OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Horečka „Clockwork Angels“ mě zachvátila hned při oficiálním oznámení názvu novinky trojlístku pozdních padesátníků RUSH. K částečnénu utišění zvýšené fanouškovské teploty pomohla předobjednávka „fan packu”, lákající na časopis, plakát a přívěšek na jednom nejmenovaném zahraničním webshopu, poněkud drze deklarujícím dodání měsíc před oficiálním vydáním. Moje touha byla tehdá velká, naivita bezmezná. O to však ve světle dnešního světa krásnější, protože jsem se zase vracel někam do dob, kdy jsem běhal po všemožných krámech s (Big) Bangem! v kapse a naslepo (off-line), rozrušen, sháněl nové kazety-disky svých oblíbenců. No a takové desky se nehážou lehce do „Recycle bin“. Na nich se pořád hledá a při onom hledání vznikají vzpomínky a vytvaří se vztah. Říkejme tomu alchymie.
Kolem lítá tolik zajímavé muziky, jen jí utrhnout. Ale devatenácté album Kanaďanů si, stejně jako těch osmáct předtím, dokázalo zcela přirozeně získat a do dnešních dní udržet dominantní prostor na mém rozdělovníku. Utlumilo tak novobodý syndrom zabývat se pořád něčím dalším, chcete-li aktuálním, protože samo o sobě nabízí mnoho muzikatsky lákavého, neotřelého a neodolatelného ruku v ruce s klasickými ctnostmi skupiny, jež nás provází svými hudebními galeriemi už hodně přes čtyřicet let.
„Všeliké kvaltovaní toliko pro hovado dobré jest“ a pánové Lee, Lifeson a Peart už mají hodně zkušeností, aby věděli, jak pořádně připravit a dotáhnout věci do perfekcionistického konce i bez pouček učitele národů. Pět let po fámozním „Snakes & Arrows“ opět sázejí na tvrdou ruku producenta Nicka „Booujzhe“ Raskulinecze a s nadhledem jim vlastním společně rekapitulují jednotlivá historická období tvorby, avšak zároveň předkládají RUSH ve velmi moderním a svěžím nasvětlení. A dalo by se řící, že ukazují další tvář rocku v době, kdy spousta kapel jen čerpá z podstaty jeho provopočátků.
Veškerá kolečka v hodinovém stroji jsou přesně spasována. Čeká se jen na sílu, jež roztočí maximální hudební show, která se zcela jistě hluboko zaryje do paměti nejednoho posluchače jako nezapomenutelná epizoda letošního roku v podobě dvánacti nových písních. Tucet songů je poskládán do koncepčního „steampunkového“ příběhu mladého muže cestujícího časem, k němuž magickou textovou linku nedodal nikdo jiný než bubenické perpetuum mobile Neil Peart.
Album „Clockwork Angels“ se rozlétá na křídlech invence k větší tvůrčí lehkosti, jež se nebojí sáhnout téměř v každé skladbě k odvážným proměnám. Velkou pochvalu si zaslouží pohádkové zformování kvant hudedních nápadů v jednotlivých položkách. Nástroje na vás pak v krátkých intervalech intenzivně a naprosto účelně útočí bez zbytečných exhibic. Tu z čista jasna sóluje po všech stránkách geniální Lifesonova kytara, tu se nám trhá basa, následně se vyvalí palby věčně natlakovaných bících. Celá nahrávka se navíc vyznačuje nejen uvolněnou rozmanitostí, ale i velkou přímočarostí, kterou se producentsky podařilo sladit ve svižnou a pestrou přehlídku muzikatského mistovství každé ze tří persón.
Důležitou roli hrají hojně užívaná podkreslení neuveřitelně citlivou a dojemnou, avšak neprvoplánovou orchestrací. Například gradace v „ The Anarchist“ nebo posledním tracku „The Garden“ na mou duši nahání husí kůži. Na druhou stranu mnohdy až metalové jiskření, které trojice do své hudby vnáší, úžasně oživuje skladby ráznými pasážemi. Geddyho zpěv občas v přiměřené míře zaloví hluboko v sedmdesátkách. Bezpečně však přenáší zážitky a pocity jinocha, jenž se odhodlal k neobvyklé pouti časem. Deska pak vyžaduje od posluchače čas, aby vychutnal, utřídil a pořádně ocenil toto strhující rockové představení.
