OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Magicky podmanivý hlas Rebekah Del Rio, jenž tak skvěle podkreslil neméně působivou scénu z filmu Davida Lynche „MULHOLLAND DRIVE“, našel uplatnění i v jedné kompozici jihočeských FIVE SECONDS TO LEAVE (dále jen FSTL), což měli už před nějakou dobou návštěvníci jejich koncertů příležitost poznat. Skupina, která si s přípravou, respektive emisí svého debutového alba dala skutečně načas, dokázala svými živými show alespoň v našich končinách vzbudit poměrně vysoká očekávání.
Odpověď na otázku, do jaké míry to bylo díky faktu, že ve svém žánru zde (ještě stále) nemají příliš velikou konkurenci a do jaké míry za to mohly jejich schopnosti, bych nejraději přenechal jiným, přesto si však neodpustím svůj názor. Určitě svoji hlavně roli v počátcích, čili před těmi dvěma třemi lety, sehrála absence výraznější tuzemské instrumentální kapely, libující si v náladotvorných tvrdých kytarových plochách. Vše ostatní si však tato trojice vydobyla sama, což kromě skladatelského procesu pochopitelně obnášelo koncertování, nejednou v náročných podmínkách, a s tím spojené předskakování žánrově spřízněným kapelám ze zahraničí.
Efekt v podobě zvýšeného zájmu na sebe nenechal dlouho čekat a logickým výsledkem je pak tato šesti skladbová kolekce, jež přináší studiové verze mnohým důvěrně známých skladeb. Ano, „SoundScapeLandTracks“ obsahuje i v úvodu zmiňovanou „Seventh Wave (Here Comes The Flood)“, opírající se o výpůjčku z Lynchova filmu a stejně tak další kompozice, jež se již dostatečně stihly osvědčit na koncertních pódiích.
O zvuku ze studia Jámor je známo, že jeho šéf Ondřej Ježek umí podobně znějícím kapelám nasadit pěkně ostré tygří spáry. Debut FSTL není v tomto směru žádnou výjimkou, ale přesto se v jeho zvukovém kabátě skrývá i jeho hlavní svízel. Někoho, kdo navštívil alespoň jednu koncertní štaci recenzované kapely, deska jen sotva překvapí. Přesto však nelze ignorovat zručnost, s jakou se skupina jednotlivých skladeb ujala. Kromě skvělého propojení vypůjčené hlasové stopy s těžkotonážní rytmikou a pozvolným nástupem zlověstného kytarového hromobití lze ze šestice kompozic vybrat i další schopné favority.
Pod monotónním povrchem „God Doesn’t Need Cathedrals“ se odehrává pestré představení, které je však netrpělivému divákovi zpočátku ukrýváno díky repetitivnímu kytarovému riffu. Naproti tomu závěrečná, patřičně vygradovaná „Belluga Song“ tasí všechny zbraně potřebné pro finální vyvrcholení. FSTL se ve svých eskapádách nepouštějí do žádných neprověřených kousků, ale jejich zvládnutí standardních žánrových cviků je rozhodně na příkladné úrovni. Deska tak nepostrádá potřebný spád, ze kterého ji nevykolejí ani vyklidněné skladby typu „Under The Water Holding A Breath“.
Na druhou stranu se nedá tvrdit, že by album představovalo nějakou neodolatelnou emocionální bombu. Snad s výjimkou již několikrát vzpomenuté „Seventh Wave“ zde nenajdeme žádný vysloveně strhující náladotvorný moment a i v tomto případě jej paradoxně tvoří nesamplovaný vokál. Formálně více než dobře zvládnutá nahrávka tak díky tomu přeci jen postrádá nějaký silnější prvek, jenž by vás k ní připoutal.
Když se ještě vrátím k její zvukové stránce a uvedenému svízeli s mixem Ondřeje Ježka, nelze si nepovšimnout, že jako by tím došlo k určitému vyhlazení koncertně poměrně drsně znějící kapely. Jakoby z její hudby zmizel jeden rozměr, jenž byl navíc i dost podstatný. Ve výsledku to znamená, že máme co dělat se solidním albem, které však mohlo dopadnout ještě lépe.
Máme co dělat se solidním albem, které však mohlo dopadnout ještě lépe.
7 / 10
1. Our Black Heart
2. Seventh Wave (Here Comes The Flood)
3. God Doesn't Need Cathedrals
4. Under The Water Holding A Breath
5. Grace Is Gone
6. Beluga Song
Vydáno: 2011
Vydavatel: Silver Rocket
Produkce: DIY + Ondřej Ježek
Studio: AJVA kemp, Soběslav, mix a mastering studio Jámor, Praha
Nejprve je třeba říci, že FIVE SECONDS TO LEAVE jsou jednoznačně lídrem instrumentálního post metalu u nás. Asi žádná jiná kapela z tohoto žánru by tak dobře neunesla přímou konfrontaci s uznávanými zahraničními akvizicemi, které sem tam změří síly jindřichohradeckými na domácí půdě. Na jejich plnohodnotnou studiovou variantu jsem se díky tomu opravdu hodně těšil a bohužel stejně jako Dalas, mám pocit, že převedení do drážek asfaltového kotouče zůstal někde na půli cesty a to hlavně díky zvukovému balení. Na jednu stranu je sound nahrávky formálně dotažený a bez nedostatků. Problém pociťujete, pokud jste ale uvyknuti na živou produkci tohoto tria. Pak vám chybí spousta závažných elementů, které považuji za bazální. Oproti hutnému a syrovému koncertu je studiový materiál moc řídký, hodný a vypulírovaný. Postrádám mohutné tsunami, které mě na koncertě vždy bezohledně smetou a zničí. Krom tohoto neduhu však považuji tento materiál za to nejlepší, co u nás v daném žánru kdy vzniklo.
Naživo jsou o dost lepší, ale i nahrávka je solidní. A Belunga song je přímo výborná píseň.
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.