OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
„Lidé, kteří téměř utonuli, hovoří o okamžiku, o jedné chvíli stádia klidu, o usmíření. Stejné stavy popisují i ti, jenž málem skolil mráz. Po tom, co jsem se dozvěděl o těchto zážitcích, mě napadla metafora právě s životem. Cítím, bez toho abych byl zvláště domýšlivý, jak se všichni svým způsobem topíme, protože život dnešních dnů je jedna velká intenzivní zkušenost. Zkrátka, ve svém věku jsem už dospěl k jistému osobnímu smíru. Prostě se dále nechci zvlášť zatěžovat tím, co si lidé myslí o mojí hudbě nebo o tom jestli se správně oblékám a tak podobně. A album odráží tuhle mojí náladu“, vysvětluje Steven Wilson okolnosti vzniku jeho druhé sólové desky.
Recenzovaný dvojdisk „Grace For Drowning“ skutečně představuje přehlídku hudební galerie vydechující atmosféru vykreslovanou v předchozím odstavci, navíc přidává velkolepě utříbené myšlenky a muzikantské ambice tohoto čtyřiačtyřicetiletého skladatele a multiinstrumentalisty. Více než osmdesátiminutová exkurze mezi obrazy Wilsonovy hudební duše má jedno velké pozitivum, a to, že zapomínáte na čas. Pozor, nic není donesené ve strhujících motivech, ale pouze v impulzech různé síly, které umějí nevnuceně udržet ve střehu. Celá kolekce pak disponuje mocným fluidem a pnutím, nutícím vás o ní přemýšlet, vracet se a dále ji objevovat. V prvopočátku si z ní nic moc pamatovat nebudete, avšak pokud máte rádi mistrovsky ukočírovaný prog-rock, tak se zdravých sympatií vyžadujících další poslechy budete zbavovat jenom stěží.
Inkubační doba k pochopení tohoto díla může být dlouhá, nicméně je krásná, pokud nelitujete a necháte do hry mezi vás vstoupit právě čas. Přílišná snaha porozumět autorovi hned může posluchače okrást o pochopení širších podnětů, souvislostí a vazeb tvůrčího procesu. Prvním z nich je grafická prezentace od Lasse Hoileho výborně korespondující s intimní náladu. Sám Steven pokládá spolupráci s Lassem za neocenitelnou. Každá nehudební nadstavba, a jsem toho názoru, pomáhající probudit zájem o hudbu by měla být brána za její součást, o „Grace For Drowning“ toto platí dvojnásob.
Wilson, v podstatě na zelené louce, dosti odpoután od jeho dalších hudebních anabází natočil upřímnou, precizní a svěží poctu svojí velké inspiraci - sedmdesátkovému prog rocku. I tady slyšíme krásu v hledání symbiózy mezi jazzovými a rockovými postupy, příznačnou pro matadory KING CRIMSON, jejichž dílo „Lizard”, což Steven otevřeně přiznává, z velké části definuje jeho DNA. Právě tato souvislost mě podnítila prokládat si poslechy „Grace For Drowning“ různými alby KING CRIMSON přičemž bylo úžasné sledovat s jakou láskou je studnice nápadů ošetřována a využívána.
Wilson však především zůstává sám sebou. Několikrát střídmě načichlý domovinou PORCIPUNE TREE, ale i BLACKFIELD („Postcard“), na rozdíl od svých „učitelů“ vždy schopný využít nápadů odvážně, ale především přiměřeně tak, aby se nosná chuť neutloukla s kořením. Steven zde umí mistrovsky naslouchat a zužitkovat umění vybraných spoluhráčů a jim přizpůsobit svoje tvůrčí záměry. Namísto aby od ostatních muzikantů požadoval zhudebnění svých vizí, zná přesně jejich styl hraní a ví, že se hodí k jeho myšlenkám.
Definuje téma, nechává ostatním volnou roku a vzniklý materiál pak společně rozvíjejí. Například jazzový bubeník Nic France měl za úkol neustále sólovat a tímto Wilsona inspirovat k doformování idejí. Na podobných základech jsou využívány i ostatní nástroje a muzikanti, mezi jinými bych určitě jmenoval psychedelii šířícího Theo Travise.
Nejsvětlejší okamžiky a jim podobné nechávám v případě „Grace For Drowning“ naprosto stranou, protože obě jeho části jsou především komplexním živým organismem, který, pokud jste s to se na něj naladit, umí o vašem rozpoložení velmi příjemně komunikovat.
„Grace For Drowning“ jsem bohužel neuvedl do loňské Valhally, mrzí mě to hlavně kvůli tomu, že by z pohledu dnešních dní bylo hodně vysoko, ale všechno má svůj čas.
Osobitá a velmi povedená pocta sedmdesátkovému prog-rocku!
8,5 / 10
Steven Wilson
- vokály, kytara, basa, klávesy
Pat Mastelotto
- akustická kytara
Sand Snowman
- akustická kytara
Steve Hackett
- kytara
Mike Outram
- kytara
Tony Levin
- basa
Nick Beggs
- basa
Nic France
- bicí
Pat Mastelotto
- bicí
Trey Gunn
- kytara, basa
Markus Reuter
- kytara
Jordan Rudess
- piáno
Theo Travis
- saxofon, klarinet, flétna
Ben Castle
- klarinet
London Session Orchestra
- smyčcové nástroje
Dave Stewart
- doprovodné vokály
1. CD 1:
2. Grace For Drowning
3. Sectarian
4. Deform To Form A Star
5. No Part Of Me
6. Postcard
7. Raider Prelude
8. Remainder The Black Dog
9. CD 2:
10. Belle De Jour
11. Index
12. Track One
13. Raider II
14. Like Dust I Have Cleared From My Eye
The Harmony Codex (2023)
The Future Bites (2021)
To The Bone (2017)
Hand. Cannot. Erase. (2015)
The Raven That Refused To Sing (And Other Stories) (2013)
Grace For Drowning (2011)
Insurgentes (2008)
Vydáno: 2011
Vydavatel: Kscope
Stopáž: 83:02
Produkce: Steven Wilson
Steven je skvely. Ci uz ohladom PT, alebo No-man,ci solovo, ci v hociktorom inom projekte. Insurgentes bol o trochu lepsi tak preto tolko kolko som dal :)
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.