OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Téměř čtvrt století po svém studiovém debutu, přicházejí JANE’S ADDICTION se svojí čtvrtou řadovou deskou. Je tomu osm let, co tito rockoví svérázové z města andělů vydali předchůdce „Strays“, zde samozřejmě pečlivě zdokumentovaného, a to včetně vysvětlení k jejich zapeklité historii.
Alba „Nothing´s Shocking” a „Ritual De Lo Habitual” jsem svým způsobem neposlouchal, protože bych si je nějak extra zamiloval, ale hlavně kvůli jistému druhu ohromení, nepřekonatelné zvědavosti a fetiši, jelikož stejně jako JANE’S ADDICTION nikdo nikdy nezněl. Hardrockový základ mi samozřejmě blízký byl. Svoji oblibu k oboum opusům bych spíše přirovnal k občasnému úletu zachlastat si Absint. Jednou zkrátka tato potřeba přijde a svůj význam má, přičemž dlouhodobější konzumace spojená s blouzněním je téměř nemožná. Deska „Strays“ dosti překvapila, z JANE’S ADDICTION totiž udělala, obrazně řečeno, velmi dobře pitelnou whisky se specifickou výraznou chutí a vůní Kaliforňanů, jež se dá požívat v mnohem větších dávkách, častěji a bezpečněji přinášejíce velký pocit uspokojení.
Aktuální deska „The Great Escape Artist” vůči svým starším sourozencům šokuje pouze tím, že skoro vůbec ničím nepřekvapuje, přičemž je opět malinko jiná. Pravda, očekávat po pánech, kterým už bylo nebo táhne na padesát nějakou další táhlou halucinogenní obměnu, by asi bylo stejně pošetilé jako očekávat, že nás znovu budou chtít rozmáznout nadzvukovou náloží alba „Strays” a navíc, oni nikdy nezněli dvakrát stejně.
Pokud bych měl zůstat u alkoholických přirovnání, tak bych u novinky srovnával s poněkud trpkým červeným vínem se specifickou výraznou chutí a vůní Kaliforňanů vhodným pro příjemné rozjímaní, možná i ve dvou. Album používá jemnější stavební hmotu předchůdce. Na poměry kapely však není toliko nátlakové a v druhé polovině je až příliš předvídatelné a nekonfliktní, postrádajíce větší rockovou těkavost, na kterou jsme u nich byli zvyklý. Jediný moment překvapení se dostavuje s tím, že poprvé slyším velkou inspiraci odjinud. Nebýt specifického ladění Navarrovy kytary a samozřejmě nezaměnitelného Farrellova zpěvu, tak několikrát nabývám, nikoliv nepříjemného, pocitu, že poslouchám spasitele U2, například nejvýrazněji v „Curiosity Kills”.
Jediný problém bych viděl v tom, že kvalita a napětí nastolené od začátku upadá v druhé půli kolekce. Prvních šest vynikajících záseků v podstatě přináší tvůrčí přístup, který bych od těchto chalanů v současné době očekával. Jmenovitě říznost doprovázenou zklidněním a mazáckým přehledem nad svým arsenálem, vše proložené menším než mírným množstvím doznívající psychedelie. Zde se hlavně bavíme o grandiózním úloze prvních dvou skladeb. Následované dvěma mírnějšími direkty. Již zmiňovaná „Curiosity Kills”, kde je slyšet toho Bona i v Perryho nápěvu, už vůbec nemluvě o aranžích, konečně i ta kytara je zatraceně natočena směr Dublin.
Čtvrtý vrchol v řadě přichází s nádhernou atmosférickou a orchestrálně pokreslenou baladou „Irresistible Force (Met The Immovable Object)”. Zdrcující síla vás konečně přinutila oslovit dívku(y), na kterou(é) si dlouho myslíte a vylíčit jí (jim) své sny, v nichž hraje(í) hlavní roli. Text, za který se buď hned líbá nebo fackuje Perry z hrdla přímo vykouzlil a Navarrova vyhrávka po třetí minutě je infarktově smrtící. Nemůžu znovu nezmínit „irské” vydechnutí přesně v polovině skladby. Krásně „coldplaydovsky“ skotačivá „I´ll Hit You Back” připravuje půdu pro další intimně rozervanou zpověď „Twisted Tales”. Fantazii radši dávám hned pohov, avšak vyzdvihuji výborně promazávající proklady Perkinsovy bicí soupravy.
