Projekt PSYCHIC som ešte pred pár mesiacmi vôbec neregistroval. Na začiatku tohto roka bol však nominovaný na cenu Radio_Head awards v katégórii nováčik roka 2012 s albumom, ktorý sa ukázal byť veľmi nádejný. Za PSYCHIC stojí Milan Malík, človek, ktorý sa okrem hudby angažuje aj v hernom biznise a pôsobí aj ako zvukár a producent. Neodolal som a vyspovedal som ho.
Projekt PSYCHIC funguje už zopár rokov, prečo si prišiel s debutom až teraz?
PSYCHIC existuje približne od roku 2001. Hromadil som si pomaly nápady, priebežne ich dával na internet a keďže tento projekt fungoval súčasne aj s ďalšími kapelami, v ktorých som hral predovšetkým na bicie, tak skladby vznikali veľmi pozvoľne.
Debutový album PSYCHIC vyšiel minulý rok, viac-menej v tichosti. Nebyť toho, že ma naň upozorní jeden známy, tak si to možno ani nevšimnem - čo by bola večna škoda. Nezanedbal si trochu promo, či by som mal viac sledovať, čo sa navôkol deje?
Je pravda, že promo mohlo byť intenzívnejšie, ale info o debute som rozoslal hlavne po anglických a amerických weboch, ktoré sa zaoberajú moderným metalom. Niekoľko článkov vyšlo aj v rámci Slovenska a Česka, pár songov zaznelo v rádiach, za čo veľmi ďakujem Rudimu Rusovi, Petrovi Korálovi a Don Thor Gáspárovi, ktorý zahral PSYCHIC na Djent FM.
Myslíš si, že väčšia šanca na nejaký „úspech“ je v zahraničí?
Podľa mňa by k tomu bola potrebná veľká dávka šťastia, driny a veľa koncertovania. Som realista a viem, že zaujať je v dnešnej dobe ťažšie než v minulosti.
Na jednej strane sa vďaka internetu k tebe dostanú skupiny, ktoré by si v minulosti nemohol nikdy počuť, na druhej strane je internet zaplavený aj zbytočnými nahrávkami, ktoré viac než hudbu pripomínajú spotrebný produkt.
Rád by som s PSYCHIC v budúcnosti viac koncertoval, či už na Slovensku alebo v zahraničí, niečo sa už pomaly črtá. Viac než o úspech mi však ide o hranie hudby, ktorú mám rád, a hlavne o zábavu.
Vyšla nahrávka len v elektronickej forme?
Nahrávka vyšla čisto v elektronickej podobe na Bandcamp, kde sa dá za symbolickú sumu kúpiť.
Myslím, že to je výborná forma distribúcie, ale nevylučujem, že časom vyjde aj fyzický nosič, kde by mohli byť aj nejaké bonusy a videoklipy.
Mimochodom, to čo za úlet sa nachádza na konci tohto debutu?
Je to remix, ktorý demonštruje môj úchylný pohľad na pop music, ktorú som kedysi neznášal, no dnes občas s chuťou počúvam. (Smiech.)
Myslíš, že by sa Katy Perry potešila, ak by tvoj remix počula?
Myslím, že by ma poslala do prdele. (Smiech.)
Kedy si začal produkovať tento moderný „djentový“ štýl muziky?
Impulz nastal v roku 2010, kedy som si zohnal sedemstrunnú gitaru a začal do mojej hudby začleňovať aj iné prvky. Vtedy začal postupne vznikať materiál na debutový album.
Djent však počúvam od roku 1995, kedy som si kúpil album „Destroy Erase Improve“ od MESHUGGAH, akurát vtedy pojem djent vôbec neexistoval. Každopádne mi ich hudba pripadala veľmi originálna a neuchopiteľná.
Dnes je djent skôr módou, internet je presýtený neoriginálnymi napodobeninami, avšak stále sa v tom bahne dajú nájsť perly. Osobne PSYCHIC nepovažujem za čistý djent, ide skôr len o jednu z ingrediencií. Baví ma viacrozmerná hudba, ktorá si zbytočne nekladie akékoľvek hranice.
