PRVNÍ HOŘE - Achtung, Sultan!
MInule jsem zase kecal. Tohle je totiž další dokonalá deska tohoto úžasného tělesa. Radost tohle poslouchat. Už zas.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
ARAKAIN - věrný své exkluzivní smlouvě a dobrému postavení na domácí scéně - vydává svá alba s železnou pravidelností. Předák Aleš Brichta si pak se stejnou pravidelností odskakuje k sólové tvorbě a na jeho obhajobu nutno říct, že ač je tato mnohem úspěšnější, zaječí úsmysly zatím nemá. Co tedy čekat od novinky? Kdo sázel na pokračování předcházejících dvou počinů (rovnou podotýkám, že pro mě osobně představuje vrchol tvorby ARAKAINu triumvirát alb "Schizofrenie", "Black Jack" a "Salto Mortale"), nebyl daleko od pravdy.
Dozajista trkne zvuk. Skutečně skvělý a moderní sound, hlavně bubnů a kytar, dokazuje, že výrobky firmy Line 6 definitivně dobývají i český trh. Při poslechu (s dostatečným volume) třeba takového "Černýho šviháka" - subjektivně nejlepší věci na desce - vám budou repráky pochodovat z obýváku. Prostě masitá pochoutečka!
Samotná hudba je pak, dalo by se říct, tradiční. Nechybí typické ploužáky ("Vzdávám se" a z větší části i titulní věc), ani riffovačky, kde jeden lauf střídá druhý jak na běžícím pásu. Postrádám snad jen nějakou opravdu rychlou vypalovačku. Kamenem úrazu však jsou texty. Nemůžu si pomoci, ale už titul celé desky je dost bezzubý a k další ilustraci pak stačí pouze názvy skladeb jako "Magor", "Dežo" nebo "Fčelka Mája". Tomuhle smyslu pro humor (Cože Dylino, to má bejt psina!) skutečně nerozumím. Brichta pak navíc zpívá čím dál monotóněji a i když připouštím, že po tolika deskách není lehké přijít s neslyšenou melodii, mohl by se o to alespoň pokusit (čest povedeným výjimkám jako jsou "Hvězdář", závěrečná tryzna s klavírem "Na dně" nebo již zmiňovaný "Černej švihák"). Nebylo by tedy od věci přestat ve všech rozhovorech proklamovat dodělávání textů a melodií ve studiu a jednou se pořádně připravit už před nahráváním? Co myslíte, pánové?
P.S. Můžete mi spílat do staromilců, ale já se už moc těším na dlouho slibované nulté album skupiny…
V šedesáti minutách se materiál "Forresta" tříští. Skutečně výtečných skladeb jako šafránu, pětitónový Brichta, navíc několik skutečně otřesných textů. ARAKAIN si zkrátka vybral slabší chvilku, to se stává...
6,5 / 10
Aleš Brichta
- zpěv
Jiří Urban
- kytara
Miroslav Mach
- kytara
Zdeněk Kub
- basa
Marek Žežulka
- bicí
1. Magor
2. Zmizím pryč
3. Forrest Gump
4. Dežo
5. Hvězdář
6. Bulldog
7. Fčelka Mája
8. Nech mě
9. Vzdávám se
10. 1.000.000
11. Černej švihák
12. Televize
13. Peníze
14. Na dně
Jekyll & Hyde (2019)
Arakadabra (2016)
Adrenalinum (2014)
Homo Sapiens ..? (2011)
Restart (2009)
XXV Eden (CD,DVD) (2007)
Labyrint (2006)
Warning! (2005)
Metalmorfoza (2003)
Archeology (2002)
Forrest Gump (2001)
Gambrinus Live (2000)
Farao (1999)
Thrash The Trash/Schizofrenie (1998)
Apage Satanas (1998)
15 Vol. 2 (1997)
15 Vol. 1 (1997)
S.O.S. (1997)
Legendy (1995)
Thrash! (1994)
Salto Mortale (1993)
Black Jack (1992)
History Live (1992)
Schizofrenie (1991)
Thrash The Trash (1990)
Vydáno: 2001
Vydavatel: Popron Music
Stopáž: 60:54
Produkce: ARAKAIN a Petr Ackermann
Studio: Propast
-bez slovního hodnocení-
MInule jsem zase kecal. Tohle je totiž další dokonalá deska tohoto úžasného tělesa. Radost tohle poslouchat. Už zas.
Trochu prog rock/metalová exhibice. Toho tydlikání a hračičkování je místy opravdu hodně. Ale tito Švédové umí i příjemné melodie a přirozeně plynoucí pasáže, takže jim to předvádění odpustím. Ostatně, když na to mají, tak proč se trochu nepředvést, že?
Žijeme ve zlatých časech českého thrash metalu! Takové období hojnosti prostě nepamatujeme. Kapely na nás chrlí v horším případě dobré, v tom lepším (i v tomto) desky výborné a my si čvachtáme jako ten pověstný manža. Více v recenzi, teď si třepu palicí.
Švédské duo se na svém dalším albu ještě více vzdálilo postrockovým kořenům a dá se tedy tvrdit, že jejich hudba odplavala do specifické formy indie rocku, který se opírá o robustní kostru shoegaze. Opět slušné album.
Další švédský power metal, kterému vlastně nelze nic vytknout. Dobří zkušení muzikanti, kvalitní produkce a chytlavé melodie. Komponování dle osvědčeného mustru, přesto to dokáže zabavit. Dám tomu ještě pár poslechů a poté zapomenu, že to kdy existovalo.
Nepřístupná a temná blackmetalová deska, která spolu s disonantní nervozitou nabízí i death/doomové nálady. Dostat se tomu pod kůži není snadné, ale odměnou je lavina emocí. Střídmá stopáž navíc ukončí ta "muka" dříve, než by to člověku urvalo hlavu.
Sofistikovaně maluje, točí vtipné filmy, v MORTAL CABINET zanechal výraznou stopu, ze Slavíka ho vyhodili, páč jeho světem je hardcore rap. A je z Rumburku, což leccos vysvětluje! Když šel pro talent, Marty si nabral hrstě. Zase ho ukázal, zpíčenec jeden.