OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Už nějakou dobu je patrné, že právě horoucí jihoamerický kontinent patří mezi nepodceňovatelné fanouškovské bašty rockové hudby. Jak známo, tamní šílenci dokáží spolehlivě navodit neopakovatelnou atmosféru (ostatně i IRON MAIDEN o tom něco vědí), z toho důvodu volba legendárních Australanů, uskutečnit natáčení svého nového koncertního DVD právě v Buenos Aires, a sice na fotbalovém stadiónu argentinského klubu River Plate, mne rozhodně nepřekvapila. Horkokrevnost jihoamerických Fanaticos je patrná z každé minuty této bravurní rockové jízdy, takže jde rozhodně o velmi dobrou volbu, ze které v konečném výsledku může těžit zejména divák.
Nemá cenu pořád dokola vychvalovat neutuchající entuziasmus bratří Youngů, a vlastně i ostatních členů AC/DC, protože jejich velké zaujetí, kvalita a nasazení, vkládané do monstrózních koncertů, jsou dobře známy již po mnoho dekád. To všechno lze ostatně dohledat prostřednictvím předchozích koncertních nahrávek (např. „Live At Donnington“ nebo „No Bull“). A ačkoliv jsou novinářskou obcí mnohdy kritizováni kvůli neměnnému mustru vlastní tvorby, mne prostě a jednoduše fascinují.
Stačí se podívat na jakýkoliv jejich koncert a musí vám být jasné, že máte před sebou kapelu, která svou hudbou doslova dýchá. Právě AC/DC jsou ten pravý rock´n´roll, který coby slovo označující nejen muziku, ale rovněž i životní styl, naplňují beze zbytku. Zkrátka a jednoduše, neznám žádnou kapelu, která by se na absolutním vrcholu popularity udržela tak dlouho jako právě oni (Cože? Říkáte ROLLING STONES? Nebo KISS? Dovolte, to ani náhodou, mluvím přeci o absolutním vrcholu).
Turné propagující poslední řadovou desku „Black Ice“ shlédl rekordní počet diváků, vždyť i v Čechách bylo před dvěma lety vyprodáno po několika dnech, ne-li hodinách. U argentinských štací se však ukázalo právě početné publikum jako nemalý hybatel tohoto výjimečného záznamu. Už jste někdy viděli sedmdesát tisíc lidí skákat a hulákat „Thunderstruck“? V průběhu tamních tří show navštívilo argentinský fotbalový svatostánek na 220tisíc fanoušků a každý z těchto koncertů byl nasnímán 32 kamerami.
Koncertní set je naplněn klasikou, kterou kapela jen občasně přeruší nějakým tím válem z posledního alba. Když se tak nad jejich koncertním repertoárem zamyslím, tak pokud pominu několik skladeb z poslední řadovky, jako třeba hned úvodní „Runaway Train“, a nebo snad ještě výše zmíněnou palbu „Thunderstruck“, která se stala šlágrem počátku devadesátých let, pak jsou všechny zdejší songy starší roku 1982. Z toho výplývá, jak zásadní podíl na vybudování fenoménu AC/DC mělo právě první období s Bonem Scottem. A i přestože je mi Brian Johnson jako frontman AC/DC sympatičtější, jediná deska nazpívaná jím, která může směle konkurovat Bonovské éře je pouze fenomenální „Back In Black“ (z této jeho albové premiéry u AC/DC se samozřejmě jako vždy hraje nejvíc skladeb) a pak taky při troše dobré vůle a se zavřenýma očima „The Razor´s Edge“ a „Black Ice“. Z ostatních Johnsonovských alb nezazní ani nota.
Nevím co bych dál k tomuto koncertu ještě dodával, snad jen, že se prostě musí vidět. Kapela složená převážně z šedesátníků šlape jako hodinky (ach, ten obdivuhodně přísný timing riffů Malcolma Younga) a dává prostor svým lídrům k strhnutí davů – Brian je prostě stále dobře naladěný sympaťák a Angus jako vždy svým nástrojem s diváky doslova rozmlouvá. Stadión je přeplněn pořádně nažhaveným publikem a efekty jsou již tradičně špičkové, včetně nárazu obrovského vlaku do zadní stěny pódia, což je součástí intra právě k úvodní „Runaway Train“. Koncert pak doplní bonusový materiál obsahující rozhovory s Roadies a nástrojovými techniky, připravujícími celou show a rovněž krátké prostřihy z početných řad diváků. Dojemná je zejména scéna z rockového rádia v Buenos Aires, kde se nějaký dvanáctiletý chlapec rozbrečí, protože právě vyhrál dva lístky na koncert jeho oblíbené kapely.
Vrcholy: „Hells Bells, „You Shook Me All Night Long“, „Highway To Hell“, „Hell Ain´t A Bad Place To Be“ a „Thunderstruck“. Těžko říct, zrovna tak je možné vybrat pět úplně jiných skladeb.
Naprosto strhující stadiónová podívaná. Už teď klasika.
9 / 10
Brian Johnson
- zpěv
Angus Young
- kytara
Malcolm Young
- kytara
Cliff Williams
- baskytara
Phil Rudd
- bicí
1. Rock´N´Roll train
2. Hell Ain´t A Bad Place To Be
3. Back In Black
4. Big Jack
5. Dirty Deeds Done Dirt Cheap
6. Shot Down In Flames
7. Thunderstruck
8. Black Ice
9. The Jack
10. Hells Bells
11. Shoot To Thrill
12. War Machine
13. Dog Eat Dog
14. You Shook Me All Night Long
15. T.N.T.
16. Whole Lotta Rosie
17. Let There Be Rock
18. Highway To Hell
19. For Those About To Rock (We Solute You)
Live At River Plate (2011)
No Bull 95´ (2009)
Black Ice (2008)
Stiff Upper Lip (2000)
Volts (1997)
Let There Be Rock The Movie - Live In Paris (1997)
Live From The Atlantic Studios (1997)
Ballbreaker (1995)
Live (1992)
The Razors Edge (1990)
Blow Up Your Video (1988)
Who Made Who (1986)
Fly On The Wall (1985)
´74 Jailbreak (1984)
Flick Of The Switch (1983)
For Those About To Rock We Salute You (1981)
Back In Black (1980)
Highway To Hell (1979)
If You Want Blood You´ve Got It (1978)
Powerage (1978)
Let There Be Rock (1977)
Let There Be Rock (Australia) (1977)
Dirty Deeds Done Dirt Cheep (1976)
Dirty Deeds Done Dirt Cheep (Australia) (1976)
High Voltage (1976)
TNT (Australia) (1976)
Hight Voltage (Australia) (1975)
Vydáno: 2011
Vydavatel: Sony Music
Stopáž: 120:22
Produkce: Rocky Oldham, Dione Orrom
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.