Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
V Taliansku death metal nie je žiadnou neobvyklou zvláštnosťou už zo dvadsať rokov, v starších časoch sa dala nájsť kvalita od klasickejších UNDERTAKERS až po gore extrémy v podaní BOWEL STEW, a ani súčasnosť nie je o tom, že by tam temní a brutálni, ale sofistikovaní HOUR OF PENANCE boli osamelými jazdcami smrti. Je pravda, že sú definíciou jedného štýlu talianskeho hrania, druhý v rámci BDM subžánru reprezentuje pár solídnych, slammingu zaprisahaných akvizícií. Popri nich zdrvujúci ANTROPOFAGUS, veselí, ale takisto brutálne hrajúci CORPSEFUCKING ART, a zástup ďalších, skrátka bella Italia je pre deathmetalistu dosť priateľský biotop.
Na prelome tisícročí patrili k novým nádejným menám ďalšej generácie talianskych uctievačov smrtky aj lombardskí BASTARD SAINTS. Pamätám si ich zo splitka s krajanmi NEFAS. Tí v porovnaní s nimi predstavovali klasickejšiu, pekelnícku školu hrania, možno taliansku odpoveď na IMMOLATION a podobné veličiny. BASTARD SAINTS na to išli tak akosi modernejšie a divokejšie, pamätám si ich z Brutal Assaultu v Přerove, kde sa o show staral hlavne vokalista Andrea, na pódiu taký menej príčetný živel.
Sľubnej, nie celkom tradičnej BDM záležitosti trvalo pätnásť rokov, kým sa po deme, troch splitkách a jednej kompilácii dožila debutového albumu. To už čosi hovorí o výdrži, hudobník musí v svoju tvorbu naozaj veriť, aby si za takýchto okolností nepovedal „ja sa na to môžem...“. Nakoniec sa o album „The Shape Of My Will“ postaralo malé talianske vydavateľstvo The Spew Records, ktoré od roku 2007 vydalo nahrávky siedmim kapelám, žánrovo v rozpätí doom/death metal až grind core, s dôrazom na death metal. V podstate underground, ale BASTARD SAINTS tak či tak nehrajú ako banda, ktorá by „väčšiemu“ vydavateľovi zabezpečila desaťtisícové predaje. Pritom nejde o nejakých „lokálnych snaživcov“ či ľudí, ktorí si so svojimi nástrojmi rozumejú pomenej.
Ide však o to, že veľký vydavateľ siahne v lepšom prípade po už „osvedčenej“ bande, alebo po takej, ktorá aj keď hrá extrémnu hudbu, podáva ju spôsobom ľahko vstrebateľným bežným poslucháčom, ktorý sa chce v prvom rade baviť a prevetrať makovicu na koncerte. A o tom BASTARD SAINTS nie sú.
„The Shape Of My Will“ je poslucháčsky skôr ťažký, náročný, na prvé vypočutie možno až nepríjemný album. Deväť skladieb na ňom je o brutalite, extrémnosti, divokosti, často zbesilosti, ale aj o technickom, polámanom hraní a striedaní priamočiarych nárezov s tými totálne disharmonickými, chaotickými, útočiacimi na poslucháčove bubienky.
V rámci brutálneho death metalu tak, ako ho poznáme, obsahuje album naozaj vynikajúce momenty, poriadne drvenie, čerpajúce tak z európskeho – DERANGED, INFERNAL TORMENT -, ako aj amerického štýlu – DRIPPING, SUFFOCATION a podobne, sprevádzané kvalitným hlbokým, často výlevkovým growlom. Už z tohto materiálu by sa dal ušiť solídny, aj keď na dnešné pomery možno dosť tradičný BDM album. BASTARD SAINTS však toto nestačí a inšpirovali sa taktiež inými prístupmi k extrémnemu hraniu.
Mnoho vecí na novom albume „bastardov“ usvedčuje z pozorného naštudovania tvorby coloradských extrémne metalových eklektikov a zároveň „jazzmanov“ CEPHALIC CARNAGE. Tých počuť v splašených víroch technických orgií, disharmonických, tu náklepmi hnaných, inde valiacich sa záchvatoch zúrivosti, nad ktorými besnie škriekavý vokál. Viacero iných postupov, ktoré sú skôr na pomedzí grind coru a organizovanej improvizácie, oživí aj spomienku na ich krajanov PSYCHOFAGIST, čo už je skupina, pred ktorou naživo skrátka klobúk dole, ale doma také veci nevydržím počúvať viac ako tri skladby.
