OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Na úvod jednu malou a poměrně jednoduchou hudební hádanku. Co je to za interpreta? Latinsky nazvané intro, následované rychlým kvapíkem, hromová orchestrace a sbory, charismatický vypravěč Christopher Lee, místy italský zpěv, klasicistní kytary a klávesy, dramatické mluvené dialogy, závěrečný mnohaminutový song a draci. Nic? Nápověda - Hollywood Score Metal. No jasně! Mnohonárodnostní seskupení s vůdčím italským triem Turilli-Staropoli-Lione - RHAPSODY OF FIRE!
S RHAPSODY OF FIRE (dále jen „ROF“) se člověk skutečně nenudí - teď nemám na mysli jejich hudební tvorbu, ale jejich kariéru. Po peripetiích se změnou názvu, soudních sporech s Magic Circle Music, nucené přestávce, comebackovém albu „The Frozen Tears Of Angels“ a EP „The Cold Embrace Of Fear - A Dark Romantic Symphony“ rozšířili sestavu o dalšího muže - amerického kytarového učitele Toma Hesse (ex HOLYHELL), který se na nejnovějším albu postaral o rytmické kytary a některá sóla. Nevím, jestli je to v důsledku jeho přítomnosti v kapele, ale aktuální album „From Chaos To Eternity“ patří k těm nejkytarovějším v jejich diskografii. Když už jsme u těch superlativů, napadá mě ještě jeden – nejitalštější album! Italština se sice na předchozích albech již objevila, ale bylo to vždy maximálně v jedné až dvou písních. Na novince jsou tímto jazykem odzpívány kompletně dvě skladby a zazní též v závěrečném opusu.
Kromě toho, že je album nejkytarovější a nejitalštější, má posluchač možnost zaposlouchat se do množství kytarových a klávesových sól v míře o něco větší, než jak tomu byl zvyklý dříve. Nechybí samozřejmě ani sympatický hlas Fabia Lioneho, jehož hlasivky i tentokráte šplhají nejen k nebesům, ale podívají se i do suterénu (v asi nejpovedenější, singlové písni „Aeons Of Raging Darkness“). A co by to bylo za album ROF, kdyby zde chyběla balada (zpívaná v italštině – „Anima Perduta“), která je však asi tím nejslabším momentem na celé nahrávce. Přirovnal bych ji k třikrát zalitému turkovi z jednoho lógru. Kromě balady však ROF připravili řadu více či méně povedených rychlých songů. Za zmínku ovšem stojí „I Belong To The Stars“, jejíž nejúčinnější složkou tentokrát není hlas páně Lioneho, nýbrž zajímavě zakomponované sbory, na nichž je píseň postavena.
Jak jsem již v úvodu napověděl, přináší závěr alba hudební kus o bezmála dvaceti minutách, tradičně již rozdělený do několika částí (tentokrát pěti). A jak jsem si lebedil u předchozího EP („The Cold Embrace Of Fear - A Dark Romantic Symphony“), zde tolik důvodů ke chvále není. Úvodní pomalá, italsky zpívaná část je ještě zcela v pořádku, avšak po ní již píseň příliš strhujících chvil nepřináší. Hlavním kamenem úrazu jsou opět dramatické rozhovory a výkřiky některých postav příběhu, jimž korunu nasazuje pasáž v časovém rozmezí minut 10:50 až 10:55. Schválně – připomíná vám také ty samé zvuky z oné malé, avšak tolik potřebné místnosti? ROF se tímto velesongem zřejmě chtěli rozloučit (o loučení ještě bude řeč) monumentálně. Výsledkem jsou však rozpaky. Ve své minulé tvorbě to na takové časové ploše zvládli už určitě lépe. A za každou cenu dát na konec dvacetiminutový song s nápady tak na polovinu této hrací délky asi není ten nejlepší způsob.