Kompozice od sedmé pozice níže špatné nejsou, spíše přestávají stačit s dechem a působí až příliš uměle, možná až účelově. „Ultimate Reason” ještě celkem obstojí opět díky Navarrově kytaře, pěkně doplněné Sitekovou výztuhou, nicméně skladba se nedokáže pořádně rozlétnout. „Splash A Little Water On It” se snaží být naléhavá, stejně tak jako „Broken People” zase tesknivá. Obě by se za jistých okolností dokonce daly nazvat nevnuceně dojemnými. Farrellovy výšky v hlavní roli se sice hodně snaží, ale pro mě jediný kredit dodává už jenom Navarrovo umění. Poslední pěkně svištící punkovice „Words Right Out Of My Mouth” jakoby se nevešla na „Strays“, zde však spíše vytváří efekt pěsti na oko, ale proč nakonec ne. Neštvěte nás!
Všechny zmiňované zápory bych spíše „darkmoorovsky“ nazval míšovinami s přívlastkem mini. Novinka opravdu nabízí nemálo výjimečných a chytlavých momentů a navíc se i velmi dobře poslouchá jako celek. Chemie trojce Farrell, Navarro a Perkins je i nadále studiově neskutečně poutavá a zajímavá. „The Great Escape Artist” zcela jistě nezklamalo a určitě se k němu budu velmi rád vracet, protože takových alb rozhodně nevychází mnoho.
JANE’S ADDICTION rozšafnější, přístupnější, pořád však ve výborné formě!
8,5 / 10
Perry Farrell
- vokály
Dave Navarro
- kytara, doprovodný zpěv, basa
Dave Sitek
- basa
Stephen Perkins
- bicí a perkuse
1. Underground
2. End To The Lies
3. Curiosity Kills
4. Irresistible Force (Met The Immovable Object)
5. I'll Hit You Back
6. Twisted Tales
7. Ultimate Reason
8. Splash A Little Water On It
9. Broken People
10. Words Right Out Of My Mouth
The Great Escape Artist (2011)
Strays (2003)
Kettle Whistle (živé skladby + rarity) (1997)
Ritual De Lo Habitual (1990)
Nothing´s Shocking (1988)
Jane´s Addiction (1986)
Vydáno: 2011
Vydavatel: Capitol
Stopáž: 40:00
Produkce: Rich Costey
JANE´S ADDICTION si so svojimi albumami vždy dávali načas. Krok vesmírnejším smerom je absolútne poplatný dobe, v ktorej sa nachádzajú títo páni, rovnako aj ich veku. Ako je popísané vyššie, v druhej polovici sa napätie tej prvej pomaly, ale isto vytráca. Farell a spol. však včas vycítili, kedy je lepšie odísť.
P.s.: Odvážim sa tvrdiť, že singlovka "Irresistible Force" je ich najsilnejšia skladba.
Znovu skvělá nahrávka, tentokrát však méně excentrická než všechna jejich starší díla. Je zřejmé, že JANE´S ADDICTION roku 2011 jsou o poznání klidnější partou, než tomu bylo kdykoliv v minulosti a prezentují se tak v dobrém slova smyslu popovou sadou (pomalejší skladby pohupující se v oparu jakési přízračné zasněnosti, silně gradující motivy, nebývale časté využití klávesových podkresů, hlas Farrella znovu plný prožitku a samozřejmě zcela určující Navarrova kytara - to jsou zjevné vlastnosti novinky), která je ve výsledku silným a dospělým materiálem, přesně takovým, za který by se jim mohli klanět třeba i současní U2.
moc pěkné lp jako dřive
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.