Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
CONVERGE ma snáď nikdy neprestanú udivovať. Zoskupenie fungujúce dve dekády dokáže každým novým albumom posunúť latku perfekcionizmu o značný kus bližšie k dokonalosti. Pôsobenie odlišných síl nie je snáď u žiadnej žánrovo podobnej formácie také citeľné ako práve u CONVERGE.
Kapela zostáva až bigotne verná scéne a ctí si svoje korene. Ale len ťažko by ste niekde hľadali ďalšie takéto experimentálne teleso oscilujúce medzi takými extrémnymi žánrami.
Žiadni hostia, prosím
Na „All We Love We Leave Behind“ si CONVERGE zvolili diametrálne odlišný prístup ako na albumoch predchádzajúcich. Fakt, že je to po šiestich rokoch prvý počin, na ktorom sa nepodieľali žiadni hostia, napovedá mnoho.
Zatiaľ čo na „Axe To Fall“ bol koncept albumu so spolupracujúcimi muzikantmi dotiahnutý ad absurdum, na novinke na to idú Kurt a spol. z úplne opačného konca. Skôr ako o albume hovoria CONVERGE o kolekcii rovnocenných singlov.
Aj keď rozmanitosť hudobnej zložky zostáva zachovaná, doska pôsobí omnoho kompaktnejšie ako jej predchodca.
Organický, skutočný zvuk
Už tlačová správa Kurta Balloua hlásala „organický, skutočný zvuk, ktorý zachytáva to, ako kapela pôsobí naživo“. Poviete si, že je to ďalšie veľkohubé prehlásenie. Avšak toto prehlásenie je od člena kapely a jej dvorného zvukového inžiniera v jednej osobe. Človeka, ktorý stojí za produkciou drvivej väčšiny albumov, čo v poslednej dobe stoja v extrémnej core-muzike za pozornosť. Človeka, ktorý sa svojou prácou snaží práve o čo najvernejšie priblíženie živému vystúpeniu skupiny a autentické uchopenie dravej koncertnej energie (príkladom nech vám sú „Old Wounds“ od YOUNG WIDOWS, „Venerable“ od KEN MODE alebo posledný album od BURNING LOVE).
Je pravda, že „All We Love We Leave Behind“ pôsobí oproti takému opusu magnum ako „Jane Doe“ ako umiernený mladší braček pouličného delikventa, no nemožno mu uprieť autenticitu a neuveriteľne ťažkotonážny a energický zvuk.
Stačí si zobrať pod drobnohľad zopár kompozícií.
Úvodná „Aimless Arrow“ v tom najlepšom nadväzuje na osudové hymny „Last Light“ z „You Fail Me“ a „Dead Beat“ z „Axe To Fall“. Emo-corový začiatok je kutý dožerava a exploduje v chaotické screamo-violencové šialenstvo plné neprehľadných hardcorových gitár.
Správne naladí na duo „Trespasses“ a „Tender Abuse“, čiže skladby nesúce sa v klasickom duchu CONVERGE - teda až na ten „roztomilý“ valivý metalový úvod na dvojšlapke v „Trespasses“. Čakajte typické kolísavé rytmy, neurotické vŕzgavé gitary a až nebezpečne hmatateľnú víziu moshpitu.
Obzvlášť „Tender Abuse“ sa z úvodu pohráva s myšlienkou power violence, ktorá síce bola načrtnutá na „Jane Doe“ a hlavne v niektorých kompozíciách „No Heroes“, ale nikdy nebola plne zrealizovaná.
Pocta vzorom
Jedným z vrcholov pre mňa osobne zostáva „staromilská“ „Sadness Comes Home“. Skladbu otvára (a zakončuje) gitarový riff, za ktorý by sa nemuseli hanbiť ani ENTOMBED v časoch „Wolverine Blues“ (sám Jacob menoval ENTOMBED za svoju najobľúbenejšiu európsku kapelu, a ako už všetci viete, Ulf si na predošlom albume aj zanôtil).
V „Sadness Comes Home“ sa death´n´roll strieda s epileptickým gitarovým tremolom a crustovým metalom. Hovoril som na začiatku niečo o koreňoch? Tu máte pravé hudobné vzory CONVERGE!
