OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Byť originálnym v akejkoľvek oblasti umenia je ťažké. Ponechajme teraz bokom náročnosť, s akou sa dá odlíšiť od zvyšku konkurentov. Ak sa vcítime do kože autora, častým problémom je už len fakt, že keď sa aj človeku podarí prísť s niečím novým a daná forma žne úspechy, takmer vždy sa nájde dosť nasledovateľov, ktorí opakovaním alebo rovno dezinterpretáciou znehodnotia jeho pôvodnú myšlienku.
Nedochádza tým len k vyčerpaniu formy ako takej. Pod tažobou kvantity častokrát vyznieva všedne aj prvotná iskra. Po príklady netreba chodiť ďaleko, subžánrami pretkaná metalová škatuľka je ich predsa plná.
ESOTERIC majú šťastie. Ich rukopis zostáva nedotknutý už takmer dve dekády. Inšpirované kapely, rozosiate po svetovej mape celkom náhodne, akoby boli spokojné s umiestnením na periférii záujmu a k odkazu britských doommetalistov pristupujú s rešpektom. Naďalej preto platí, že nielenže nenájdete skupinu, ktorá by znela rovnako, ale nepodarí sa vám vypátrať ani takú, ktorú by bolo možné obviniť z nevkusného vykrádania Britov.
Skrátka a jednoducho: ESOTERIC si svoju psychedelickú formu vypracovali sami. A aj v roku 2011 sú jej jedinými široko rešpektovanými používateľmi, bez ohľadu niekoľko (ne)skrytých obdivovateľov odkiaľsi z Talianska alebo z Číny.
Menej je niekedy viac
Pätica Britov navyše pochopila to, čo uniká povedzme ANAAL NATHRAKH alebo JESU. Nie je taká zahľadená do vlastnej originálnej produkcie, aby zásobovala fanúšikov prebytkom kolísavého materiálu. Aj z toho dôvodu neprekáža, že nápady z novinky mohli pokojne odznieť na väčšine z predošlých radoviek. Základné fluidum ESOTERIC nemá prečo nefungovať, pokiaľ sa s ním narába rozumne a pokiaľ v podobe štúdiových albumov vychádza s odstupom niekoľkých rokov. Presýtenie zatiaľ nehrozí.
Labyrint zvukov je teda opäť vystavaný podľa toho istého náčrtu, tentokrát s ešte väčším dôrazom na melodiku a čitateľnosť produkcie. Gitarové linky akoby poletovali kdesi vo vzduchu, vytvárali farebné obrazce, aby sa vzápäti úplne rozpadli, roztočili v mätúci vír alebo premenili v tečúcu lávu a neskôr sa znova sformovali do strhujúcej podoby. Stačí sa poddať a osvedčená formulka prináša požadovaný pôžitok.
Ďalší z odleskov iného sveta
Pri troche nadhľadu, Briti stále jestvujú mimo času a nepodľahli dobe rýchleho odmeňovania: trebárs na najlepší moment úvodnej „Abandonment“ si poslucháč počká až do záveru 13-minútovej skladby a mamutia stopáž albumu opät vzbudzuje zbytočné obavy z nedostatku súdnosti. Rovnako ako v minulosti, ESOTERIC aj teraz zásobujú poslucháča natoľko dobrými podnetmi, že si môžu dovoliť odložiť niektoré z výstavných momentov až na samý koniec. A ani raz nedávajú dôvod uvažovať o vyváženosti materiálu.
S výsledkom preto panuje spokojnosť. „Paragon Of Dissonance“ je ďalším odleskom alternatívnej reality, vytvorenej kapelou na ploche niekoľkých štúdioviek. Netreba si klamať – v súčasnosti už neprináša nič zásadne nové. No podobne ako doom metal, ktorý naposledy nevydýchol na prelome tisícročí, ba naopak priniesol veľa zaujímavého v post-metalovej či drone-doomovej forme, aj ona dokáže dodnes oslovovať svojimi náladami.
Ak by existoval rebríček prakticky nemenných skupín, starnúcich kvalitnejšie ako len so cťou, ESOTERIC by sa umiestnili vysoko. Aj napriek tomu: Kacírska otázka znie, či nie je lepšie nechať niektoré veci nedotknuté. A prísne vzaté, nedokážem nájsť dôvod, pre ktorý sa oplatí uprednostniť „Paragon Of Dissonance“ pred hociktorým z predošlých troch albumov.
ESOTERIC zostávajú v princípe rovnakí. Ich doom metal si ešte stále nepomýlite so žiadnym iným a ešte stále sa doň započúvate s nebývalým pôžitkom.
7,5 / 10
Greg Chandler
- gitara, spev
Gordon Bicknell
- gitara
Jim Nolan
- gitara
Joe Fletcher
- bicie
Mark Bodossian
- basgitara
1. Abandonment
2. Loss Of Will
3. Cipher
4. Non Being
5. Aberration
6. Disconsolate
7. Torrent Of Ills
A Pyrrhic Existence (2019)
Paragon Of Dissonance (2011)
The Maniacal Vale (2008)
Subconscious Dissolution Into The Continuum (2004)
Metamorphogenesis (1999)
The Pernicious Enigma (1997)
Epistemological Despondency (1994)
Esoteric Emotions - The Death Of Ignorance (demo) (1993)
Vydáno: 2011
Vydavatel: Season Of Mist
Stopáž: 94:11
Produkce: Greg Chandler
Studio: Priory Recording Studios
Na Klypsovu otázku proč upřednostnit „Paragon Of Dissonance“ před předešlými albumy těchto bristkých vele-doomařů mám hned několik odpovědí.
1) Protože to je novinka.
2) Protože jsem na něj těšil.
3) Protože se svojí kvalitou předchůdcům určitě vyrovná, tedy jenom těžko zklame.
4) Protože i teď ještě neumím seřadit jejich alba od nejlepšího k nejhoršímu.
5) Protože doom už jinak moc neposlouchám.
6) Protože za pár let, až vydají další album, tak o něm budou platit body 1-5 výše.
Hlavní recenzi nelze jinak než podepsat, akorát musím jít o stupínek výše v hodnocení. I naposedmé se totiž vyplatí investovat čas a nechat se unést na vlnách hyptnotizace á la ESOTERIC.
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.