Doteraz si pracoval sám, no vraj sa chystáš dať dokopy regulérnu kapelu. Neuvažoval si o tom, že by si na nahrávke mal aj vokály?
V začiatkoch som o vokáloch vôbec neuvažoval, dokonca ani o koncertoch. Pred rokom som však dostal ponuky na koncerty, takže som ich odohral sám s gitarou a notebookom, ale cítil som, že tomu niečo chýba.
Ohlasy boli väčšinou pozitívne, no pomaly som začal zháňať ďalších ľudí a myslím, že môžem prezradiť, že momentálne sme už kompletná zostava, vrátane speváka, takže už to nie je projekt ale regulérna kapela. Konkrétne mená sa ľudia dozvedia už čoskoro.
Koncertovať sám, len s laptopom je asi celkom iné ako hrať s celou kapelou. Publikum toho na pozeranie veľa nemá a aj ty ako muzikant to asi nemáš také jednoduché, ak si na pódiu sám.
Presne tak to je, a preto sa už neviem dočkať koncertov v plnej zostave. Občas, keď bola možnosť, púšťal som pri koncertoch videoprojekciu, ktorá to aspoň trocha oživila, ale je fakt, že keď je na pódiu len jeden muzikant, tak na to ľudia nie sú moc zvyknutí.
Pri počúvaní „Psychic“ som si nemohol nevšimnúť aj tvoju koketériu s elektronickou hudbou, budeš v tom pokračovať, aj keď už bude PSYCHIC regulérnou kapelou?
Áno, elektronika bude aj na koncertoch neoddeliteľnou súčasťou PSYCHIC a technicky to budeme riešiť pomocou samplov, rovnako ako viaceré skupiny, ktoré elektroniku na koncertoch používajú.
Taktiež som nadobudol dojem, že hoci je tvoja tvorba je výborná, vyšperkovaná a zároveň nie je zbytočne „preplácaná“, tak nesie v sebe určité znaky možno prílišnej sterility. Akoby jej chýbala určitá dávka živelnosti, nie je to tak trochu daňou za to, ako dlho vznikala a že na nej pracoval len jeden človek?
Sterilita je daná predovšetkým použitím naprogramovaných bubnov, ktoré som možno mohol nahrať naživo sám, ale v tomto druhu hudby mi to takto sedí subjektívne viac.
Okrem toho to má tú výhodu, že pri skladaní môžem neustále prispôsobovať rytmus a zvuk jednotlivých bubnov, čo mi dosť vyhovuje. Všetky gitary boli nahrané cez digitálne simulácie gitarových aparátov, pretože používam pomerne nízke ladenie, ktoré si nerozumie s každým zosilňovačom a boxom.
Momentálne už ale používam iný spôsob nahrávania gitár, takže nové nahrávky budú zvukovo reálnejšie.
Zaujal ma klip k tvojej novej skladbe, ako prišlo k jeho realizácii? Koho to bol nápad?
Klip vymyslela moja priateľka Radka a inšpirácia pochádza od Monty Python. Natočili sme ho minulý rok v Prahe pri príležitosti Day of Silly Walk a výborne sme sa pri natáčaní bavili.
Ďalší klip už bude zrejme s celou skupinou a točiť sa bude na novú skladbu s názvom „8mm Eyes“.
Momentálne okrem PSYCHIC máš aj nejakú ďalšiu kapelu/projekt?
V súčasnosti nie. Dostal som síce ponuky od rôznych kapiel, ale chcem svoju energiu sústrediť hlavne na PSYCHIC, na tvorbu nového EP a hlavne na koncertovanie.
Kedy môžeme nové EP očakávať? A kedy sa asi dočkáme plnohodnotného nosiča v podaní kompletnej zostavy PSYCHIC?
