OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Sú albumy, ktoré vás len tak príjemne pošteklia v nose, či také, ktoré vám zasa vedia hlavu preraziť hrdzavým klincom. A vám sa to bude páčiť. Niekedy to stačí. Sami ale uznáte, že bolesť vyplývajúca z prekonávania lenivosti a dobývania nahrávky je často potrebná, aby vás na konci neobalil pocit, že síce je to fajn, ale zážitok je to úplne obyčajný, ľahko nahraditeľný niečím, čo vyberiete zo stojana „ententíkovskou“ metódou.
Guľovitá mladá inteligencia
Neznámi britskí mladíci RINOA sú skôr tým posledným prípadom. Ich debut pôsobí sviežo, je zahraný tak, aby si ho hĺbavý introvert a jeho šálka nedeľného zeleného čaju o piatej patrične vychutnali. A pritom má gule. Ozajstné gule, rozumiete – 4 tretiny π r3. Jednoducho baví. Je až záhadou, že predtým nikto z páchateľov nehral v kapele významom presahujúcej rodný chotár. Druhou, a oveľa nepríjemnejšou, potom fakt, že momentálne už vidly stoja zapichnuté v kope sena a formácia sa nedožila ani len konca roka, v ktorom im dlhohrajúci debut vyšiel. Čiže toho minulého.
Holt, ponúka sa celkom zbytočný odsek o povrchnosti dnešného poslucháča pri konzumovaní hudby a o absencii potreby vytvoriť si k nej vzťah... blá blá blá, s čím to súvisieť nemusí, ale čím by sme to teda mohli slušne natiahnuť. To by sme sa ale opäť trepali s drevom tam, kde ho, ako známo, treba nie je. Takže radšej zopár dôvodov, prečo sa po tejto nahrávke obzrieť. V novom odseku, pochopiteľne.
Randál náš každodenný
Prvé, čo musí zdvihnúť náladu, je zvuková stránka. To čo sa rinie z reproduktorov, je, okrem toho, že obecne úžasné, hlavne sýte, výživné, gitarovo neskutočne plné. Bicie dôrazné, nie však prehnane agresívne. Každopádne veľkorysý priestor pre činely vie tu a tam vzbudiť dojem, že počujete zájazdový autobus s dychovkou, ktorý pred Tescom nabúral do nákupných vozíkov. Stredne pomalé tempá síce môžu v kombinácii so stopážou konkrétnych šesť až desaťminútových kompozícií vykresliť grimasy, ktoré správny pivný darmožráč obvykle nasadí, keď sa naši ťarbavo a ťažkopádne pokúšajú zdolať útočnú modrú, celok však pôsobí prekvapivo dynamicky.
Predovšetkým by však dielo bolo polovičné bez mučivej sirény Perryho Bryana. Tomu síce behom celej tej hodinky ťažko rozumieť viac ako dve – tri slová, jeho emočný vklad však posúva zážitok na nový level: priviažte týpka v hladomorni na reťaz, predtým mu nastrkajte pod nechty ihly a výsmešne postavte flakón morfia tam, kam nedočiahne. To číre šialenstvo, trhajúce ušné bubienky, sa opisuje ťažko.
Kvetinky, dúha, mier a večerníček
Pritom celok nepôsobí nijako pochmúrne, už vôbec nie depresívne. Navyše, po pár vypočutiach je tak akurátne kvetnatá skladba kompozícií už vcelku dobre čitateľná. Aj preto možno teraz tam vzadu dvíhajú zrak viacerí vyznávači, ktorí najbližší ekvivalent k výrazu post-metal vidia bežne v slove „problém“. Ona nadužívaná predpona sa k slovu dostáva prirodzene vtedy, keď si chlapci zmyslia vybrnkávanú melodickú kostru citlivo vygradovať a premeniť ju v žulovitý riffový masív („Fires In The Distant North“). Ten vie pod hladinu stiahnuť rýchlo, o nejakom drvení tu však nemôže byť ani reči. Neručím síce za prípadné drobné pomliaždeniny, no aj vďaka subtílnym melódiám, neraz vyvolávajúcim až večerníčkovo happyendové nálady („An Empty Canvas“), vie byť „An Age Among Them“ nevinnosť sama.
3600 sekúnd môže byť niekedy veľa. Stáva sa, tak ako sa stáva, že sa človek prebudí a je mu nejako vlhko. Nebude to ale platiť v prípade tejto nadmieru zaujímavej kolekcie. Rozkrývanie jej štruktúry vie zabaviť na dlhú dobu, konkrétne mňa už asi tak rok a pol. Hudba je to svojská, má špecifickú atmosféru, kvôli ktorej by bola škoda mladíkov si aj takto post-mortem nevšímať. Navyše, Briti dokazujú, že skvelá metalová nahrávka môže stále vzniknúť aj s výhradným použitím nástrojov pre ňu typických.
Skvelá metalová nahrávka môže stále vzniknúť aj s výhradným použitím nástrojov pre ňu typických.
8,5 / 10
Matt Holden
- gitara
Jozef Norocky
- gitara
David Gumbleton
- basgitara
James May
- bicie
Perry Bryan
- spev
1. Past Maidens
2. This Land Will Hold Their Wings
3. Sol Winds
4. Fires In The Distant North
5. An Empty Canvas
6. This Is Our View
7. Memory
8. The Gates
An Age Among Them (2010)
Rinoa (EP) (2008)
Vydáno: 2010
Vydavatel: Eyesofsound
Stopáž: 60:00
Produkce: Jonny Renshaw
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.