, neboť být druhá polovina stejně našlapaná jako ta první, mohlo být hodnocení úplně jiné. Závěrem tedy namísto superlativ musím pouze konstatovat, že EMERY dostáli své pověsti a natočili opět řízný, ne úplně běžný mix melodického rocku a hardcoru, který je v rámci daného stylu s přehledem udrží mezi těmi lepšími.
Když už popík, tak takto prosím!
7,5 / 10
Toby Morell
- basa, vokály
Matt Carter
- kytara, vokály
Josh Head
- klávesy, vokály
Dave Powell
- bicí
host:
Devin Sheldon
- kytara, zpěv ve skladbě „Fix Me“ (bývalý člen kap
1. The Cheval Glass
2. Scissors
3. The Anchors
4. The Curse Of Perfect Days
5. You Wanted It
6. I'm Not Here For Rage I'm Here For Revenge
7. Daddy's Little Peach
8. Addicted To Bad Decisions
9. I Never Got To See the West Coast
10. Fix Me
We Do What We Want (2011)
...In Shallow Seas We Sail (2009)
I'm Only a Man (2007)
The Question (2005)
The Weak's End (2004)
Vydáno: 2011
Vydavatel: Solid State Records
Stopáž: 39:49
Produkce: Matt Carter
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.