OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Popravdě BRUTAL TRUTH jsem si v takovém malém klubu, jako je pražská Modrá Vopice, opravdu nedokázal představit. Vždy jsem je vídal jen na velkých pódiích. Malý prostor, jedna z největších grindových mlátiček pod sluncem a letní večer. Kombinace, která slibuje hodně potu, hluku a intenzity.
Na místo dojíždím v půl osmé, právě ve chvíli, kdy spouštějí BYT. Sál je na počátku téměř poloprázdný, ale rychle se zaplňuje a Jihočeši do vstoupivších rvou grindcore ve stylu NAPALM DEATH nebo NASUM. Kapelka složená z lidí, kteří prošli domácími jistotami extrémní scény, jakými jsou INGROWING nebo byli UPRISE dávají osazenstvu vědět, že ví, jak grindové šílenství hudebně uchopit za ten správný konec. Škoda, že stejné nasazení, které má vokalista nesdílí i zbytek kapely.
Dalšími pány na holení je pražsko-olomoucké trio PERFECITIZEN. Naposledy jsem kluky viděl na Obscene Extreme. Baskytaru do sestavy stále nedoplnili, ale přesto ji slyším. Kluci ji pouští ven ze záznamu a stále to tak nějak není ono. Ona pocitová rytmická sterilnost a upjatost spojená s přesně nasazeným neživým nástrojem vůbec nekoresponduje s tím, jak uvolněně si koncert užívá řádící vokalista Olda.
Takže hoši, když už jsem slyšel, že ty basové linky postavené celkem slušně máte, tak je konečně už nějakého basáka naučte, nakopne vás to minimálně o kilometr dopředu! Jinak dle očekávání v klubu mnohem silnější než na Obscene, zvuku by tentokráte prospělo přidat kytary, ale víc výtek nemám. Jarda je za bicí soupravou naprostý pekelník, snahy provzdušnit death-grind i jinými žánry vycházejí na jedničku a klidně bych v tomto ohledu přitlačil víc na pilu. Rozhodně ale jedna z rychle stoupajících kapel domácí extrémní scény.
Přiznávám bez mučení, že PSYCHOTIC DESPAIR jsem jen nafotil a prokecal venku. Tuším, že ten večer měl premiéru jejich nový bubeník a z toho, co mi dolétlo venku k uším, jsem měl pocit, že se sžil velmi dobře.
Set BRUTAL TRUTH se pohyboval v takové sinusoidě. Od pomalejších válů se dostávají k rychlému a brutálnímu prostředku, aby došlo k dalšímu zvolnění a závěrečné poslední erupci energie. K počátku patří válcovací těžkotonážní skladby, jako je například „Malice“ ze zatím posledního alba „End Time“. Atmosféra začne houstnout zhruba v první třetině po skladbě „Fuck Cancer“ z téhož alba. Před skupinou několik jednotlivců tvoří divoký kotel, zaznamenávám i několik pokusů o stagediving a nad tím vším dlí mohutný opičí samec Kevin Sharp v texaském klobouku.
Ten člověk je opravdové zvíře. Plnovous mu opět o něco povyrostl, uprostřed něho má velkou rozlézající se šedivějící skvrnu a černé vlasy mu divoce padají do očí. Vypadá jako brutální verze večerníčkového Rumcajze. Vedle něj je další výrazná postavička - kostnatý čahoun Dan Lilker vypadá jako samotná Smrt, jejíž hlavu obrostly kudrliny. A tomu, kdo někdy viděl BRUTAL TRUTH asi nemusím vyprávět o Richardu Hoakovi. Tento brýlatý podivín vypadá jako úředník z toho nejšedivějšího kanclu, pak si sedne za bicí a rozjede neuvěřitelnou plejádu bolestných grimas a trhaných pohybů. Občas mám pocit, že nehraje na bicí, ale že bicí hrají na něho. Jakoby seděl na elektrickém křesle a dostával po celý set šoky. Nejméně výraznou osobností sestavy je její nejnovější přírůstek - Dan O’Hare.
Zvuk je po celou dobu čitelný, jen mi přijde, že basa a kytara málo tlačí. Uprostřed setu se dostává na nejostřejší hroty z playlistu, takovým zástupcem je titulní skladba z alba „Evolution Through Revolution“, následují i kousky z oznámeného splitu s BASTARD NOISE. Na závěr se dostává i na starší skladby, jakými jsou například „I See Red“ z „Need to Control“ a dalších. Na závěr Kevin koketuje s Čurbym, vytleskává se přídavek a Kevin Sharp po setu ždímá tričko. Na pódium z něj vyteče minimálně litr tekutiny a po setu BRUTAL TRUTH tak zůstává jen velká louže a upocená atmosféra spokojených posluchačů. Takže honem rychle ven nadýchat se čerstvého vzruchu a tradá domů.
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.