OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Po experimentálnom dvoj-tripe "Black Meddle" sa Blake Judd rozhodol vrátiť k tomu, čo kapelu vystihuje najlepšie - a to je priamočiary špinavý black metal. Bezproblémové koncertné prevedenie, údernosť a agresivita materiálu sú piliere, na ktorých mal byť "Silencing Machine" podľa jeho slov postavený.
Ku kapele sa vrátil aj bývalý gitarista Aamonael, ktorý sa podstatnou mierou podieľal na komponovaní materiálu. "Silencing Machine" je tak iný v mnohých ohľadoch a nie je možné ho nazvať logickým pokračovateľom experimentálnych predchodcov.
Jedným z dôležitých momentov bola snaha nahrať materiál, ktorý je možné dobre previesť aj na koncertné pódium. To znamená žiadne tony zvukových stôp (na "Addicts" ich bolo miestami viac než 20), ale len poctivá pätica nástrojov obohatená o nový elektronický rozmer. Práve tento aspekt je z pohľadu nahrávky snáď najprekvapivejším a najsilnejšie udrie v titulnej "Silencing Machine", kde do veľkej miery prináša negatívny šok.
V prvých sekundách mi hlavou prebleskla len nechuť a práve to, že to s tou elektronikou NACHTMYSTIUM prehnali, pretože sú v nej miestami všetky nástroje spoľahlivo utopené. Našťastie tento element ustupuje do pozadia poctivej inštrumentácii a stáva sa organickou, aj keď naďalej znepokojujúcou súčasťou nahrávky. Inak je album neoklasická blackmetalová jazda s výnimčným citom pre melodické linky, sóla a tradičnú dávku melancholickej utópie.
NACHTMYSTIUM nezabúdajú ani na čierne hardrockové výlety, zhmotnené v hitovkách "Borrowed Hope And Broken Dreams" a "Give Me The Grave", ktorým je už teraz možné prorokovať pôsobivé koncertné prevedenie.
Okrem údernosti disponuje nahrávka vlastným posolstvom prenášaným cez bezútešné texty v podaní charizmatického frontmana, ktorého hlas je tradične výrazným atribútom. Ako celok funguje "Silencing Machine" veľmi nenúteným a plynulým dojmom bez hluchých miest a z výsledku je cítiť presný autorský zámer bez kúska skladateľského tápania. To dáva možnosť poslucháčovi ponoriť sa do širšieho žánrového spektra od industriálnej éry v "Decimation, Annihilation", cez mohutný samovražedný black v "And I Control You" až po tradičnejšie formy eskalujúce v úvode "Reduced To Ashes" alebo "I Wait In Hell".
Zdá sa, že v kapele to momentálne naozaj šľape optimálne a "Silencing Machine" je toho temer dokonalým výsledkom. Jedinou výhradou môže byť nezvládnutie elektroniky, ktorá je v druhom pláne prítomná vo všetkých skladbách a miestami môže pôsobiť samoúčelne. Z ďalších hľadisiek ale ide o fluidný a excelentný blackmetalový materiál, ktorý dokáže svojou energiou i atmosférou veľmi rýchlo pohltiť, a bez problémov sa zaradí na čelo diskografie kapely.
Priamočiarejší, blackmetalovejší a elektronikou pošpinený nástupca progresívne ladenej dvojice "Black Meddle". V podaní NACHTMYSTIUM je tento prístup stopercentne funkčný, a tak tu máme jednu z najlepších nahrávok kapely.
8,5 / 10
Blake Judd
- gitary, vokály
Aamonael
- gitary
Sanford Parker
- efekty, klávesy
Charlie Fell
- bicie
Will Lindsay
- basgitara
1. Dawn Over the Ruins of Jerusalem
2. Silencing Machine
3. And I Control You
4. The Lepers of Destitution
5. Borrowed Hope and Broken Dreams
6. I Wait in Hell
7. Decimation, Annihilation
8. Reduced to Ashes
9. Give Me the Grave
10. These Rooms in Which We Weep
Blight Privilege (2024)
The World We Left Behind (2014)
Silencing Machine (2012)
Addicts: Black Meddle Pt. II (2010)
Doomsday Derelicts (EP) (2009)
Assassins - Black Meddle Part I (2008)
Worldfall (EP) (2008)
Instinct: Decay (2006)
Eulogy IV (EP) (2004)
Demise (2004)
Nachtmystium (EP) (2003)
Reign Of The Malicious (2002)
Vydáno: 2012
Vydavatel: Century Media Records
Stopáž: 59:38
Album „Silencing Machine“ je po hudobnej stránke návratom k extrémnemu temnému metalu, ak chcete, black metalu. V menšej miere je syntézou prvkov z predošlých veľkých nahrávok, obohatenou o nové vplyvy väčšinou extrémneho charakteru. Použitie elektroniky mi neprekáža, vlastne by som povedal, že môj sluch ju tak nejako vytesňuje.
Na žánrovú čistotu sa tu až tak nedbá, kapela sa proste nehodlá nechať spútať konvenciami žánru, a tak si popri pochmúrno-maniakálnom black metale s množstvom divokých alebo „nie z tohto sveta“ melódií vypočujete aj skladby, ktoré sú skôr – napríklad – metalovým industrialom s „čiernym“ vokálom.
Každá skladba je trochu o inom, napríklad „I Wait In Hell“ s fenomenálnou škrípavou gitarovou melódiou a atmosférou totálneho zmaru by mohla zaznieť v nejakom tom post-apokalyptickom filme ako podmaz situácie, kedy sa zvyšky ľudstva potácajú svetom, v ktorom sa život v zásade už pobral do minulosti, večne zamračená obloha sype na zem nejaký sajrajt a tým, ktorí zatiaľ žijú, je to už aj jedno a ani im to nie je ľúto.
Toto pochmúrne metalové dielo, proti ktorému je bežný black metal len takým zábavným strašením, korunuje obraz konca a zmaru na obale, ktorému sa duchom približuje maľba zdobiaca „Hvis Lyset Tar Oss“ od BURZUM. U NACHTMYSTIUM je však kvalita hudby a grafiky z môjho pohľadu v oveľa väčšej rovnováhe. Kvalitatívne hodnotím rovnako ako „Assassins...“, asi aj preto, že veci typu „Seasick I., II, III“ sa do aktuálneho konceptu zjavne nehodili.
Tradiční black metal utopený v elektronickém oparu. Moc mě to nebaví.
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.