EP bude vonku ešte tento rok a bude už aj s vokálmi. Hudobne tam budú prvky, ktoré som v minulosti nepoužíval, takže som dosť zvedavý na reakcie publika. Plnohodnotný nový album s celou zostavou nahráme pravdepodobne až v priebehu roka 2014.
Máš za sebou dlhoročnú hudobnícku kariéru, skús ju našim čitateľom priblížiť.
Začal som v detstve klavírom, na ktorý som chodil osem rokov. Priebežne k nemu pribudli bicie, gitara a basa.
V kapelách som hral najmä na bicie a rad spomínam hlavne na hranie s LIKE FOOL, OMENS a DIVNÝMI SEMENAMI. Potreboval som však nejakú zmenu, takže ma momentálne viac než bubny zaujíma moja nová osemstrunová gitara z dielne majstra Rudolfa Sivčáka.
S LIKE FOOL si absolvoval aj turné s WALTARI niekedy v roku 1997?
LIKE FOOL odohrali toto turné už bezo mňa, keďže som sa rozhodol ísť odlišnou hudobnou cestou. Zažil som však s nimi veľa super koncertov a zábavy, dodnes som s chalanmi v kontakte, pretože im robím nahrávky aj videoklipy.
Teraz pred pár dňami som si s nimi odohral jeden spomienkový song na koncerte, na ktorom oslavovali svoje osemnáste narodeniny.
S tvojimi predchádzajúcimi kapelami si hrával viac-menej dosť odlišnú muziku, ako si dospel k tvojej súčasnej produkcii? Boli tieto kapely nejakou inšpiráciou tvojho prirodzeného hudobníckeho vývoja, či to boli z tohto pohľadu len slepé uličky?
Myslím, že všetky kapely, s ktorými som hral, mi hudobne niečo dali a podvedome možno smerovali k môjmu súčasnému prejavu. Či už to bol rock, metal, jazz, elektronika, etno alebo dokonca dva koncerty s country kapelou, vždy to malo niečo do seba.
V rámci PSYCHIC som potom začal realizovať nápady, ktoré sa k ostatným kapelám nehodili.
Spomínal si, že si si dal vyrobiť gitaru na objednávku. Prečo práve u Sivčáka?
Pretože sa mi jeho nástroje zvukovo aj remeselne vždy veľmi páčili, a v momente, keď som sa rozhodoval pre osemstrunovú gitaru a komunikoval s viacerými výrobcami, tak bol pre mňa pán Sivčák jasným favoritom. Dnes už robia custom gitary viaceré firmy, ale prečo si nechávať robiť gitaru niekde v USA, UK alebo v Poľsku, keď to najlepšie máme priamo doma?
Dnes sa osmičky robia bežne aj sériovo a sú tým pádom aj lacnejšie ako na mieru urobené kúsky. Siahol by si aj dnes po custom gitarke, či by si sa uspokojil so sériovou? A prečo?
Nie som si istý, či by mi niektorá sériová gitara stopercentne vyhovovala. Sú firmy, ktoré robia kvalitne aj sériové nástroje, ale potom je aj cena oveľa vyššia. Niektoré takéto firmy dokážu vyrobiť gitaru aj presne na mieru, avšak klasické sériové nástroje majú, podľa mňa, tú nevýhodu, že nemajú vždy všetky komponenty ideálne. To znamená, že niekedy treba vymeniť snímače, prípadne niektoré časti mechaniky, a to sú ďalšie investície.
Custom gitara má tú výhodu, že si človek môže zvoliť kombináciu dreva, typ snímačov, mechaniku, menzúru a šírku krku, tvar tela a hlavy, počet pražcov, proste všetko a je to potom úplne iný pocit hrať na takýto nástroj. Som so svojou MM8 maximálne spokojný.
Spolupracoval si aj na komponovaní muziky pre počitačové hry, ako si sa k tomu dostal?