„All I know is that sometimes you have to be wary of a miracle too good to be true,
All I know is that sometimes the truth is contrary everything in life you thought you knew
All I know is that sometimes you have to be wary, ´cause sometimes the target is you”
(The Wreckers)
Novinku RUSH, onu magickou cestu, jsem naplno prožíval jako nikdy předtím, svou náladou se mi neuvěřitelně trefila do nálady a souvislostí posledních týdnů. Těšme se tedy na přístí rok, v němž RUSH pojedou své evropské turné, protože záznamy z jejich koncertů slibují další zažitek, jež by se neměl promeškat.
A pokud bych se měl výjadřit k aktuálnímu opusu v rámci celé diskografie, tak nejlepší, co mě v současné době napadá, je suché: „ Až dalšího alba bude „Clockwork Angels“ nejlepší album RUSH“.
PS: Více než stotřiceti stránkový magazín Classic Rock výstižně shrnuje okolnosti vzniku alba očima všech zůčastněných, stejně tak přiměřeně popisuje historické souvislosti kapely, včetně analýz věškerých nahrávek. Plákat je 8x přeložen z plochy 75x55cm na a prckovitý přívěšek je se svým 2, 5 cm v průměru zkrátka „must have“.
Až do dalšího alba bude „Clockwork Angels“ nejlepší album RUSH.
10 / 10
Geddy Lee
- basa, bass pedals, klávesy, zpěv
Alex Lifeson
- kytary, klávesy
Neil Peart
- bicí, tamburína, činely
1. Caravan
2. BU2B
3. Clockwork Angels
4. The Anarchist
5. Carnies
6. Halo Effect
7. Seven Cities Of Gold
8. The Wreckers
9. Headlong Flight
10. BU2B2
11. Wish Them Well
12. The Garden
Clockwork Angels (2012)
Snakes & Arrows (2007)
Feedback (2004)
Vapor Trails (2002)
Test For Echo (1996)
Counterparts (1993)
Roll The Bones (1991)
Presto (1989)
Hold Your Fire (1987)
Power Windows (1985)
Grace Under Pressure (1984)
Signals (1982)
Moving Pictures (1981)
Permanent Waves (1980)
Hemispheres (1978)
A Farewell To Kings (1977)
2112 (1976)
Caress Of Steel (1975)
Fly By Night (1975)
Rush (1974)
Vydáno: 2012
Vydavatel: Anthem, Roadrunner
Stopáž: 66:04
Produkce: Nick Raskulinecz, RUSH
Vyzerá to tak, že "Clockwork Angels" bude pre mňa na dlhú dobu najobľúbenejším (prog)rockovým albumom, a to nejako predcházajúcu tvorbu RUSH neobľubujem. Tu sa stretlo všetko v dokonalej vyváženej forme kombinujúcej energiu, fantastický zvuk, neuveriteľné inštrumentálne výkony a premyslené kompozície v jednom fluidnom celku. Všetky úrovne sú krásne organicky spojené, nedá mi ale nevyzdvihnúť delikátne komplikované basgitarové linky, aké som nepočul u žiadnej nahrávky. Čo skladba to skvost - bravo!
Fantastický album, sotva ho niečo zosadí z prvého miesta v koncoročnom zúčtovaní.
Prvý skutočne koncepčný album, hudobné citácie zo sedemdesiatych rokov, improvizované bicie, uvoľnená atmosféra - je až šokujúce, ako čerstvo a inšpiratívne môže znieť kapela, ktorá debutovala v roku 1974.
The Wreckers ako najväčší hit tohto leta a Clockwork Angels ako album, ku ktorému sa budem v nasledujúcich mesiacoch vracať veľmi, veľmi často.
...príjemné počúvanie...
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.