PRVNÍ HOŘE - Achtung, Sultan!
MInule jsem zase kecal. Tohle je totiž další dokonalá deska tohoto úžasného tělesa. Radost tohle poslouchat. Už zas.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Už jenom v tom, jak nekriticky zbožňují některé své domácí kapely, se právě Britové liší od celého zbytku Evropy, který, přiznejme si to otevřeně, je svým vkusem v případě rockové hudby úplně někde jinde. Mezi soubory v domácím prostředí nadstandardně adorované patří už osm let právě KASABIAN z Leicesteru. Tahle poslechově poměrně nenáročná „brit-rock/electro“ parta si vydobyla na Ostrovech postavení zcela výsadní, o čemž svědčí první místa v prodejnosti každého jejich nového alba.
Psal se rok 2004, dráždivý bezejmenný debut, který stanovil pravidla toho, s čím KASABIAN budou po celou dobu své dosavadní existence zacházet, sklidil veliký úspěch, byť nepřinesl zas až tak moc nového a neobyčejného. Těch několik chytlavých britpopových popěvků, zaházených elektro blátem a syrovou hlukovou škvárou (po vzoru PRIMAL SCREAM), působilo celkem lákavě a v kombinaci s vizualizací jejich klipů dostalo KASABIAN ihned do popředí zájmu domácího hudebního tisku. Otázkou bylo, co tedy přijde dál?
Druhé album „Empire“, které vyšlo o dva roky později, však pozice nepotvrdilo, takže jsem musel opět čekat, jak se bude celý jejich příběh nadále vyvíjet. Zájem o kapelu v Británii však v žádném případě neklesal. V této chvíli jsem zastával na jejich potencionální dlouhověkost spíše skeptický pohled. Když však vyšla na sklonku léta 2009 vybroušená trojka „West Ryder Pauper Lunatic Asylum“, bylo mi jasné, že tady KASABIAN přeci jen ještě nějaký ten rok pobudou. Album totiž představovalo spojení toho nejlepšího, co kapela doposud nahrála – několik přímočarých hymen vzývajících lehkost šedesátých let se tam mísilo s barvitou zvukovou abstrakcí a až mantrickou psychedelií.
Letošní čtyřka „Velociraptor!“ znovu podtrhuje, že vzrůstající forma charismatické kapely nebyla u minulé desky náhodná a představuje KASABIAN prakticky na vrcholu jejich dosavadní skladatelské formy. Chytlavé rockové hymny v britpopovém stylu, jinak vydatně opěvujícím melodiku šedesátých let (tedy vlastnost příznačná i pro řadu dalších domácích kolegů - např. KAISER CHIEFS a nebo také švédskou konkurenci MANDO DIAO), jako „Days Are Forgotten“, „Goodbye Kiss“ nebo „Re-wired“, se zde střídají s několika rychlejšími elektro nářezy - titulní skladba nebo pilotní singl „Switchblade Smiles“ a vytvářejí pulzující a šťavnatou písničkovou směs, která spojuje tradiční rockové songwriterství s moderním zvukovým kabátkem.
Album je znamenitě proaranžované, plné vkusných klávesových „retro“ smyček a podkresů simulujících zde dojem z hry početnějších orchestrů. Hned v úvodní „Let´s Roll Just Like We Used To“ upoutá určitá sychravost atmosféry, která je umocněna ležérním zvukem trumpety, stejně jako v „La Fee Verte“ odkazy na slavné THE BEATLES, popřípadě blízkovýchodní synťákové motivy v „Acid Turkish Bath (Shelter From The Storm)“. Celek působí velmi pestře, avšak přímočařeji, hotověji a ujasněněji, než bylo patrné u kterékoliv jejich předchozí desky, takže z mého pohledu právě letos nahráli KASABIAN svou nejlepší nahrávku.
Dosud nejlepší a nejkomplexnější album KASABIAN.
8 / 10
Tom Meighan
- zpěv
Sergio Pizzorno
- kytara
Chris Edwards
- baskytara
Ian Matthews
- bicí
Jay Mehler
- kytara
hosté:
Ben Kealey
- klávesy
Tim Carter
- kytara
Gary Alesbrook
- trumpeta
Mat Coleman
- trombon
Andrew Kinsman
- saxofon
London Metropolitan Orchestra
1. Let´s Roll Just Like We Used To
2. Days Are Forgotten
3. Goodbye Kiss
4. La Fée Verte
5. Velociraptor!
6. Acid Turkish Bath (Shelter From The Storm)
7. I Hear Voices
8. Re-Wired
9. Man Of Simple Pleasures
10. Switchblade Smiles
11. Neon Noon
Velociraptor! (2011)
West Ryder Pauper Lunatic Asylum (2009)
Empire (2006)
Kasabian (2004)
Vydáno: 2011
Vydavatel: Sony Music / Columbia
Stopáž: 50:38
Produkce: Dan The Automator, Sergio Pizzorno
Na předchůdce tato deska nemá ani náhodou, na to je tam příliš pomalých a roztahaných skladeb, které mě vůbec nebaví. Na druhou stranu první dvě věci jsou skvělé a par dalších dobrých se tam taky najde.
MInule jsem zase kecal. Tohle je totiž další dokonalá deska tohoto úžasného tělesa. Radost tohle poslouchat. Už zas.
Trochu prog rock/metalová exhibice. Toho tydlikání a hračičkování je místy opravdu hodně. Ale tito Švédové umí i příjemné melodie a přirozeně plynoucí pasáže, takže jim to předvádění odpustím. Ostatně, když na to mají, tak proč se trochu nepředvést, že?
Žijeme ve zlatých časech českého thrash metalu! Takové období hojnosti prostě nepamatujeme. Kapely na nás chrlí v horším případě dobré, v tom lepším (i v tomto) desky výborné a my si čvachtáme jako ten pověstný manža. Více v recenzi, teď si třepu palicí.
Švédské duo se na svém dalším albu ještě více vzdálilo postrockovým kořenům a dá se tedy tvrdit, že jejich hudba odplavala do specifické formy indie rocku, který se opírá o robustní kostru shoegaze. Opět slušné album.
Další švédský power metal, kterému vlastně nelze nic vytknout. Dobří zkušení muzikanti, kvalitní produkce a chytlavé melodie. Komponování dle osvědčeného mustru, přesto to dokáže zabavit. Dám tomu ještě pár poslechů a poté zapomenu, že to kdy existovalo.
Nepřístupná a temná blackmetalová deska, která spolu s disonantní nervozitou nabízí i death/doomové nálady. Dostat se tomu pod kůži není snadné, ale odměnou je lavina emocí. Střídmá stopáž navíc ukončí ta "muka" dříve, než by to člověku urvalo hlavu.
Sofistikovaně maluje, točí vtipné filmy, v MORTAL CABINET zanechal výraznou stopu, ze Slavíka ho vyhodili, páč jeho světem je hardcore rap. A je z Rumburku, což leccos vysvětluje! Když šel pro talent, Marty si nabral hrstě. Zase ho ukázal, zpíčenec jeden.