PRVNÍ HOŘE - Achtung, Sultan!
MInule jsem zase kecal. Tohle je totiž další dokonalá deska tohoto úžasného tělesa. Radost tohle poslouchat. Už zas.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Tak se zdá, že hrátky s elektronikou, kterými bylo přechozí album MASERATI nasáklé jako školní houba, předznamenaly nástup mnohem větších věcí příštích. „Maserati VII“ zní název jejich letošní novinky, a pakliže považujeme sedmičku za magické a šťastné číslo, měly by nás čekat jen a jen samá pozitiva. Pochopitelně to, stejně tak, jako s předchozími nahrávkami instrumentalistů z jižanské Georgie, nebude zpočátku tak úplně jednoduché.
Ano, ani teď to nebude láska na první pohled. A to dokonce ani pro ty skalné příznivce skupiny, kteří už za ta léta uvykli na proces postupného seznamování se s každou její další deskou. Největším problémem se pro mnohé nejspíš stane ještě silnější záliba v různých elektronických mašinkách. Ta najednou jakoby celou tvorbu MASERATI směřovaly proti toku času snad až někam do dob, kdy taneční parket oslňoval třpit skleněných koulí a extravagantních úborů tanečníků.
Tak daleko ve flirtování s dusavými disco rytmy Američané samozřejmě(?) až zajít nehodlají, ale odlesk atmosféry sedmdesátkového tanečního šílenství je tam někde v dáli jasně viditelný. Jednoznačně deklarující rozjezd úvodní „Sand Angeles“ jakoby chtěl ještě více vyděsit všechny ty, které jakákoliv koketerie s elektronikou spolehlivě odrazuje, ale když se zanedlouho ozve zvuk kytary, je jasné, že vše má svůj smysl. Zvuk toliko typické kytary, chtělo by se říci. Tato kapela je prostě bezpečně rozpoznatelná i v momentě, kdy jí rytmické křoví tvoří variace na téma syntetizátoroví hrdinové 80. let.
Štavnaté kytary pak zcela ovládnou zbylé dějství startovní skladby, čímž dochází k pevné kontinuitě se závěrem předchozí, 2 roky staré nahrávky „Pyramid Of The Sun“. MASERATI prostě mají rytmus v krvi, to je jasné už dávno, a tuto svoji přednost jakoby v roce 2012 tlačili ještě více do popředí. Ruku v ruce s citem pro příjemné melodické linky a specifický, uchu velice lahodící kytarový zvuk, pak kouzlí vskutku lahodné skladby jako například „Martin Rev“. Její v podstatně dominantní výplní je rotující kytarová linka, procházející ve svém životním cyklu jen malými obměnami. Přestože nechybí momenty gradace a postupně sílícího nápětí, ústřední motiv jakoby dění kolem zcela ignoroval.
V těchto chvílích se zdá, že je vše stoprocentně při starém. Vypalovačku „The Eliminator“ až s nebezpečné blízkosti sebevědomě jistě elektronický spodek, ale hlavní slovo v tomto klání mají nakonec přeci jen ostré kytary. Ty však jakoby na několik dalších minut potřebovaly řádně vydechnout, neboť teprve od této chvíle nastává ta nefalšovaná proměna zmiňovaná v úvodu recenze.
Dvě a půl minuty trvající vsuvku „Flashback“ lze brát především jako předěl mezi „novým“ a „starým“ a hlavně jako entré jedné možná z nejrozporuplnějších záležitostí v historii skupiny. Avšak ona rozporuplnost je v tomto případě hnacím motorem inkarnace, která z mého pohledu přináší výbušnou směs fascinace hypnotickou taneční muzikou a úcty ke své vlastní tradici. MASERATI se ve více než desetiminutové nirváně „Abracadabracab" povedlo pohlcujícím způsobem zkloubit repetitivnost vlastní dosavadní tvorby s touhou zdolávat (pro ně) nové obzory. Když se poklidně plynoucí skladba ve svém druhé půli strhne v další souboj nepoddajného rytmu a nenasytných kytar, k nímž se ještě přidávají burácející bicí, nadšení jen těžko bere konce.
