Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Vnímať WARDRUNU ako skanzen vikinskej kultúry by bolo scestné. O dávnej nórskej hudbe vieme len málo. S jej zapisovaním sa začalo až v 16. storočí, takže pri období, ktoré nás zaujíma najviac, sme odkázaní len na interpretáciu archeologických nálezov, vikinských ság alebo svedectiev cudzokrajných cestovateľov.
Inými slovami, než vznikli presnejšie zápisky, kultúra sa radikálne zmenila a s ňou aj hudba - na severanov v tom čase stáročia vplývalo kresťanstvo, nehovoriac ďalších kultúrach a pokroku. Pokúšať sa oživiť autentické vikinské piesne by v podstate znamenalo triafať sa do terča so zaviazanými očami.
Hádam aj preto je v tvorbe Einara Selvika, známeho pre pôsobenie v blackmetalových GORGOROTH, kde si nechal hovoriť Kvitrafn, taký očividný odtlačok myslenia človeka z 21. storočia.
Stredoveká škandinávska hudba bola s určitosťou nepomerne jednoduchšia. WARDRUNA vedome či podvedome pracuje s gradáciou, má aké-také refrény a nijako neskrýva, že si pre zhustenie atmosféry pomáha klávesmi a ambientnými plochami (materiál pre väčšinu z nich si Selvik nahráva sám).
Ak ide Selvikovi o historickú presnosť, snaží sa ju dodržiavať nástrojovo. Z albumov počuť primitívne dychové nástroje, lýru, fidulu či bubon.
Mýtické zafarbenie môže byť pre niekoho príliš páčivé, ale pri troche nadhľadu znie skrátka dobre. Že by to šlo aj zemitejšie, ukazuje skladba „AnsuR“. No v duchu toho, čo sa dá čakať od exčlena metalových skupín a albumov zasvätených vikinským runám, ktoré skladá, je novinka stále primerane temná a živočíšna. Snáď len previazanosť mohla materiálu mohla byť väčšia. Prvotina fungovala ako celok lepšie.
Nech už si o WARDRUNE v záplave folkového gýča myslíme čokoľvek, treba uznať, že viac než dávna vikinská hudba evokuje modernému človeku pocity arabského obchodníka, ktorý v 10. storočí o dánskych popevkoch napísal toto: „Nikdy predtým som nepočul ohavnejšie piesne než tie od vikingov zo Slesvigu. Bručanie ich hrdiel mi pripomína vytie psov, ibaže je divokejšie.“
Švédové se na svém debutu zeširoka rozkročili z blackových základů, přes death, symfo-black až k post metalovým variacím. Jen je toho občas až moc naráz. Deska je prima, ale víc se těším na pokračování, až si utřídí myšlenky na své další směrování.
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.