OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
IHSAHN síce už nejaký čas pracuje na novom materiáli, tento fakt však neuberá albumu „Eremita“ na hudobnej aktuálnosti.
Síce som po skompletovaní „After“ predpokladal alebo skôr dúfal v majstrov krok na nové teritórium, zdá sa že mu súčasná hudobná štylizácia plne vyhovuje a svoju druhú kariéru má pomerne jasne nalinkovanú. Vďaka tomu mi neostáva nič iné, len sucho skonštatovať, tu máme ďalší album, ktorý pokračuje po priamke vytýčenej predchodcami.
To znamená ďalší lineárny prírastok progresívneho rocku a postupné vzďaľovanie sa od blackmetalového pozadia, stále sa však držiac extrému s podivnosťou sebe vlastnou.
Ihsahn má viac než dosť tvorivého potenciálu a snaží sa ho ventilovať cez komplexné štruktúry skladieb, ktoré sa pohybujú na pomedzí mnohých gitarových žánrov. Okrem toho je na „Eremita“ možné spozorovať aj ovplyvnenie od LEPROUS, ktorí pomáhali Ihsahnovi pri koncertných vystúpeniach.
Úplne priamočiareho materiálu sa zrejme nedočkáme nikdy, napriek tomu už úvod prekvapí svojim priamym ťahom na bránku. V tomto - a vlastne ani v žiadnom inom stave - nezostaneme príliš dlho a podľa očakávaní sa rýchlo premiestňujeme do rôznych inštrumentálnych a rytmických eskapád. Tie sú síce na prvý pohľad ťažšie uchopiteľné, no pozornému uchu neujde jasný rukopis autora. Miestami je jasný až priveľmi, a to mu napriek povrchovej komplikovanosti uberá na konečnej príťažlivosti.
Inštrumentálne sa tu miešajú progresívny rock, metal a hard rock v ozvenách blackmetalovej minulosti. Progresívnou tendenčnosťou zaváňa snád použitie saxofónu a hlavne prekomponovaných sólových gitarových výstupov.
Nie je ani paradoxné, že pri všetkom dianí znejú skladby najlepšie a najuveriteľnejšie tam, kde sa nás Ihsahn nesnaží ohromiť tým, na aké všetky nástroje a akým komplikovaným spôsobom dokáže hrať. Uveriteľný je tiež v miestach, kde sa nesnaží o black metal, ktorý bol a stále bude len odvarom toho, čo dokázal s EMPEROR.
V miestach, kde sa materiál skôr blíži civilnejším polohám, v akých sme Ihsahna mali možnosť zažiť v PECCATUM, prípadne pri hosťovaní na STAR OF ASH, znie „Eremita“ vynikajúco a uvoľnene („The Eagle And The Snake“, úvod „Recollection“).
Často skladbám chýba skladateľská ľahkosť, jednoznačnejší hudobný „flow“ bez kompozičnej saturácie poslucháča. Vrcholom v tomto ohľade je „Grave“, ktorá sa po sľubnom úvode láme do neprehľadného inštrumentálno bahna, v ktorom sa síce s istou dávkou masochizmu niečo dá nájsť, diskutabilný je však pomer odmeny a energie vynaloženej k pochopeniu autorského zámeru.
To je symptomatické pre celú nahrávku. Ihsahnovi tentokrát chýba autocenzúra alebo nejaký iný inhibítor, a tak predstavuje „Eremita“ výtrysk všetkého, čo sa v autorovi od posledného albumu nahromadilo v jednej prekomplikovanej koláži.
Tá je síce v istých momentoch viac než príjemná, v istých dokonca uchvacujúca, no ako celok zlyháva a vyžaduje si až prílišné sústredenie k akému-takému vstrebaniu. Je to veľká snaha s pochybnou odmenou.
Eremita sleduje jasný kurz daný predchodcami. S tým rozdielom, že Ihsahn sa snaží všetok svoj skladateľský pretlak ventilovať na obmedzenom priestore bez autocenzúry.
Dostali sme miestami veľmi slušný materiál a miestami prekombinovaný za hranicou znesiteľnosti.
6,5 / 10
1. Arrival
2. The Paranoid
3. Introspection
4. The Eagle and the Snake
5. Catharsis
6. Something Out There
7. Grief
8. The Grave
9. Departure
Ihsahn (2024)
Àmr (2018)
Arktis. (2016)
Das Seelenbrechen (2013)
Eremita (2012)
After (2010)
angL (2008)
The Adversary (2006)
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.