Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Irští sympaťáci mi však letos dělají radost jen o něco málo větší než malou. V třiadvacetileté historii tomu není poprvé, proto panice nepropadám, protože použít slovo zklamaní mě v souvislosti s aktuálním třináctým řadovým počinem „A Brief Crack Of Light“ nenapadlo ani jednou. Spíše bych hovořil o pocitu jistého nenaplnění.
Před třemi lety se kapela rozhodla, bez toho aby opustila svůj charakteristický rockový rukopis, opět zaplout do komornějších, psychedeličtěji sevřenějších nálad na povedené a úžasně semknuté kolekci „Crooked Timber“. Stejné ambice, tedy znít hudebně rozvážněji, více komplikovaněji, zdá se mělo i recenzované desatero, navíc s využitím výraznějších vazeb na úplné počátky souboru ovlivněné chladností industriálu. Přirozenost a uvěřitelnost trojici neschází ani teď a potud je s THERAPY? vše v nejlepším pořádku. Bohužel tímto se chýlí výčet pozitiv ke svému konci.
Ačkoliv je „A Brief Crack Of Light“ na světě poměrně krátce (od začátku letošního února), tak jsem mu věnoval nespočetně poslechů na to, abych ho mohl přirovnat k tlačícím gumákům, které se ještě poměrně slušně dají naobout, ale díky materiálu, se je častým nošením lépe rozchodit nepodaří. Největším problém bych ještě neviděl v minimu skutečně silných skladeb, osobně nacházím pouze dvě, nýbrž že spolu kompozice nedrží příliš pohromadě. Dále se neubráním dojmu, že tvůrčí múza líbala krátce a málo.
Prvním nepřeslechnutelným důkazem je především instrumentálka (pokud si ovšem odmyslíte mňoukaní mutující kočky) „Marlow“, jež by mohla dobře sloužit jako podklad k dětským animovaným filmům. Zde její smysl postrádám a pokud byl podobný tah „Magic Mountain” esem v rukávu na „Crooked Timber“, tak teď musím „Marlow” označit pitomým černým Petrem. Další omyl skýtá poslední zbytečnost „Ecclesiastes”, kde je do bezduchého hudebního pozadí téměř šest minut se zkreslenou zoufalostí v hlase odříkáváno něco o nesmyslnosti všeho pod sluncem. Skladba by snad měla jakýs takýs uklidňující význam, kdyby „A Brief Crack Of Light“ celou dobu vykazovalo tempo, čemuž se neděje, a po dechu se naopak lapá.
Vály „Plague Bell” a „Why Turbulence?“, přestože špatné rozhodně nejsou, postrádají větší lehkost, rozlet i překvapení a až příliš připomínají funkci komparsu. To „The Buzzing” se podařilo vyklouznout ze svěrací kazajky, píseň doslova trpí šíleností, běsní agresivitou na druhou stranu mě nechává klidným.
Zbývá pět skladeb, polovina, jež s přihlédnutím k faktu, že se opět nevsadilo na teplo zajetých a líbivých postupů, tahá album na sedm bodů. THERAPY? a jejich ryzí talent pro tvorbu hitů znamená „Living In The Shadow Of The Terrible Thing”. Pokud chcete vědět, proč byla tato věc vybrána jako první upoutávka, vězte, že kvůli tomu, že výtečně snoubí to, čím Irové byli dlouhá léta s tím, čím se snaží být nyní. Nemohu nezmínit videoklip, ve kterém i hrozné chladící věže elektrárny (ty co znáte z obrázků Temelína) namísto páry z chladící vody chrlí „terrible thing“. V případě, že by mělo být něco pod sluncem absurdní, tak právě tohle. A dalo by se touto oklikou říci, že Andy Cairnsovi, Michaelu McKeeganovi a Neilu Cooperovi letos chybí i toliko typický nadhled. Přejděme k lepšímu.
Napětím srší a strhnout dokáží „Before You, With You, After You” a „Stark Raving Sane”. Konečně obrovské charisma a sílu, jež z části mírní celkovou neucelenost a nerozhodnost celé desky, znamenají minimalistické pecky „Get Your Dead Hand Off My Shoulder” a „Ghost Trio”. Obě s pomalu se vkrádající depresivní atmosférou, podkreslenou vynikající McKeeganovou basou a mrazivou barvou Cairnsova hlasu.
THERAPY? jsou srdcaři a o jejich budoucnost strach nemám, i když na „A Brief Crack Of Light“ poněkud kreativně bloudí, ale to se občas stává každému z nás.
1. Living In The Shadow Of The Terrible Thing
2. Plague Bell
3. Marlow
4. Before You, With You, After You
5. The Buzzing
6. Get Your Dead Hand Off My Shoulder
7. Ghost Trio
8. Why Turbulence?
9. Stark Raving Sane
10. Ecclesiastes
Klasický "Rogga" Johansson a jeho user-friendly death metal. Letos sice nemá oslnivou formu (viz slabší PAGANIZER), ale stále je to se ctí. Minulá deska byla lepší, ale i tady si skalní fanoušek najde to své. Hned po prvním poslechu vidíte všechny karty.
Trochu emařiny, trochu punkrocku a špetka indie melancholie. KOVADLINA řiznutá CARCIO RADIO. Ve výsledku celkem pozitivní vibe. Nová kapela se staronovými tvářemi a Banánem u mikrofonu. Hardcorovější MŇÁGA? Možná.
Tahle britská parta si prostě musí vybrat co chce. Koncept, ve kterém střídáte mělký emotivní rock a temnou post metalovou vlnu šilhající po blackaze v konečném důsledku působí jako zmatlaný dort od Pejska a Kočičky.
Nesúhlasím úplne s kolegom Shnoffom, že „PowerNerd“ je „ezo“. Devinovej potrhlosti je v textoch síce dosť, no v prvom rade ide o priamočiary prog’n'roll, ktorý strhne a baví od začiatku až do konca. Ad koniec: na „Ruby Quaker“ sa už so Shnoffom zhodneme.
Devinovu sólovou tvorbu buď milujete nebo je vám lhostejná. Nenávidět Devina nějak nelze. PowerNerd je asi očekávatelný, vrstevnatý ezo prog opus, který potěšil, ale nijak mě na lopatky nepoložil. Kromě songu "Ruby Quaker" ovšem. To je šleha jako kráva.
Hvězda za rok třicetiletých Jezdců jakoby po druhém dechu na albu "Der Rote Reiter" (2017) znovu začínala blednout. Po ukrutné nudě z divného alba "The Divine Horsemen" (2021) je toto EP už druhou studiovou nahrávkou, ale stále se neděje nic vzrušujícího.
Finský prog-power metal, který vykresluje kouzelné melodie a nápadité kytarové a hlavně klávesové instrumentální variace. Jde o one-man projekt, to je i kámen úrazu, nevýrazný zpěv spíš ruší a syntetické bicí také nic moc. Škoda, jinak super poslech.