OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Hoj, duchové hvozdů, juž vás slyším výti v korunách stromů... A mezi kmeny staletými duní roh a zní volání - TRÓLLÉCH!!! Duše zmučená pravidelným klokotem civilizačních soukolí se ráda uchyluje do lůna matky přírody... Duše zmučená prohnilou křesťanskou (a)morálkou se ráda vrací do časů pohanských a nechává vzdor rezonovat jako hrom ve skalách. TRÓLLÉCH!!! A když duní hrom příliš silně, dochází ke vzniku takových bouří jako je třeba Trollech - pravý pohanský lesní metal české provenience.
Plzeňská dvojice lesních zjevení Asura Godwar Gorgon´s Ray (kytara, basa, skřek) a Lord Morbivod (kytara, basa, tamburína, programming bicích, krakor) se nehodlá paktovat s nějakou taky - blackovou avantgardou a svůj lesní chlívek servíruje hezky od podlahy. Jakmile zaduje kytarový poryv, cítíte se jako v roji sršňů. Nejde o žádné geniální technické orgie, nýbrž o pravý blackový kanál, odrhovačky, které k nám doléhají ze zaprděných trollích slují. Riffy nečesané, nemyté, neondulované, ale účinné - jako by se meluzína svištivá proháněla mezi kmeny. Bicí neobstarává hlomozivý sbor obrů, nýbrž trochu “nelesně” kompjútr, ale přesto absolutně neruší a hladce zapadají do podzimního listí. Celkový zvuk se pak pohybuje přesně na pomezí bažinné kanálnosti a luční čistoty.
Průrazný, atmosferický black, přičemž atmosferické dvakrát podsekávám. Trollech jsou čeští pohani, tož také chroptají česky. A nejedná se o žádné blackotání podříznutých trpaslíků, nýbrž o lahůdkový (A SROZUMITELNÝ) havranní skřehot, o který se starají nezvedená hrdla obou lesních bratrů. Zejména Asurovy chlívní skřeky jsou tahané až z tlustého skřetího střeva!!! Leč Trollech nelze upřít ani tu folkovou žilku. Není sice tak patrná a brilantně zvládnutá jako například u satyrsko - fenrizovských úliteb Matce severu Isengard, nicméně dusot tamburíny a středověkem lízlé melodizování postačí coby osvěžující políbení deště v ztuchlých hvozdech. Nejdůležitějším a rozhodujícím zábleskem kvality jsou pro mne texty. Nejedná se o žádné metricky a metaforicky vybroušené klenoty, nicméně samorostlý obsah, hemžící se různou lesní havětí a hrdým pohanským souzněním s přírodou, kouzlí svérázné a působivé scenérie. A ty, obestřeny blackovou mlhou skýtají jedinečné zážitky...
Výlet do hvozdů se Trollech zatrolleně podařil - tenhle stříbřitý koutouček nemá bílých míst a každý pořádně dřevitý lesní skřet v něm nalezne zalíbení jako v holbě černého mázu!
Dřevní jako starý dub, vousaté jako trpaslík, zahuhlané jako trolí sluje. Zkrátka a dobře – lesní black metal, který obrátí na úprk všechny vyznavače instrumentální bravury a moderního zvuku a naopak potěší ty, kteří mají rádi kanální provedení, lehce infantilní, avšak velmi zábavnou tématiku života ve hvozdech a všechny staré pure BM sebranky.
7 / 10
Lord Morbivod
- skřek, kytara, basa, programming, tamburína
Asura Godwar Gorgon´s Ray
- murmur, kytara, basa
1. Déšť v korunách (intro)
2. Pod stromy chladný stín
3. Zatrollené hvozdy
4. Cauda Draconis
5. Tajemství hlubin lesa
6. Od kolébky po rakev
7. Opět vidím lodě
8. Ve hvozdech (instr.)
9. Podzimní cesta starého vlka
10. Palindrom
11. Hrdě proti bílému Kristu
V rachotu hromů (2003)
Tváře stromů (EP) (2003)
Synové lesů (2001)
Ve hvozdech (2001)
Dech pohanských větrů (2000)
Vydáno: 2001
Vydavatel: Eclipse Productions
Stopáž: 43:48
Produkce: Lord Morbivod
Studio: Domácí
Bathoryovské brnkání a v pozadí šumění moře (nebo lesa?) vás uvede do „pohanského lesního folk blackmetalu“ v podání prý nejlepší domácí sebranky daného stylu... Pánové Asura G.G. Ray (no jo, paprsky gorgony... nebo inženýra Garina?) a Lord Morbivod mají sice vlastní tajemný svět, do kterého situují své lesní příběhy, jenže to má své háčky... Zaprvé (a to je prostě můj pohled na věc...) mne nebaví poslouchat skladby, ve kterých se najde maximálně kvarteto primitivních riffů. Hloupý a monotónní strunný ansámbl doplňuje nudný a zmatený automat. Hm, tedy nevím proč, ale já si „atmosféričnost“ představuji poněkud jinak... Kapitolou samou pro sebe jsou pochopitelně české texty povedeného dua... Možná by měl někdo pánům povědět, že se slovanskou kulturní tradicí mají trolové máloco společného. A taky, že adjektivum „zatrolený“ má v češtině poněkud jiný význam, než „obsahující hodně trolů“. A je jedno, že to někdo píše se dvěma L. Když jsem tuhle veršotepeckou perlu slyšel prvně, tak jsem hopsal po pokoji ve víru tance svatého Víta (ač je to jistě málo „pagan“) a můj brácha si myslel, že jsem se zbláznil... můj křečovitý smích a nepřítomný výraz v očích tomu ostatně napovídaly. Dozvěděl jsem se, že „těžký život trpaslíků lidské duše neznají...“, takže je štěstí, že „dokáží léčit zelení bratři“, což mne nabádá, abych prchl a skryl se někde hluboko v lesích, kde mne snad Trollech nenajdou. Jejich šíleně zkreslený a jako úder hrubě otesaným jasanovým kůlem do temene působící elektrický zvuk by tichu lesa moc neprospěl... Víte já v podstatě nemám nic proti skládání pěkných písniček o síle lesa, o tajemstvích a záhadách přírody, o druidech a jejich rituálech (o kterých se toho mimochodem moc neví...) a koneckonců ani o trolech. Sám znám Tolkiena v originále, Sapkowského mám pročteného skrznaskrz a jsem nádavkem hrdým pyroforem na šestnácté úrovni. Můj brácha je druid na patnácté... Na seminář ze starověku jsem psal práci o galských válkách a po lesích a starých hradech se toulám velmi rád. Ale to, že „každý potřebuje strom od kolébky po rakev“, dokonce snad i „medvědi, vlci, prasata a sovy“, jak se vrčí v jednom z duchaplných textů, to jsem fakt nevěděl. A tak mne v polovině veselé půlhodinky těší, že „opět vidím lodě“, ale není mi jasné, co dělá moře a studená mlha „ve hvozdech“. Sorry... asi jsem blbej. Že je „nebe šedé“ mi bohužel neimponuje, že „ptáci hladoví“ mne mrzí... Přesto jsem přesvědčen, že Trollech ve společnosti „spolupohanů“ dál ponesou svůj pozvednutý, ač zrezavělý meč dál. Bojím se ale, že budou i nadále „hrdě stát proti bílému Kristu“. Zajímalo by mne, jestli by tak hrdě stáli i proti černému Kristu, nebo slovanskému nebo aboriginskému Kristu. Mají ale pravdu: „smutná píseň hvozdů... pryč jsou vody naše.“ Mattoni už není... a ani „Synové lesů“ neuzráli lépe...
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.