A teď k tomu loučení. Nedlouho po vydání tohoto alba (přesně po dvou měsících) se objevila pozoruhodná informace, že ROF opouští společně s basákem Patricem Guersem její ústřední postava – hlavní skladatel (pan Staropoli promine), autor celé ságy a kytarista v jedné osobě, Luca Turilli, a má v úmyslu založit si nový projekt (údajně se má jednat o poctu HELLOWEEN s názvem „Keeper Of The Seven Keys Part 3“). ROF však pokračují dále pod svým názvem a s doplněnou sestavou. Odchod prý proběhl na přátelské bázi. No, můžeme tomu věřit a taky nemusíme - každopádně současní a nyní již bývalí členové skupiny se opravdu nenudí. Věřme, že tomu tak nebude ani v případě posluchačů.
Pánové z RHAPSODY OF FIRE tedy zabouchli tímto albem jedny dveře a mají v úmyslu otevřít dveře nové a dokonce hned dvoje. A jaký svět se za nimi nachází, zda fantasy, sci-fi či nějaký jiný? Na to přinese odpověď až budoucnost. Doufejme, že bude alespoň na takové úrovni jako doposud.
7,5 / 10
Fabio Lione
- zpěv
Luca Turilli
- kytara
Tom Hess
- kytara
Alex Staropoli
- klávesy
Patrice Guers
- basa
Alex Holzwarth
- bicí
+ hosté:
Christopher Lee
- mluvené slovo
Dominique Leurquin
- další sólové a rytmické kytary
1. Ad Infinitum
2. From Chaos To Eternity
3. Tempesta Di Fuoco (Firestorm)
4. Ghosts Of Forgotten Worlds
5. Anima Perduta (Lost Soul)
6. Aeons Of Raging Darkness
7. I Belong To The Stars
8. Tornado
9. Heroes Of The Waterfall´s Kingdom
Challenge the Wind (2024)
Glory for Salvation (2021)
The Eighth Mountain (2019)
Into the Legend (2016)
Dark Wings of Steel (2013)
From Chaos To Eternity (2011)
The Cold Embrace Of Fear – A Dark Romantic Symphony (EP) (2010)
The Frozen Tears Of Angels (2010)
Triumph Or Agony (2006)
Live In Canada 2005 – The Dark Secret (2006)
The Magic of the Wizard's Dream (EP) (2005)
Symphony Of Enchanted Lands II - The Dark Secret (2004)
The Dark Secret (2004)
Power Of The Dragonflame (2002)
Rain Of A Thousand Flames (EP) (2001)
Dawn Of Victory (2000)
Holy Thunderforce (singl) (2000)
Symphony Of Enchanted Lands (1998)
Emerald Sword (singl) (1998)
Legendary Tales (1997)
Vydáno: 2011
Vydavatel: Nuclear Blast Records
Stopáž: 57:38
Produkce: Luca Turilli, Alex Staropoli
Studio: Gate Studio, Wolfsburg (Německo)
Už keď som počul trailer na youtube som tušil, že to bude zlé. Do rúk sa mi dostal celý album a moje tušenie sa potvrdilo. Hodil by sa skôr názov "From Chaos To Chaos". Neviem, či sa snažili byť za každú cenu "progresívni" ale mňa tento ich hudobný prístup dokonale otrávil. Niektoré skladby som musel vypnúť v polovici lebo ma rozbolela hlava. Napríklad skladba Ghosts Of Forgotten Worlds sa dobre rozbehne, ale zničoho nič ju kapela zabrzdí, Fabio začne vzdychať a celé to ide do prdele. Dve skladby sú však mimoriadne vydarené. Titulná pieseň je pecka par excellence s jedným z najlepších refrénov aké kapela vo svojej bohatej histórii ponúkla a výborne sa podarila aj I Belong To The Stars. Album je inak strašne preplácané, chaotické a pre mňa ako poslucháča mimoriadne vyčerpávajúce. V porovnaní s predchodcami velmi nepodarené album. Ale je mi to vcelku jedno, tých cca 130 songov z minulosti mi bohate stačí.
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.