Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
„Druhú svetovú vojnu obostiera všeobecne rozšírený mýtus, ktorý ju v hollywoodskom duchu podáva ako zápas dobrých proti zlým. Vnímať dejiny takouto optikou je veľmi pohodlné, a je smutné, že proti takémuto pohľadu nič nerobíme. No mali by sme.“
(Laurence Rees)
Táto kniha vznikala súčasne s rovnomenný televíznym dokumentom z dielne britskej BBC, pričom autor oboch týchto diel Laurence Rees sa snaží o pootvorenie dverí, ktoré dlhé desaťročia zakrývali pravdu o hrubom bezpráví na národoch a štátoch východnej Európy. Je samozrejmé, že mnohé z faktov, ktoré v knihe autor opisuje, boli takzvaným verejným tajomstvom a o udalostiach sa šírili rôzne, nie vždy správne interpretované dohady. U nás na Východe sa o nich jednoducho nesmelo hovoriť a na Západe zase boli zametené pod koberec, alebo sa o nich taktne mlčalo. Po páde železnej opony sa bariéry našťastie podarilo zlikvidovať a pravda si pomaly hľadala cestu na povrch, no aj tak ešte konkrétne dokumenty, ostávali utajené hlavne v ruských archívoch. Práve ich odtajnenie prinieslo najviac konkrétnych informácií s ktorými autor pracoval. Okrem týchto dokumentov vyhľadal Laurence Rees ešte niekoľko žijúcich účastníkov týchto udalostí a ich spomienkami obohatil svoju publikáciu.
Na úvod sa autor venuje paktu Ribbentrop-Molotov z roku 1939, ktorý riešil nielen dohodu o vzájomnom neútočení medzi Veľkonemeckou ríšou a Sovietskym zväzom, ale hlavne rozdeľoval sféry vplyvu vo východnej Európe, pričom sovieti pri rozdeľovaní území neťahali za kratší koniec, ako sa roky tradovalo. Následky tejto dohody na Nemcami obsadených územiach boli už dávno dopodrobna opísané a nakoniec aspoň sčasti spravodlivo potrestané, na rozdiel od perzekúcie civilného obyvateľstva a príslušníkov armád v sovietmi obsadených územiach Poľska, Litvy, Lotyššska, Estónska, Rumunska a Fínska. Autor okrem rozsahu týchto násilností, vrážd, únosov a nútených presunov odhaľuje aj spoluprácu a koordináciu medzi nemeckou a sovietskou stranou pri týchto zločinoch v Poľsku.
Bodku za spojenectvom dvoch zvrátených diktatúr dala operácia Barbarossa a sovieti na čele so súdruhom Stalinom si začal hľadať iných spojencov, ktorých logicky našli v Londýne a Washingtone. Laurence Rees aj na príklade tohto spojenectva odhaľuje mnohé ututlané podrobnosti, ktoré vrhajú nie príliš dobré svetlo nielen na sovietov, ale aj na západných spojencov. Tí nielenže zradili svojich blízkych menších spojencov (Poliakov, Čechoslovákov atď.), ale aj svoje vlastné ideály, za ktoré bojovali. Hlavným dôvodom, prečo Spojené kráľovstvo a Francúzsko vypovedali vojnu Hitlerovskému Nemecku, bola sloboda a územná integrita Poľska. Ako príklad je v knihe viackrát spomínaná aj Atlantická charta, ktorú paradoxne podpísali dokonca aj Sovieti, ktorým pojmy ako samourčenie a želanie obyvateľov ani predtým a ani potom nehovorili nič. Zaujímavosťou, ktorá prekvapila aj autora týchto riadkov, je informácia, že Sovieti hneď na prvých rokovaniach, v dobe keď prehrávali vojnu a Nemci boli už na dohľad od Moskvy, žiadali po Churchillovi a Rooseveltovi garantovať povojnové obnovenie hraníc ZSSR z roku 1941, teda stav, ktorý si pôvodne dohodli s Hitlerom.
Autor sa podrobne venuje vývoju vzťahov medzi spojencami, ich vzájomnej nedôvere alebo naopak prílišnej dôvere. Vysvetľuje, ako vágne formulácie zmlúv so Sovietskym zväzom zväzovali Angličanom a Američanom ruky, pričom Sovieti si na oslobodenom (obsadenom) území následne robili. čo len chceli. Laurence Rees nehovorí ale len o dianí vo vysokej politike a kuloárnych rozhovoroch medzi najvyššími predstaviteľmi spojencov, jeho hlavnou témou sú hlavne následky týchto politických rozhodnutí na ľudí v postihnutých krajinách.
Klasický "Rogga" Johansson a jeho user-friendly death metal. Letos sice nemá oslnivou formu (viz slabší PAGANIZER), ale stále je to se ctí. Minulá deska byla lepší, ale i tady si skalní fanoušek najde to své. Hned po prvním poslechu vidíte všechny karty.
Trochu emařiny, trochu punkrocku a špetka indie melancholie. KOVADLINA řiznutá CARCIO RADIO. Ve výsledku celkem pozitivní vibe. Nová kapela se staronovými tvářemi a Banánem u mikrofonu. Hardcorovější MŇÁGA? Možná.
Tahle britská parta si prostě musí vybrat co chce. Koncept, ve kterém střídáte mělký emotivní rock a temnou post metalovou vlnu šilhající po blackaze v konečném důsledku působí jako zmatlaný dort od Pejska a Kočičky.
Nesúhlasím úplne s kolegom Shnoffom, že „PowerNerd“ je „ezo“. Devinovej potrhlosti je v textoch síce dosť, no v prvom rade ide o priamočiary prog’n'roll, ktorý strhne a baví od začiatku až do konca. Ad koniec: na „Ruby Quaker“ sa už so Shnoffom zhodneme.
Devinovu sólovou tvorbu buď milujete nebo je vám lhostejná. Nenávidět Devina nějak nelze. PowerNerd je asi očekávatelný, vrstevnatý ezo prog opus, který potěšil, ale nijak mě na lopatky nepoložil. Kromě songu "Ruby Quaker" ovšem. To je šleha jako kráva.
Hvězda za rok třicetiletých Jezdců jakoby po druhém dechu na albu "Der Rote Reiter" (2017) znovu začínala blednout. Po ukrutné nudě z divného alba "The Divine Horsemen" (2021) je toto EP už druhou studiovou nahrávkou, ale stále se neděje nic vzrušujícího.
Finský prog-power metal, který vykresluje kouzelné melodie a nápadité kytarové a hlavně klávesové instrumentální variace. Jde o one-man projekt, to je i kámen úrazu, nevýrazný zpěv spíš ruší a syntetické bicí také nic moc. Škoda, jinak super poslech.