OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Jak moc se fanouškům zamlouvají závany tvůrčí rutiny, je otázka chtě nechtě visící nad každou kapelou. A hledání odpovědi budiž podtitulkem pohledu na více než dva roky starý opus „The Incident” progrockerů PORCUPINE TREE.
Vzhledem k tomu, že jsem si mohl dvojdisk, v rámci tradičního napravování recenzentských restů na Metalopolisu, vybrat na paškál už předchozí sezónu, musím na pravou míru uvést, že ještě delší časový odstup k formování následujících řádků dosti prospěl. Jelikož ne vždy u mě diskutovaná látka, zvláště v době hned po vydání, nacházela takové pochopení jako právě v loňském roce.
Od počinu „Signify”, kdy Steven Wilson pod hlavičkou PORCUPINE TREE vytvořil opravdovou kapelu, si mě jejich tvorba bez výjimek získala. Vše však začalo až u řadovky „Fear Of A Blank Planet“, která jako první dokázala probudit touhu prověřit si a důkladně pospojovat jednotlivé vývojové etapy nechávajícího mě v minulosti poměrně chladným. Můj kladný vztah k ostrovanům se prakticky formoval velmi těsně před příchodem „The Incident”, a tomu také odpovídaly možná až příliš optimisticky naladěné vyhlídky.
Očekávání ještě umocnilo společné, pro mě zajímavé, téma kolekce, kterým bylo Wilsonovo pozastavení se nad jistým zevšedněním a nezaujatou prezentací tragických událostí, nadměrnou to nutriční složkou všudypřítomného mediálního výkrmu. Steven se chce ptát: „Dívejme na smrt a neštěstí očima těch co přežili, pozůstalých, přímo zúčastněných vyrovnávajících se s bolestí, je ten pohled i teď tak snadno stravitelný?“
Album nezačíná vůbec špatně. „Occam’s Razor” splňující funkci nervního intra přivádí „The Blind House“ první z pěti záchytných bodů. Skladbu se silným nástupem Harrisonovy bicí jednotky, několikrát mocně nadýchávající odevzdaně poletující slova, tak aby ve třech čtvrtinách došlo skoro ke kolapsu a v poslední fázi k resuscitaci bolavých gradací. „Drawing The Line“ se zaryje do mozku a nepustí. Honosící se ostýchavým, avšak nádherným úvodem, kvílivou kytarou parádně vyztužující rozervaný refrén. Právě tato téměř pětiminutová strhující jízda byla hlavním lákadlem k opětovným poslechům.
„The Yellow Windows Of The Evening Train“ svérázně soustředí volání minulosti a skvěle kombinuje s přes jedenáct minut trvající „Time Flies“, jež je hudebně především velkou poctou Davidu Gilmourovi, zejména pak v prostřední pasáži. Poklonou vyseknutou osobitě a s takovou grácií, před níž nezbýva nic jiného než smeknout jako svého času u desky „Voyage 34 The Complete Trip“. Ačkoliv jeden z hudebních motivů „Octane Twisted“ občas navodí pocit pupeční šňůry s „The Blind House“, hlavní kouzlo této časované bomby tkví v nátlacích ostrých změn kytarových motivů, zpěvů přes efekt a brilantně zrežírovaných erupcích bicích partů (Gavin je fakt machr), přičemž je závěr krásně donesen na Barbieriho pultech. Pětici nejsvětlejších okamžiků uzavírá posmutně plakající a klasickou kytarou dokreslená „I Drive The Hearse”.
Co ostatní dvě třetiny prvního disku? Zde přichází na přetřes otázka z prvního odstavce. Samozřejmě, že je před formulací odpovědi brát v potaz, že se jedná o koncepční ideu, takže kompozice mohou na sebe navzájem hudebně odkazovat, doplňovat se a tak tomu vlastně u kratších skladeb i je. Konečně i kapela sama deklarovala, že pětapadesát minut materiálu bude v podstatě jednou skladbou rozsekanou na více dílů. Osobně nemám jakýkoliv problém s podobným tvůrčím přístupem a i zde jsem ho přijal jako součást nakonec hodně povedeného celku.