Hudbu do hier robím vyše dvanásť rokov a dostal som sa k tomu cez jeden inzerát v hernom časopise, ktorý som si náhodou kúpil. Počítačovú hudbu som skúšal robiť od detstva, v pauzách, keď som práve nehral hry, takže to z toho prirodzene vyplynulo. Okrem hudby nahrávam do hier aj zvuky a dosť ma to baví.
Bolo to ozaj také jednoduché, dostať sa do tímu vývojárov hier?
Poslal som do firmy CD s mojou hudbou a spomedzi piatich kandidátov si vybrali mňa. Čo sa týka hudby, tak som musel úplne prekopať štýl skladania, hudba do hier je podobná filmovej hudbe, ale s tým rozdielom, že u filmu je dej presne daný, no v hrách môžu nastať rôzne nepredvídané situácie.
Taktiež je veľmi dôležitá atmosféra a niekedy musí byť hudba minimalistická, aby vynikli aj zvuky, takže na to treba, podobne ako v šachu, myslieť dopredu. Učenie prebiehalo za pochodu, musel som sa naučiť ovládať rôzne enginy, čo sú vlastne programy na tvorbu hier, takže som pracoval s LSD3 na Chameleonovi (originál engine z hry Mafia), s Unreal Engine 3 na hre Elveon, s Microsoft XNA na hre Aqua a podobne.
Pracoval si len pre Illusion Softworks, či aj pre iné firmy?
Illusion Softworks boli úplne prví, no potom som pracoval pre 10tacle Studios a neskôr pre Games Distillery, pre ktorých pracujem dodnes, občas nárazovo aj pre ďalších vývojárov.
V ktorých všetkých hrách môžeme počuť tvoju prácu?
Prvou hrou, na ktorej som pracoval ako hudobník a zvukár ,bola hra Chameleon, ktorá je dodnes mojou „srdcovkou“. Potom následoval Elveon, Aqua: Naval Warfare, Lula Online, Ancient Trader, Battlemons, Tower of Babylon, SoccerStar, Vortex Wars, Coasterama a ďalšie. Momentálne robím na hre Citadels, ktorá vyjde ešte tento rok.
Spomínal si aj projekt s názvom „Elveon“, no akosi je okolo tejto avizovanej a očakávanej hry zrazu ticho, čo sa stalo?
Bol to dosť veľký projekt, ktorý vznikal v Bratislave pod hlavičkou nemeckej firmy 10tacle Studios. Robilo na ňom cca 80 ľudí, ale príchodom finančnej krízy sa vývoj musel pozastaviť. Je to škoda, lebo táto hra mala vo svojej dobe obrovský potenciál.
Okrem toho, že si muzikant, pôsobíš aj ako zvukár a producent.
Robím zvuk aj produkciu pre kapely, ktoré ma požiadajú o spoluprácu alebo ktoré si sám vytipujem. Snažím sa ku každej kapele pristupovať individuálne a podporiť to, čo ju robí jedinečnou. Niekedy robím komplet nahrávku - recording, mix, mastering až po realizáciu videoklipu, niekedy napríklad len mix a mastering.
Doteraz som spolupracoval so SYMBIOSIS, BAD FACE, LIKE FOOL, ENERGIA, FEELME, THE JUNKIES, TNT, THE SMILES a s ďalšími.
Pôsobíš aj ako štúdiový hráč?
Občas, keď je treba, nahrávam kapelám aj nejaké gitarové party, bicie, klávesy, sample, prípadne aj ďalšie nástroje.
Máš vlastné domáce štúdio?
Mám štúdio, ktoré postupne budujem a vylepšujem. Mám k dispozícii rôzne gitary, bubny, klávesy, perkusie, etno nástroje, kvalitné mikrofóny, pre-ampy, procesory a pluginy, takže sa dá u mňa realizovať komplet nahrávka.
Do dobre vybaveného štúdia je potrebné zainvestovať dosť veľký balík peňazí, oplatí sa niečo také vôbec realizovať na Slovensku?
