OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Když se před pěti lety objevil neznámý Joe Duplantier jako basista v ostře sledovaném projektu bratří Cavalerů, asi nikdo netušil, že z tohoto chlapíka bude co nevidět charismatický leader jedné z nejsvébytnějších a nejuznávanějších novodobých metalových formací, kterou budou METALLICA či SLAYER zvát jako „special guest“ do svého programu a na jejíž studiovou novinku „L´Enfant Sauvage“ bude s napětím čekat celý metalový svět.
Současná popularita Francouzů GOJIRA však není žádná „overnight sensation“, jak by se v této souvislosti mohl někdo mylně domnívat. Samozřejmě, slavný Max Cavalera na ně veřejně ukázal prstem, a tím jim velmi pomohl, ale kapela měla v době, kdy Joe nastupoval do CAVALERA CONSPIRACY, na svém kontě již mega album „From Mars To Sirius“ a za sebou již více jak deset let aktivní činnosti.
GOJIRA od svého počátku kráčí sebevědomě svojí vlastní cestou a vypracovala si osobitý styl, zvuk a skladatelský rukopis, který čerpá z mnoha metalových subžánrů. Death, doom se v jejich hudbě střetávají s energickým groove metalem a vystopovat lze i prvky rockové alternativy či math metalové moderny. Takto napsané to nejspíš vypadá složitě, ale vězte, že ve skutečnosti jsou nahrávky kapely spíše jednoduché a úderné, než bůhví jak komplikované.
Album „L´Enfant Sauvage“ je z tohoto pohledu více méně typická GOJIRA. Většina kusů je poctivě „heavy“ a obsahuje velkou porcí zuřivých riffovaček a zaťatého řevu, ale zrovna tak jsou jako vždy přítomny i klidnější, atmosférické pasáže. Skladby jsou jako obvykle dlouhé a táhlé, ale přesto je proti předchozí tvorbě celkový dojem nepatrně jiný, více expresivní dá se říct. Kapela se více než v minulosti vyhýbá metalovým klišé, za což jednoznačně zvedám palec nahoru, ale tentokráte musím připojit i upozornění, že pro správné pochopení novinky, je třeba jít kapele trochu více naproti. Nové skladby totiž působí místy dojmem neotesaných, nahrubo pospojovaných fláků, obsahují někdy dost překvapivé zvraty a spíše než technickou dokonalost a složité stupnice se do nich kapela snaží dostat pocity a emoce.
Kolekce obsahuje nemálo opravdu silných momentů. Naprosto dokonalý je třeba kytarový motiv v titulní „L´Enfant Sauvage“, ale stejně tak je výborné i střídání motivů v „Liquid Fire“ nebo mohutný rozjezd „Mouth Of Kala“. Povedly se však i obě závěrečné (skoro)balady „Born In Winter“ a „The Fall“. Na férovku je ale třeba přiznat, že se vyskytují i kusy, které diplomaticky řečeno geniální nejsou. Kupříkladu takové „Planned Obsolescence“ nebo „Pain Is A Master“ mne nutí moje nadšení trochu korigovat, ale není jich tolik na to, abych s albem jako celkem nebyl spokojený.
Nahrávku musím pochválit v první řadě kvůli tomu, že GOJIRA nesklouzává k staromilsky laděnému (thrash/death) metálku a naopak zní (jak se na správné vizionáře sluší) současně, moderně, nekompromisně. V této souvislosti si nemohu odpustit drobný šťouchanec zejména do tábora amerických MACHINE HEAD, kteří by si měli dle mého „L´Enfant Sauvage“ pořádně poslechnout, aby věděli, jak má vypadat moderní epický metal (..ale samozřejmě nejen oni).
Francouzi dokázali udržet v rozumných mezích i stopáž, s čímž měli v minulosti problémy, a dle mého celkem v pohodě překonali, co se osobitosti a nápadů týče, svůj minulý zásek „The Way Of All Flesh“. Na monstrózní, košaté veledílo „From Mars To Sirius“ z roku 2005 jim však i tentokrát kousek schází, ale tento fakt kvality novinky nijak výrazně nesnižuje. „L´Enfant Sauvage“ je totiž i tak velmi povedené, namakané, členité, klenuté, osobité a zajímavé album, které bude tuším při bilancování letošního roku ve většině metalových žebříčků figurovat hodně vysoko.
GOJIRA potřetí v řadě boduje a v disciplíně zvané „Metal pro Nemetalisty“ postupuje na pozici č. 1.
8,5 / 10
Joe Duplantier
- kytara, zpěv
Mario Duplantier
- bicí
Jean-Michel Labadie
- basa
Christian Andreu
- kytara
1. Explosia
2. L'Enfant Sauvage
3. The Axe
4. Liquid Fire
5. The Wild Healer
6. Planned Obsolescence
7. Mouth Of Kala
8. The Gift Of Guilt
9. Pain Is A Master
10. Born In Winter
11. The Fall
Fortitude (2021)
Magma (2016)
LEnfant Sauvage (2012)
The Way Of All Flesh (2008)
From Mars To Sirius (2005)
The Link Alive (DVD) (2004)
The Link (2003)
Terra Incognita (2000)
GODZILLA - Possessed (demo) (1998)
Vydáno: 2012
Vydavatel: Roadrunner
Stopáž: 52:24
Produkce: Joe Duplantier, Josh Wilbur
Čtveřice GOJIRA opět donesla nůše zajímavého metalového ovoce. Vůně a chuť letošní sklizně sice težko překvapí stálé konzumenty jejich plodů, nicméně zde není nic co by je mohlo nějak výrazně znechutit.
Odrůda 2012, L'Enfant Sauvage, se tedy povedla, protože půda sadu na jiho-západě Francie je toliko zdravá a specifická na to aby odolala nějakým venkovním plísňovým epidemiím a průmyslově kyselým deštům.
Album znovu ctí vše, čím se Duplantierovci vryli do podvědomí širší (ne)metalové veřejnosti a pokud bych měl shrnout své pocity, tak musím napsat, že splnilo a možná malinko i předčilo očekávaní. A to hlavně tím, že drží, při své klasické téměř hodinové náloži, mojí pozornost o něco lépe než předchozí neméně kvalitní opusy.
P.S.: Rozšířené vydání nabízí dvě skladby navíc a hodinový DVD záznam z vystoupení kapely na Les Eurockéennes z roku 2009, který je velmi pěkně obrazově a zvukově ošetřen a stojí za zvýšenou investici.
Se Sickym po boku dávám
V podstate typická GOJIRA – v pozitívnom aj negatívnom zmysle.
„L'Enfant Sauvage“ je sám o sebe veľmi dobrý album, o tom nemá zmysel dlho diskutovať (azda len oddychové pasáže znejú tentoraz trochu povinne). Ibaže pri všetkých svojich kvalitách mohol vyjsť aj niekedy v roku 2005. Chýbajú mu výraznejšie momenty prekvapenia, ktoré by dali spomenúť na dravosť skupiny spred niekoľkých rokov.
Nový materiál „iba“ suverénne obhajuje doterajšie pozície. Ak vám to nevadí, určite si ho užijete.
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.