Ako na každom albume, ani tu nesmie chýbať pomalá chorobná skladbička, v ktorej sa Kurt dostatočne vyhrá, zaväzbí si, užije si feedback a disharmónie („Empty On The Inside“), ani temne vrtošivá a rozorvaná kompozícia („Glacial Pace“) s neskutočne slizkou atmosférou.
Monolitický celok plný odlišných skladieb
Každá pieseň je svojbytným organizmom žijúcim si vlastným životom. Plusov CONVERGE je schopnosť vtesnať na album kopu súdržných kompozícií, ktoré sú navzájom úplne odlišné, ale zároveň sa dopĺňajú.
Dynamickosť nahrávky zostáva stopercentne zachovaná, pričom nejde len o nezmyselné striedanie skladieb s rôznou atmosférou, ale je zrejmé, že úlohou je vytvoriť monolitický celok. V tomto má novinka ďalšie prvenstvo. Žeby jeden zo znakov zrelosti kapely?
Chvályhodnou zostáva snaha o zachovanie old-schoolového jadra skladieb, ktoré sa páni neboja štiepiť a následne miešať s pokrokovými hudobnými postupmi. „Coral Blue“ začíne ako post-metal model 90´s. Disponuje nádherným refrénom, ktorý z nej robí jednu z najpôsobivejších skladieb kapely vôbec.
Gradujúca emotívna nálož „All We Love We Leave Behind“ zase pripomína staré melodické hardcore-punkové kapely z osemdesiatych rokov.
Hardcore bez pravidiel a so srdcom
„Nech budúcnosť vie, že tam zajtra nebudem, nech vie minulosť, že som im dal všetko, čo mám... Klaniam sa ti, vyhasnutá mladosť.“
Citovaná časť textu „Predatory Glow“ presne vystihuje textovú stránku albumu. Tá zahŕňa tematiku nemožnosti návratu. CONVERGE fungujú od roku 1994 a posádka Kurt - Jacob v skupine strávila polovicu svojho života. Aj Jacob si uvedomuje, že starne a že stráca aktivitu a mladícky entuziazmus. Lunárne fázy na obale týmto získavajú nový rozmer plynutia času.
CONVERGE to skrátka opäť dokázali. Opäť nahrali album, ktorým majú čo povedať. Album, ktorý sa v ich diskografii nestratí, ale nájde si tam pevné miesto.
Podľa Jacoba je hardcore hudba bez striktných pravidiel. Možno aj zmýšľanie, ktoré nechce zapadať do drážok konvencií, robí z CONVERGE nadčasovú a progresívnu kapelu, ktorá počas rokov pôsobenia prepašovala do svojej hudby kopu zvukových experimentov, melódií a svojráznych postupov.
CONVERGE robia hudbu srdcom a je to cítiť. Na novinke obzvlášť. Nenechajte to, čo ľúbite, za sebou a dajte šancu „All We Love We Leave Behind“.
