OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Keď si do Googlu nahodíte heslo Schiedam, vylezie vám mesto v južnom Holandsku, veľké skoro ako Žilina. Medzi jeho slávnymi rodákmi nájdete všeličo, okrem katolíckej svätice zo stredoveku hlavne kopu športovcov vrátane nejedného futbalistu, aj takého, ktorého pôvod je skôr v severnej Afrike než v Zeven Provincien. Ale z kultúry tam majú tuším len jedného spisovateľa, jedného maliara a sochára, a o hudbe sa nepíše nič.
Považujem to za veľmi trápne ignorantstvo, pretože SINISTER - a zakladateľ a súčasný frontman Aad Kloosterwaard zvlášť – si po 24 rokoch zaslúžia nie že zmienku na Wikipédii, ale rovno pamätnú tabuľu v rodnom meste. Toľko tzv. zábavný úvod, aby recenzia mala aj nejaký text, keďže o kapele existujúcej 24 rokov, ktorá je s desiatimi dlhohrajúcimi albumami a celosvetovým rešpektom dávno legendou scény, toho extra veľa nového nevymyslím.
SINISTER mi to rozhodne neuľahčujú, pretože na svojom najnovšom albume neurobili nič takého šokujúceho ako napríklad zmena štýlu či vnášanie nejakých moderných prvkov, nezačali sa k veci stavať „s nadhľadom“, „uťahovať si zo samých seba“ a podobné veci, ktoré istá časť kritiky po kapelách vyžaduje a v opačnom prípade ich pošle kdesi za zenit.
Jediné nové je tu to, že zo zostavy, ktorá nahrala predošlé CD „Legacy Of Ashes“, zostal iba vokalista Aad. Ten si zohnal štyroch nových muzikantov, všetci hrajú v Aadovej druhej kapele, old school deathmetalových ABSURD UNIVERSE, a poväčšine aj v deathmetalových PUTREFIED. (Tak sa zdá, že pánov ich rodiny vidia doma „často“.) Ide o skúsených, vyhraných hudobníkov, ktorým Aad zjavne veľmi presne vysvetlil, čo sa od nich v SINISTER očakáva, a podľa toho aktuálny album vyzerá. Popri tom mierne narástol časový rozsah, je to zatiaľ najdlhší album kapely, ktorá si možno nabudúce zaspieva „čože je to päťdesiatka“.
Starý pes o nové kúsky nemá absolútne žiadny záujem a načo aj, keď stál pri zrode a formovaní európskeho death metalu a so svojím debutom z roku 1992 tu úspešne zaviedol jeho „brutal“ subžáner. Od tých čias uplynulo 20 rokov, to, čo bol kedysi extrém, je dnes štandardný death metal, ale v podaní SINISTER je to po menej vydarenom období s Rachel za mikrofónom opäť istota kvality a v prvom rade vlastnej tváre. Nahrávka „Afterburner“ z roku 2006 bola znovuzrodením SINISTER a táto „víťazná séria“ trvá momentálne už štvrtý album. Poslucháč, naladený pesimisticky a otrávene, alebo proste len chronický sťažovateľ a majiteľ patentu na rozum, by povedal, že SINISTER hrajú stále to isté. Môže mať pravdu, ale vzhľadom na to, že v súčasnosti nejde o hviezdu vypredávajúcu haly, ale len o ortodoxne deathmetalovú bandu, ktorá si hrá to, čo ju baví bez ohľadu na to, koľko nových fanúšikov si tým získa, je to úplne jedno.
„The Carnage Ending“ je dôstojným albumom skupiny, ktorá históriu žánru obohatila o také klenoty ako „Cross The Styx“, „Diabolical Summoning“ alebo „Hate“, a každá z desiatich nových skladieb (intro sa nepočíta) by sa tam mohla objaviť bez toho, aby pôsobila slabo či nepatrične. Rýchlosť, agresivita, pochmúrna atmosféra, charakteristická gitarová hra, typický vokál a už pár rokov preferované skôr melodické sóla, to je to, čo na legende majú jej fanúšikovia radi a čo tu vo vrchovatej miere dostávajú. Death metal v duchu pôvodných kánonov žánru, hutný, drviaci, prísny a nekompromisný.
Popri ASPHYX ďalšia holandská stálica, ktorá „vyučuje“ aj tohto roku. Ale absolutórium tu nebude, SINISTER predsa len neurobili nič viac, než koľko od nich fanúšik mal právo očakávať.
Vyšiel nový SINISTER. Hrá ako SINISTER. Máte námietky? A to o krémešoch už vám niekto povedal?
8 / 10
Aad Kloosterwaard
- vokály
Mathijs Brussaard
- basgitara
Dennis Hartog
- gitary
Toep Duin
- bicie
Bas Brussaard
- gitary
1. Gates Of Bloodshed (Intro)
2. Unheavenly Domain
3. Transylvania (City Of The Damned)
4. My Casual Enemy
5. Crown Of Thorns
6. The Carnage Ending
7. Oath Of Rebirth
8. Regarding The Imagery
9. Blood Ecstacy
10. Defamatory Content
11. Final Destroyer
The Post-Apocalyptic Servant (2014)
The Carnage Ending (2012)
Altered Since Birth 1990-2010 (boxed set) (2011)
Legacy Of Ashes (2010)
Prophecies Denied (live) (2009)
The Blood Past (kompilácia) (2009)
The Silent Howling (2008)
Prophecies Denied (DVD) (2006)
Afterburner (2006)
Savage Or Grace (2003)
Creative Killing (2001)
Agressive Measures (1998)
Bastard Saints (EP) (1997)
Hate (1995)
Diabolical Summoning (1993)
Cross The Styx (1992)
Nuclear Blast Promo (EP) (1991)
Sinister (EP) (1991)
Sinister / Monastery (split) (1991)
Sacramental Carnage (demo) (1991)
Putrefying Remains / Spiritual Immolation (EP) (1990)
Perpetual Damnation (demo) (1990)
Where Is Your God Now...? (split) (1990)
Vydáno: 2012
Vydavatel: Massacre Records
Stopáž: 48:15
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.