Aby z toho všeho šla hlava pořádně kolem, čistě instrumentální kapela (snad poprvé) ve své tvorbě využívá i vokální rozměr („Solar Exodus“). Pravda, přes efekt prohnaný hlas lze spíše považovat za další nástroj tohoto dobře seřízeného soukolí.
Deska, která rozhodně vzbudí nemálo diskusí a nejspíše i mnohé dosavadní posluchače kapely odradí. Přesto však je „Maserati VII“ i přes počáteční, tradičně ne příliš přístupný, dojem stále typickou nahrávkou MASERATI, nesoucí všechny znaky jejich dosavadní tvorby. Posadit ji do kontextu diskografie této originální kapely tak nakonec je mnohem lehčím úkolem, než se na začátku mohlo zdát. Vývoj prostě nezastavíš. Tihle pánové o tom vědí své.
When Postrock Harry Met Disco Sally
8 / 10
Coley Dennis
- kytara
Matt Cherry
- kytara
Chris McNeal
- basa
Mike Albanese
- bicí
1. San Angeles
2. Martin Rev
3. The Eliminator
4. Flashback
5. Abracadabracab
6. Solar Exodus
7. Lunar Drift
8. Earth-Like
9. San Tropea
Maserati VII (2012)
Pyramind Of The Sun (2010)
Passages (2009)
Split with ZOMBI (2009)
Inventions Remixes (12'') (2008)
Inventions for the New Season (2006)
3-way Split CD (w/ Cinemechanica, We vs. The Shark) (2004)
Towers Were Wires/Asymetrical Threats 7'' (2004)
Confines of Heat EP+DVD (split w/ The Mercury Program) (2003)
The Language of Cities (2002)
37:29:24 (2000)
-bez slovního hodnocení-
MInule jsem zase kecal. Tohle je totiž další dokonalá deska tohoto úžasného tělesa. Radost tohle poslouchat. Už zas.
Trochu prog rock/metalová exhibice. Toho tydlikání a hračičkování je místy opravdu hodně. Ale tito Švédové umí i příjemné melodie a přirozeně plynoucí pasáže, takže jim to předvádění odpustím. Ostatně, když na to mají, tak proč se trochu nepředvést, že?
Žijeme ve zlatých časech českého thrash metalu! Takové období hojnosti prostě nepamatujeme. Kapely na nás chrlí v horším případě dobré, v tom lepším (i v tomto) desky výborné a my si čvachtáme jako ten pověstný manža. Více v recenzi, teď si třepu palicí.
Švédské duo se na svém dalším albu ještě více vzdálilo postrockovým kořenům a dá se tedy tvrdit, že jejich hudba odplavala do specifické formy indie rocku, který se opírá o robustní kostru shoegaze. Opět slušné album.
Další švédský power metal, kterému vlastně nelze nic vytknout. Dobří zkušení muzikanti, kvalitní produkce a chytlavé melodie. Komponování dle osvědčeného mustru, přesto to dokáže zabavit. Dám tomu ještě pár poslechů a poté zapomenu, že to kdy existovalo.
Nepřístupná a temná blackmetalová deska, která spolu s disonantní nervozitou nabízí i death/doomové nálady. Dostat se tomu pod kůži není snadné, ale odměnou je lavina emocí. Střídmá stopáž navíc ukončí ta "muka" dříve, než by to člověku urvalo hlavu.
Sofistikovaně maluje, točí vtipné filmy, v MORTAL CABINET zanechal výraznou stopu, ze Slavíka ho vyhodili, páč jeho světem je hardcore rap. A je z Rumburku, což leccos vysvětluje! Když šel pro talent, Marty si nabral hrstě. Zase ho ukázal, zpíčenec jeden.