1. Aimless Arrow
2. Trespasses
3. Tender Abuse
4. Sadness Comes Home
5. Empty On The Inside
6. Sparrow´s Fall
7. Glacial Pace
8. Vicious Muse
9. Veins And Veils
10. Coral Blue
11. Shame In The Way
12. Precipice
13. All We Love We Leave Behind
14. Predatory Glow
Diskografie
The Dusk in Us (2017) All We Love We Leave Behind (2012) Axe To Fall (2009) No Heroes (2006) You Fail Me (2004) The Long Road Home (DVD) (2003) Unloved & Weeded Out (2003) Jane Doe (2001) Deeper The Wound (split s HELLCHILD) (2001) Jane Doe Demos (2000) The Poacher Diaries (split s AGORAPHOBIC NOISEBLEED) (1999) Y2K (7''EP) (1999) When Forever Comes Crashing (1998) 7'' split s Brutal Truth (1997) Among the Dead We Pray for Light (7'' split s COALESCE) (1997) Serial Killer (5''EP) (1997) Petitioning The Empty Sky (1997) Petitioning The Empty Sky (CD/7''EP) (1996) Caring and Killing (1995) Unloved and Weeded Out (7''EP) (1995) Halo In A Haystack (1994) Dog Days (demo) (1993) Where Have All The Flowers Gone (demo) (1992) Self Titled (7 (1991) Gravel (demo) (1991)
DALŠÍ INFORMACE
Vydáno: 2012 Vydavatel: Epitaph Stopáž: 38:34
Produkce: Kurt Ballou Studio: Godcity Recording Studio
Po zklamání z vystoupení na letošním Brutal Assaultu je „All We Love We Leave Behind” pro mne velkou satisfakcí. Silné album napěchované energií, atmosférou i řádnou dávkou hardcorové agresivity. Skladby, které budete mít rádi a navíc si zde najdete poměrně dost ostrůvků, které budete milovat. Z mé optiky je zachována písničkovost skladeb, není rezignováno na vyloženě hitové (v rámci žánru) aranže, které nebudete moci vyhnat z hlavy. Současně nelze ani zdaleka říci, že by se jednalo o jakýkoliv mainstream, neboť je to technicky brilantní, brutální, kousavé a současně špinavé a upocené. Tohle na scéně dovede jen opravdu málokdo.
16. října 2012
Subeer
9,5 / 10
Kromě toho, že se minulé album „Axe To Fall“ velmi dobře poslouchalo, vyvolávalo i otázky kam se CONVERGE vlastně pohnou dál. Moje obavy, že splynou s hordou kapel, které si vybraly právě je jako své vzory rozdrtilo aktuální „All We Love We Leave Behind” na mikronové částečky měsíčního prachu.
CONVERGE totiž tasí nejsilnější materiál od „Jane Doe“.
„All We Love We Leave Behind” oslavuje skladatelskou nesvázanost, stejně tak charakteristický rukopis kapely silně vtisktnutý do opět netradičně lehce znějícího materiálu, který jako celek vyznívá nesmírně rozmanitě avšak i velmi kompaktně.
Klasický "Rogga" Johansson a jeho user-friendly death metal. Letos sice nemá oslnivou formu (viz slabší PAGANIZER), ale stále je to se ctí. Minulá deska byla lepší, ale i tady si skalní fanoušek najde to své. Hned po prvním poslechu vidíte všechny karty.
Trochu emařiny, trochu punkrocku a špetka indie melancholie. KOVADLINA řiznutá CARCIO RADIO. Ve výsledku celkem pozitivní vibe. Nová kapela se staronovými tvářemi a Banánem u mikrofonu. Hardcorovější MŇÁGA? Možná.
Tahle britská parta si prostě musí vybrat co chce. Koncept, ve kterém střídáte mělký emotivní rock a temnou post metalovou vlnu šilhající po blackaze v konečném důsledku působí jako zmatlaný dort od Pejska a Kočičky.
Nesúhlasím úplne s kolegom Shnoffom, že „PowerNerd“ je „ezo“. Devinovej potrhlosti je v textoch síce dosť, no v prvom rade ide o priamočiary prog’n'roll, ktorý strhne a baví od začiatku až do konca. Ad koniec: na „Ruby Quaker“ sa už so Shnoffom zhodneme.
Devinovu sólovou tvorbu buď milujete nebo je vám lhostejná. Nenávidět Devina nějak nelze. PowerNerd je asi očekávatelný, vrstevnatý ezo prog opus, který potěšil, ale nijak mě na lopatky nepoložil. Kromě songu "Ruby Quaker" ovšem. To je šleha jako kráva.
Hvězda za rok třicetiletých Jezdců jakoby po druhém dechu na albu "Der Rote Reiter" (2017) znovu začínala blednout. Po ukrutné nudě z divného alba "The Divine Horsemen" (2021) je toto EP už druhou studiovou nahrávkou, ale stále se neděje nic vzrušujícího.
Finský prog-power metal, který vykresluje kouzelné melodie a nápadité kytarové a hlavně klávesové instrumentální variace. Jde o one-man projekt, to je i kámen úrazu, nevýrazný zpěv spíš ruší a syntetické bicí také nic moc. Škoda, jinak super poslech.