Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Je trochu zvláštní, že ke QUEENS OF THE STONE AGE jsem si musel hledat cestu poněkud déle. Přitom všechno se zdálo být tak jednoduché. Bývalí členové skvělých KYUSS, odhodlani vyhrabat vše, co zůstalo pod troskami jejich předchozího působiště. Debutové, bezejmenné album z roku 1998, do puntíku potvrzující vše očekávané. Pod lascivním obalem se skrývající mohutná nálož "pouštního" rocku, z jehož jasného vzezření však už pomalu a nenápadně vyčuhovaly kontury budoucích výraznějších proměn.
Dnes, po patnácti letech může být Joshoa Homme se svojí dosavadní prací velice spokojený. Té se sice na její cestě nevyhnuly překážky, například v podobě personálních rošád anebo zdravotních problémů samotného lídra, ale Josh má zjevně velice tuhý kořínek a především jasný pohled na věc. "...Like Clockwork" nepředstavuje v diskografii skupiny nahrávku, jež by zásadně otáčela kormidlem, ale jen těžko lze nevnímat dílčí změny, jejichž vyjmenování může tvořít nedílnou součást recenze každé nové desky QOTSA.
Z hlediska stavby skladeb máme opět tu čest s dalším krokem v ústrety mainstreamu. Toho už je kapela nějakou dobu součástí, což koneckonců potvrzuje i její pozvánka na letošní ročník iTunes festivalu, kde mimochodem londýnskému publiku předvedla skvělé vystoupení anebo stále docela šokující hostování Eltona Johna na letošním albu. Náležet do hlavního proudu inteligentní muziky je však krokem zcela legitimním a v tomto případě i zaslouženým.
V praxi to však neznamená, že by "...Like Clockwork" nemělo zajímat posluchače řízné rockové muziky. Zas takové kotrmelce od tohoto uskupení očekávat nemusíme. Album ve své vyrovnanosti uspokojí širokou posluchačskou obec, a to způsobem, který by měl vylučovat ignoraci těch či oněch skladeb. Ostré, přímočaré vypalovačky si podávají kliku s promyšlenějšími kousky a abychom se z toho všeho náhodou nezbláznili, jsou tady výtečné pomalejší songy, plně odhalující i tuto tvář skupiny.
Když se rodí nápady, je pak zbytečné jimi šetřit a komplikovat si situaci jejich tasením v pozdější hrací době, kdy se většina umělců snaží přivodit vrchol nahrávky. Takových má tato deska hned několik. Sladkobolná "The Vampyre Of Time And Memory" poskakuje na hranici přeslazeného kýče a přitom se vysmívá těm na její druhé straně. Když po ní nastoupí nekomplikovaný, ale o to více strhující rytmus vpřed uhánějící kytarové pecky "If I Had Tail", těžko lze nepochválit dramaturgii alba, razící heslo "v jednoduchosti je síla".
Ona zmiňovaná jednoduchost spočívá v dávkování skladeb ve stylu rockový vál - další rockový vál - zpomalíme - a znovu vše od začátku, díky čemuž dochází pro posluchače, a bezpochyby i pro interpreta samotného, k žádoucímu efektu eliminace některých hluchých míst. Ty bychom v tomto případě mohli hledat jen při bližším zkoumání, ale prostřednictvím některých zbytečně protahovaných pasáží by se jistě našly.
QOTSA jsou zábavnou kapelou. Zábavnou v smyslu napjatého očekávání každé další nahrávky a také díky čím dál tím sebejistější schopnosti propojit svět chytlavých rádiových popěvků s nefalšovanou rockovou dravostí. Díky těmto hodnotám ani jejich čím dál tím víc posluchačsky vstřícnější hudba nepodléhá kvalitativní devalvaci, kterou si častokrát hudební průmysl bere jako daň za úspěch. Zde je prostě stále vše jak má být.
Šestileté čekání na novou desku mělo smysl. Promyšlená, chytlavá a místy strhující rocková nahrávka od stále velmi zajímavé kapely, která je zjevně při síle a chuti.
Já vím o čem chceš hrát. O zmatku v nitru člověka. Ale musíš to zahrát jasně, aby tomu lidi rozuměli.
p.s. Trošku zamrzí chudobná podoba bookletu CD, v podstatě žádného, i když na tohle si QUEENS OF THE STONE AGE nikdy moc nepotrpěli. Je to škoda, protože přenést texty do současného grafického torza by určitě přineslo i silný nehudební zážitek.
Klasický "Rogga" Johansson a jeho user-friendly death metal. Letos sice nemá oslnivou formu (viz slabší PAGANIZER), ale stále je to se ctí. Minulá deska byla lepší, ale i tady si skalní fanoušek najde to své. Hned po prvním poslechu vidíte všechny karty.
Trochu emařiny, trochu punkrocku a špetka indie melancholie. KOVADLINA řiznutá CARCIO RADIO. Ve výsledku celkem pozitivní vibe. Nová kapela se staronovými tvářemi a Banánem u mikrofonu. Hardcorovější MŇÁGA? Možná.
Tahle britská parta si prostě musí vybrat co chce. Koncept, ve kterém střídáte mělký emotivní rock a temnou post metalovou vlnu šilhající po blackaze v konečném důsledku působí jako zmatlaný dort od Pejska a Kočičky.
Nesúhlasím úplne s kolegom Shnoffom, že „PowerNerd“ je „ezo“. Devinovej potrhlosti je v textoch síce dosť, no v prvom rade ide o priamočiary prog’n'roll, ktorý strhne a baví od začiatku až do konca. Ad koniec: na „Ruby Quaker“ sa už so Shnoffom zhodneme.
Devinovu sólovou tvorbu buď milujete nebo je vám lhostejná. Nenávidět Devina nějak nelze. PowerNerd je asi očekávatelný, vrstevnatý ezo prog opus, který potěšil, ale nijak mě na lopatky nepoložil. Kromě songu "Ruby Quaker" ovšem. To je šleha jako kráva.
Hvězda za rok třicetiletých Jezdců jakoby po druhém dechu na albu "Der Rote Reiter" (2017) znovu začínala blednout. Po ukrutné nudě z divného alba "The Divine Horsemen" (2021) je toto EP už druhou studiovou nahrávkou, ale stále se neděje nic vzrušujícího.
Finský prog-power metal, který vykresluje kouzelné melodie a nápadité kytarové a hlavně klávesové instrumentální variace. Jde o one-man projekt, to je i kámen úrazu, nevýrazný zpěv spíš ruší a syntetické bicí také nic moc. Škoda, jinak super poslech.