Aby toho nebolo dosť, nejeden gitarový moment je akoby poctou nadžánrovej, i keď z hard coru vychádzajúcej americkej legende CONVERGE. Ide o podobné riffy, ako sú tie, v ktorých sa Američania najviac približujú k priamočiaremu a metalovému hraniu. Ako celok je teda „The Shape Of My Will“ materiálom, na ktorom sa hudobníci rozhodli nenechať sa spútať žánrovými konvenciami. Miesto toho spracúvajú všetko, čo ich v rámci najtvrdšej hudby inšpiruje, a dávajú tomu vlastný tvar.
Vôbec nie uhladený, naopak, z deathmetalového kyjaka BASTARD SAINTS trčí kopa klincov, ktoré zabolia. Nie je to hudba na bežné použitie, dá sa v nej však oceniť snaha ísť za hranice, ako aj kvalitné hudobnícke výkony, basa, ktorá sa vie razantne prihlásiť o slovo, množstvo prekvapivých zvratov a divoká, psychotická nálada tohto po ideovej stránke dosť bezbožného diela. Celok pôsobí natoľko originálne, že ten nešťastný moderný „tik-tik“ zvuk kopákov sa dá odignorovať.
1. Irrevocably Alone
2. Black Resistance
3. Dead Evangelist Praying
4. Il Deliquio
5. Ultimate Iconoclasm
6. Thirteen Stab Wounds
7. Everyday I Consider Myself Dead
8. A Bullet For The Pope
9. Omicidio Da Libidine
Diskografie
The Shape Of My Will (2012) Inhale The Futuristic Filthness (kompilácia) (2010) Radiation Sickness/Thirteen Stabwounds (split) (2005) Ropes Above An Abyss Of Fury (split) (2002) Christ Denied/Bastard Saints (split) (2000) Hanged For A Blessed Masturbation (demo) (1998)
DALŠÍ INFORMACE
Vydáno: 2012 Vydavatel: The Spew Records Stopáž: 37:41
Klasický "Rogga" Johansson a jeho user-friendly death metal. Letos sice nemá oslnivou formu (viz slabší PAGANIZER), ale stále je to se ctí. Minulá deska byla lepší, ale i tady si skalní fanoušek najde to své. Hned po prvním poslechu vidíte všechny karty.
Trochu emařiny, trochu punkrocku a špetka indie melancholie. KOVADLINA řiznutá CARCIO RADIO. Ve výsledku celkem pozitivní vibe. Nová kapela se staronovými tvářemi a Banánem u mikrofonu. Hardcorovější MŇÁGA? Možná.
Tahle britská parta si prostě musí vybrat co chce. Koncept, ve kterém střídáte mělký emotivní rock a temnou post metalovou vlnu šilhající po blackaze v konečném důsledku působí jako zmatlaný dort od Pejska a Kočičky.
Nesúhlasím úplne s kolegom Shnoffom, že „PowerNerd“ je „ezo“. Devinovej potrhlosti je v textoch síce dosť, no v prvom rade ide o priamočiary prog’n'roll, ktorý strhne a baví od začiatku až do konca. Ad koniec: na „Ruby Quaker“ sa už so Shnoffom zhodneme.
Devinovu sólovou tvorbu buď milujete nebo je vám lhostejná. Nenávidět Devina nějak nelze. PowerNerd je asi očekávatelný, vrstevnatý ezo prog opus, který potěšil, ale nijak mě na lopatky nepoložil. Kromě songu "Ruby Quaker" ovšem. To je šleha jako kráva.
Hvězda za rok třicetiletých Jezdců jakoby po druhém dechu na albu "Der Rote Reiter" (2017) znovu začínala blednout. Po ukrutné nudě z divného alba "The Divine Horsemen" (2021) je toto EP už druhou studiovou nahrávkou, ale stále se neděje nic vzrušujícího.
Finský prog-power metal, který vykresluje kouzelné melodie a nápadité kytarové a hlavně klávesové instrumentální variace. Jde o one-man projekt, to je i kámen úrazu, nevýrazný zpěv spíš ruší a syntetické bicí také nic moc. Škoda, jinak super poslech.