Každopádně ve fázi námluv, která překročila více než šest měsíců, jsem na těchto místech cítil, koncept nekoncept, prázdnotu, v lepším případě onu tvůrčí rutinu, připomínající několik motivů z nedávné minulosti. PORCUPINE TREE jsou však velcí profesionálové na to, aby udělali špatnou píseň. Například, vemte si náběh z „Sleep Together“, dále pak z úchvatného letu na křídlech „Deadwing“ zbytky turbulence „Open Car“, oboje domalované ostřejšími pastely a máme tu titulní vál, jenž je schopen vzbudit až neobyčejné ochromení z industriálně elektronických idejí nebo jenom pocit už dříve slyšeného?
Pak tu je čtyřskladbový druhý disk, jenž si sice může od hlavního konceptu odmyslet a považovat ho za nezávislé nadstavbové pěkně řízné EP, obojí po nás skupina sama vyžaduje. Bohužel zde pečlivě naleštěnéný stroj oslepuje mnohem hůře. Jako doplněk k hlavnímu chodu zcela bez závad, ale i bez výraznější chuti a zápachu.
Jakkoliv jsem desku spíše odmítal, tou dobou upřednostňujíce povedenou polskou trefu do černého „Anno Domini High Definition“ varšavských RIVERSIDE, tak musím říci, že si pozici v diskografii Britů, i díky specifické atmosféře, přece jenom vydobyla. Nicméně jistá vyšší moc předchozích počinů, která při každém poslechu dokáže něčím dalším překvapit se zdá být na „The Incident“ pomalu vyčerpána.
„The Incident“ se štastným koncem.
8,5 / 10
Steven Wilson
- kytara, vokály, klávesy
Richard Barbieri
- syntetizátory, klávesy
Colin Edwin
- basa
Gavin Harrison
- bicí a perkuse
1. CD 1:
2. Occam’s Razor
3. The Blind House
4. Great Expectations
5. Kneel And Disconnect
6. Drawing The Line
7. The Incident
8. Your Unpleasant Family
9. The Yellow Windows Of The Evening Train
10. Time Flies
11. Degree Zero Of Liberty
12. Octane Twisted
13. The Séance
14. Circle Of Manias
15. I Drive The Hearse
16. CD 2:
17. Flicker
18. Bonnie The Cat
19. Black Dahlia
20. Remember Me Lover
Closure/Continuation (2022)
The Incident (2009)
Fear Of A Blank Planet (2007)
Arriving Somewhere... (DVD) (2006)
Deadwing (2005)
In Absentia (2002)
Stars Die : The Delerium Years 1991-1997 (2002)
Metanoia (2001)
Recordings (2001)
Lightbulb Sun (2000)
Stupid Dream (1999)
Coma Divine - Live In Rome (1997)
Signify (1996)
The Sky Moves Sideways (1995)
Up The Downstair (1993)
On The Sunday Of Life... (1991)
Vydáno: 2009
Vydavatel: Roadrunner Records
Stopáž: 55:14, 20:
Produkce: PORCUPINE TREE
V mém případě šestiměsíční námluvy nebyly potřeba. Stejně jako u „Anno Domini High Definition“ polských RIVERSIDE, tak i u „The Incident“ Wilsonovic PORCUPINE TREE hned první poslech objasnil, s jak lahůdkovou společností budu trávit podzimní čas léta páně 2009.
Bylo to věru tehdy překvapení, neboť po plýtkém „Fear Of A Blank Planet“ a především megalomanské sólové nudě „Insurgentes“ vzhlížení k lepším zítřkům zavánělo až lehkou utopií.
A i když už od vydání „The Incident“ uteklo nějaké to vědro vody, není ani teď třeba vynášet obligátní soudy o tom, jak doba objevování byla nadobro ukončena, či snad jak to odkryté přestalo bavit nebo v tom nejhorším případě dokonce nudit.
Jedinou jistotou ve výsledcích zkoušky času budiž, že i po necelých 3 letech od vydání „The Incident“ máme tu čest s nejvyrovnanějším (myšleno v tom nejlepším slova smyslu) počinem PORCUPINE TREE v tomto století.
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.