OPETH - The Last Will And Testament
Návrat niekam k "Ghost Reveries" so zvukom posledných albumov. Stávka na istotu, ktorá však za vrcholmi tvorby zaostáva. Navyše, mňa osobne rozprávač pri sústredenejšom posluchu tohto koncepčného albumu irituje.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Noiseový festival se v centru lublaňského alternativního centra Metelkova koná již od roku 2001. Dva dny zasvěcenému tomu nejbizarnějšímu, co underground nabízí, jsem si nemohl nechat ujít už jen proto, že letos prý zaručeně šlo o ročník poslední.
Dlouhá tradice a opravdu výtečné umístění do umělecké kolonie Metelkova dodává akci unikátní příchuť. Dvoudenní festival začíná v pátek před sedmou hodinou, a tak já a dalších dvacet lidí, z nichž je polovina z Čech, mohla začít konzumovat nezkonzumovatelné – hlukaře z různých koutů celého světa.
Začínají domácí THEB10K. Hudebně celkem nudný noise industrial, který rozjíždí dva nevinně vyhlížející mladíci na notebooky a k nim připojené klaviatury.
Set trochu vylepšuje projekce, kde v první části můžeme sledovat detailní operaci lidského oka, abychom se poté mohli pokochat incestním pornofilmem a dalšími podobnými vizemi. I tak mám silný pocit, že projekce je zaměřená velmi prvoplánově a hluková produkce postrádá nápad.
Hned druhý set je o mnoho levelů výše a to zdaleka nejen proto, že se na scéně objevuje charismatická slečna klečící (případně dřepící) s telecasterem v rukou a spoustou kytarových efektů seskládaných kolem sebe.
Její jméno je IOIOI a má připravených několik kompozic, které se liší náladou i použitím nástroje. Noise industrial s abmientními přesahy je přesným opakem vystoupení minulého. Má to šmrnc, nápad i atmosféru.
Několikrát jsem měl pocit, že stojím uprostřed džungle a kolem mě zpívají ptáci a řvou paviáni. I takové zvuky dokázala IOIOI na kytaru vyloudit.
K hraní používala elektronický smyčec, klasický smyčec i něco, co vypadalo jako zlatý hmoždíř, a mnoho dalších roztodivností. Z mého pohledu šlo jednoznačně o nejlepší set prvního dne festivalu.
Následuje další žena. S neméně zajímavým jménem. JIKUUUUUUUUUUU je Japonka v současné době žijící v Berlíně. Na scénu nastoupila v černých latexových šatech a špičatém klobouku.
Z videí jsem věděl, že může nastat třeba i to, že někoho před setem začne bičovat nebo zkoušet publikum jinými záludnými způsoby, ale nakonec se vše rozjelo tím, že JIKUUUUUUUUUUU začala hluboce vzdychat do mikrofonu a následně z hrdla vylodila dlouhý hluboký tón, kterým odstartovala své kouzlení.
Většinu setu šlo o basově posazené tučné ambientní stěny, do kterých umělkyně ve výškách vplétala další hlasové i syntetické motivy. Elektroambient, industrial i psytrance nebo dark ambient se v jejím setu slil do jednoho homogenního útvaru, ze nějž na svět vykukovalo mnoho pařátů a chapadel, ještě více dokreslujících neuchopitelnost jejího vystoupení.
V kombinaci s image a pohyby šlo rozhodně o impresivní podívanou a i posměváčci jako já, kteří se na počátku jen potutelně ušklíbali, museli uznat, že na té japonské černé magii něco je.
Poté nastupují domácí. Dokonce z organizátorského týmu. Na zemi je rozeseto množství krabiček a haraburdí, ze kterého vyčnívá držátko od nějaké sekačky či něčeho podobného. Na to vše se tu dělají zvuky.
Oba protagonisté SIST EN 343 sedí uprostřed a hrají si. Harsh noise přecházející až do velmi zvrhlého ambientu. Zvukově rozhodně o něco méně interesantní než předchozí čarodějnický set.
Další vystoupení v rámci duševní hygieny vynechávám a vracím se až na DEAD BODY COLLECTION. Tento one-man projekt ze Srbska byl více než podivný. Chlapec v bílé masce pustil na notebooku noisovou stěnu, sednul si vedle na židli a jal se dlouze hledět do publika. Když ho to po dlouhých minutých přestalo bavit, zvedl se, oblékl si bílý plášť a chodil mezi lidmi.
Mezitím proběhlo několik hysterických záchvatů, při kterých se choulil v koutě sálu nebo se válel v křečích po zemi. Vynechat bych neměl ani projekci s detailními záběry pitvy nebo operaci – kdo ví. Na závěr Srb hodil do lidí židli a byl konec.
Před tím, než přišel milosrdný spánek, si vybavuji už jen irského nadšence CATHALA RODGERSE, který na stolečku plném efektů předváděl míšení noisu a různých variací na drone music. Nakonec se mu povedlo mě velmi příjemně ukolébat ke spánku.
Návrat niekam k "Ghost Reveries" so zvukom posledných albumov. Stávka na istotu, ktorá však za vrcholmi tvorby zaostáva. Navyše, mňa osobne rozprávač pri sústredenejšom posluchu tohto koncepčného albumu irituje.
V jisté BDM RPG hře vytváříte ultimátní postavu a její charakteristiky definujete následovně: Násilí: 100%, Technické skills: 100%, Skladatelská inteligence: 100%, Šarm: 100%, Oddanost 100%, Laskavost: 0%. Do kolonky "Jméno" pak vyplníte: DEFEATED SANITY.
Už poněkolikáté zní otázka stejně: Zničil Einar Solberg další desku jinak velice talentované kapely? Odpověď zní: Zase to zvládl. Jeho hlasový projev je jak chilli. Koření. Měl by se používat citem. Když se tam toho najebe hodně, nedá se to žrát.
Hele, Blake Judd ještě žije. Enfant terrible (ale současně i schopný skladatel) US blacku je (znovu) zpět a tentokráte doručuje tradičněji pojatou kolekci. Šlape mu to dobře, tělo už má sice životem zhuntované, mysl však zůstává stále čerstvá.
Návrat po šestnácti letech. Navíc víceméně autorská deska Roberta Smitha. Navazují na nejlepší kousky své diskografie a současně se zbytečně neopakují. Poslouchám to poslední dva týdny a moje dojmy stále rostou.
Bilanční a v rámci možností i moderní album zároveň. Typičtí BODY COUNT místy výrazně oživení působením hostů. Album sotva překvapí něčím neotřelým, ale dá se mu odolávat jen do prvního výkřiku "madafaká". Pak už je to zase všechno zpátky v 90's.
Faust a spol. tentokrát více přitlačili na pilu a natočili o poznání méně přátelskou desku. Více black metalu a méně zjemňujících prvků. I tak je materiál pěkně diversifikovaný, jen je méně přístupný a chybí mu ona zpěvnost, vzletnost a naléhavost.