PRVNÍ HOŘE - Achtung, Sultan!
MInule jsem zase kecal. Tohle je totiž další dokonalá deska tohoto úžasného tělesa. Radost tohle poslouchat. Už zas.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Erik Rutan vyhlásil válku metalovému konzervativismu! Už samotná zpráva, že kytarista legendy legend - amerických deatherů Morbid Angel - chystá novou kapelu, která nebude brousit death metal, byla dost zajímavá. A co teprve zvěst, že vokálu se ujme metalová diva Martina Astner (známá z působení v Therion)! To byla teprve živná půda pro spekulace! Nuže, nyní je Absolute Purity mezi námi smrtelnými...
Musím předeslat, že jsem se letos ještě nesetkal s tak zapeklitým a těžko přístupným albem. Jakoby se na něm stýkaly dva rozdílné a nesourodé světy. Svět Erika Rutana, excelentního kytaristy a skladatele, jehož inspirační zdroje začínají kdesi u Mozarta a končí u metalu a svět “takový tý gotiky s ženskou”. A to je pro mnohé kámen úrazu. Naše žaludky zhýčkané lacinými orchestrálními pochoutkami, které firmy chrlí jako na běžícím páse mají co dělat s odlišným přístupem nepartiového a nekonvenčního komponisty Rutanovy ráže.
Nebylo by tak těžké smést Absolute Purity ze stolu s tím, že je to kousek plný disharmonie a křečí. Přesto by to bylo nevýslovně hloupé a krátkozraké. Pravdou je, že Rutanův přístup k hudbě je na parseky odlišný od vžitých konceptů. Zdá se, že se instrumentace a vokál nemohou shodnout, že se odpuzující, že si navzájem odporují a tak dále. Jakoby vyprávěly dva různé příběhy. Éterický vokál Martiny Astner, přecházející místy až do operní polohy versus nepřeberná zásobárna motivů Erika Rutana. Kdybych měl najít blízkou paralelu velkého představení páně kapelníka, musel bych rozhodně zmínit Blackoshovu excelenci v Cales. Rutanova hra je plná zvratů, zvuková paleta jeho inštrumentu sahá do temných zahulených hlubin, ale leckde se zase svojí vzdušností dotýká nebes. Jednotlivé kytarové ozvuky se vrství do mnohomluvné koláže, která jen zřídkakdy sáhne po bezpečných jistotách. Navíc se nikde neztrácí Rutanova přirozenost, není pochyb, že tenhle člověk spoluvytváří jeden velký (morbidní) fenomén, který se nedá prostě a jednoduše shrnout pod visačku “death metal”, ale který je nutno jednou provždy považovat za suverénní hudební mistrovství...
Absolute Purity není obětí kýče - ani klávesy tu nejsou líbivou zástěrkou kompoziční triviality. Protěžovaný koncept “napsat linky pro zpěvačku a kvílející sbory a zbytek zaplácnout plochými kytarami a spoustou efektních efektů” nemá na Absolute Purity místo. Klávesové plochy jsou sice často zapojovány, ale nikde nedominují, fungují jako výstuha hudebního obsahu.
Alas se představují jako dokonale fungující kapela, která je dostatečně zralá pro novátorský a neuchopitelný přístup Erika Rutana k hudební matérii. Je to dřina, neleze to do hlavy, ale jakmile jste jednou v sedle, je pot zapomenut. Díky lidem jako Rutan metal nechcípl (a snad ani nechcípne) na kanibalismus!
Alas se představují jako dokonale fungující kapela, která je dostatečně zralá pro novátorský a neuchopitelný přístup Erika Rutana k hudební matérii. Je to dřina, neleze to do hlavy, ale jakmile jste jednou v sedle, je pot zapomenut. Díky lidem jako Rutan metal nechcípl (a snad ani nechcípne) na kanibalismus!
8,5 / 10
Scott Hornick
- basa
Howard Davis
- bicí
Martina Astner
- zpěv
Erik Rutan
- kytara
1. Absolute Purity
2. Enchanted
3. Endlessly Searching
4. Silencing The Sorrow
5. Loss of A Life
6. Tragedies
7. Quest of Serenity
8. Rejection of What You Perceive
9. Surmouting The Masses
10. Longing For Destiny
Absolute Purity (2001)
Zpěv je vážně otřesný, to souhlas s Imothepem. Musím jít pod průměr a to i přesto, že se tu (hudební) nápady najdou.
MInule jsem zase kecal. Tohle je totiž další dokonalá deska tohoto úžasného tělesa. Radost tohle poslouchat. Už zas.
Trochu prog rock/metalová exhibice. Toho tydlikání a hračičkování je místy opravdu hodně. Ale tito Švédové umí i příjemné melodie a přirozeně plynoucí pasáže, takže jim to předvádění odpustím. Ostatně, když na to mají, tak proč se trochu nepředvést, že?
Žijeme ve zlatých časech českého thrash metalu! Takové období hojnosti prostě nepamatujeme. Kapely na nás chrlí v horším případě dobré, v tom lepším (i v tomto) desky výborné a my si čvachtáme jako ten pověstný manža. Více v recenzi, teď si třepu palicí.
Švédské duo se na svém dalším albu ještě více vzdálilo postrockovým kořenům a dá se tedy tvrdit, že jejich hudba odplavala do specifické formy indie rocku, který se opírá o robustní kostru shoegaze. Opět slušné album.
Další švédský power metal, kterému vlastně nelze nic vytknout. Dobří zkušení muzikanti, kvalitní produkce a chytlavé melodie. Komponování dle osvědčeného mustru, přesto to dokáže zabavit. Dám tomu ještě pár poslechů a poté zapomenu, že to kdy existovalo.
Nepřístupná a temná blackmetalová deska, která spolu s disonantní nervozitou nabízí i death/doomové nálady. Dostat se tomu pod kůži není snadné, ale odměnou je lavina emocí. Střídmá stopáž navíc ukončí ta "muka" dříve, než by to člověku urvalo hlavu.
Sofistikovaně maluje, točí vtipné filmy, v MORTAL CABINET zanechal výraznou stopu, ze Slavíka ho vyhodili, páč jeho světem je hardcore rap. A je z Rumburku, což leccos vysvětluje! Když šel pro talent, Marty si nabral hrstě. Zase ho ukázal, zpíčenec jeden.