Moje štúdio začalo vznikať kvôli potrebe nahrávať vlastnú hudbu a až neskôr som začal nahrávať aj iné skupiny. Aj keď sa v dnešnej dobe hudba hojne a nelegálne sťahuje z internetu a mladším ročníkom pripadá smiešne za hudbu platiť, tak majú štúdiá svoj význam.
Nie preto, že by kapela nahrala CD s tým, že zarobí ťažké peniaze, ale preto, aby si na základe nahrávky mohla vybaviť koncerty a šíriť svoju hudbu k čo najviac poslucháčom.
Väčšina menších kapiel a aj mnohé väčšie dnes už nahrávajú vo svojich vlastných, prípadne v štúdiách svojich kamarátov. Myslíš si, že domáce štúdia plnohodnotne nahradili veľké nahrávacie štúdia, ktoré sa pomaly vytrácajú?
Myslím, že pár najlepších high end štúdií ostane, ani nie kvôli vybaveniu, ale vďaka určitým zvukárom a producentom, ktorí tam pracujú a budú stále vyhľadávaní.
Dnes je trend všetko nahrávať doma, ale len pár takýchto nahrávok má kvalitný zvuk, pretože nie každý muzikant je aj dobrý zvukár so zodpovedajúcim vybavením. Občas sa to rieši tak, že si kapela nahrá základy sama a potom dá urobiť mix a mastering do štúdia.
Ono je to o kompromisoch, hlavne keď chce kapela ušetriť, neprejaví sa to ale v konečnom dôsledku na kvalite nahrávky?
Ak nemá kapela k dispozícií kvalitné mikrofóny, pre-ampy a prevodníky, tak tá kvalita samozrejme nebude nijako oslnivá, a presne ako si povedal, je to potom o kompromisoch. Ide hlavne o to, k akému účelu bude nahrávka použitá a podľa toho sa treba zariadiť.
Sleduješ domácu metalovú scénu? Ktoré kapely ťa v poslednej dobe zaujali a prečo?
Sledujem, ale problém českej a slovenskej scény je ten, že kapely hrajú buď to, čo bolo populárne pred dvadsiatimi rokmi, alebo hrajú to, čo momentálne letí vo svete, ale nedávajú do toho nič svojské, čo by ich odlíšilo od x ďalších rovnako znejúcich kapiel.
Z tých, čo sa mi páčia, musím spomenúť SYMBIOSIS, RUST2DUST, DÁVIDA KOLLÁRA, CALES, BETWEEN THE PLANETS, NOOSTRAK, MINDWORK, ATARI TERROR, MODERN DAY BABYLON, J.A.R., niektoré songy od CLOU a TOXIQUE.
Dlhodobejšie sa mi páčia aj ANDREJ ŠEBAN, DEŽO URSINY a hlavne geniálny ZDENĚK LIŠKA.
A čo svetová scéna? Čo nové ťa zaujalo v zahraničí?
V súčasnosti rád počúvam posledné EP od CHELSEA GRIN, na ktorých sa aj chystám do Brna. Taktiež sa mi páčia posledné albumy od BRING ME THE HORIZON, ktorí sa hudobne celkom výrazne posunuli - som zvedavý, ako sa predvedú naživo.
V pohode sú taktiež THE CONTORTIONIST, BORN OF OSIRIS, SITHU AYE, IGORRR, DEVIN TOWNSEND, CHIMP SPANNER, TWELVE FOOT NINJA, SKYHARBOR, VILDHJARTA, ANIMALS AS LEADERS, GLASS CLOUD, DSME...
Počúvam aj veľa nemetalovej hudby, napríklad JAGA JAZZIST, ULVER, NINE INCH NAILS, MILES DAVIS, MASSIVE ATTACK, skvelý je ALLAN HOLDSWORTH, MATS & MORGAN BAND, OZ NOY, SCOTT HENDERSON, LIGETI, DJ KRUSH, ADRIAN BELLEW, TYLER BATES, MIKE PATTON...
Fotografie: archív PSYCHIC