OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Když se po rockové opeře „Streets“ rozhodl Jon Oliva opustit řady SAVATAGE a věnovat se vlastním projektům, byl to krok především nečekaný. Zvláště po tom, co heavymetalové úderce, jež dlouho dobu patřila mezi spíše to průměrné, začalo svítat na lepší časy. Nemám tedy teď na mysli komerční stránku věci, ta ostatně nikdy nebyla u SAVATAGE zvláště oslnivá, nýbrž nahlížím na formu skladatelskou. Ta totiž měla nejpozději od přelomového „Hall Of The Mountain King“ silně vzestupnou tendenci, a „Streets“, která jako jedna z mála si zprofanované označení „rocková opera“ zaslouží, představovala pomyslné vyvrcholení dlouhé cesty, započnuté již v roce 1978, tehdy ještě pod visačkou AVATAR.
Jonův bratr Chriss, jenž byl té doby skutečným kytarovým hrdinou, dobře věděl, že nahradit svébytné krákorání jeho bratra nebude žádný med, a při hledání nástupce se rozhodl nejlépe, jak mohl. Místo angažování zpěváka, co by mučil hlasivky podobným způsobem jako jeho bratr, sáhl po zcela odlišném kalibru. Z heavymetalových WICKED WITCH vytáhl neznámého pěvce Zachary Stevense, který další dění v SAVATAGE ovlivnil naprosto zásadním způsobem.
Byl to totiž především Zakům nezaměnitelný projev, který kapele otevřel úplně nové obzory. Ten zde sice ještě ani nemohl mít tušení, jak se mu v dobách příštích osvědčí mít za zády Jonovu ústní brusku, ale svůj debut táhne naprosto přesvědčivě plným hlasem, znějícím fantasticky jak v baladických, tak v ostřejších písních.
Z hudebního hlediska to byli ti staří dobří SAVATAGE, riffově jedovatí a melodicky mraziví, vždyť také Jon neopustil skladatelskou stoličku definitivně a rozhodl se krom přispění haldou dobrých nápadů zvěčnit na desce rovněž své klávesové a klavírní (v „He Carves His Stone“ a „Conversation Piece“ dokonce i bubenické) umění. Zemitější projev černobílých klapek však měl blíže spíše k období „Hall Of The Mountain Kings“ a „Gutter Ballet“, než k rozmáchlému koncepčnímu „Streets“, nově byl pak okořeněn pokročilejšími studiovými možnostmi.
Paul O´Neill se opět ukázal jako správný člověk na producentské židli. Nejenom, že se zapojil do skladatelského procesu, ale díky jeho luxusnímu zvukovému kabátku dostal léty pilovaný hudební základ svěží vítr do plachet a semknul kapelu k doslova životnímu výkonu.
Pod překrásným přebalem Garyho Smitha, zobrazujícím klečící Chrissovu manželku Dawn, se rozprostírá téměř hodinové prog/heavymetalové veledílo, bohaté na srdceryvné melodie, přesně mířené riffy a klavírní etudy hostujícího Jona Olivy, jimiž byli již nějaký ten rok SAVATAGE pověstní. Že tu máme čest s metalem té nejvyšší jakosti dokazuje již úvodní klávesový motiv titulní „Edge Of Thorns“, která fantasticky rozehraje náladu alba a potvrdí, že za mikrofonem se nachází muž s ohromným hlasem, schopný variabilnějšího projevu.
Že však nezůstali ošizeni ani příznivci přiškrceného vokálu jeho předchůdce, dokazuje druhá položka „He Carves His Stone“, jež se po poklidném úvodu zvrhne v pravé riffové tornádo s běsnícím Zacharym v popředí, po strhujícím kytarovém sólu dávajícím v poslední půlminutce slovu gradace nový rozměr.
V hitovém rozmaru se pokračuje nadále, „Lights Out“ boduje jednoduchostí, odšpuntovaná „Skraggy´s Tomb“ proměnlivostí, s dramatickou mezihrou „Labyrinths“ se pak dostáváme k dalšímu vrcholu nahrávky – „Follow Me“, kde SAVATAGE dokonale uplatní své silné stránky, když z jemného začátku přejdou k burácejícímu hard rocku, který záhy přetne éterická mezihra s gradujícími Chrissovými hříčkami.
Ani v druhé polovině alba kvalita nepolevuje. Po další Jonově mezihře na piáno dostávají prostor opět tvrdé položky – orientálním úvodem načichlá „Degrees Of Sanity“ a „Coversation Place“ s excelujícím Chrissem, který hraje s takovou intenzitou, jakoby tušil, že je to poslední možnost předvést svůj um. A samozřejmě zlatým hřebem jsou pomalé, tklivé balady „All That I Bleed“ a křehounká „Sleep“, kterými SAVATAGE dávají odpověď na otázku, kdo z metalových kapel má pro tento typ skladeb ten největší cit.
Všechno do sebe krásně zapadlo, až se mohlo zdát, že tohle počínání musí skončit happy endem. Vždyť za mikrofonem stál sebevědomý Zak, Jon nadále vše kryl z dálky, mohl si v klidu rozjet další aktivity (DOCTOR BUTCHER s kytaristou Chrisem Cafferym, další důležitou postavičkou budoucnosti SAVATAGE), a jeho domovské kapele se opět podařilo poskládat a vydat vynikající desku. Série patálií, která následovala, však musela zatřást i silnějšími povahami.
Tu nejprve odstartoval odchod marodujícího bubeníka Stevea Wacholze, aby poté vyvrcholila tragickou nehodou opilého řidiče, která dne 17. 10. 1993 ukončila život Chrisse Olivy, poznávacího znamení kapely a duše týmu. SAVATAGE se rázem ocitli na prahu rozpadu. Otřesený Jon Oliva, jehož smrt bratra zasáhla nejintenzivněji, neměl na výběr, rozjeté plány odsunul na druhou kolej, vrátil se do SAVATAGE a povolal Alexe Skolnicka, na jehož hře postavil pochmurný materiál k „Handful Of Rain“, který stihl vyjít ještě v říjnu následujícího roku. Odkaz fenomenální hry jeho bratra tak mohl žít dál. Ale o tom až někdy příště.
Budeme-li zkoumat žebříčky s nejlepšími metalovými nahrávkami melodického směru, pravděpodobně tam narazíme hned na několik nahrávek SAVATAGE. Zcela jistě mezi nimi bude uvedena i "Edge Of Thorns", první dílo zázračného pěvce Zaka Stevense a poslední neméně zázračného riffostřelce Chrisse Olivy.
Zachary Stevens
- zpěv
Chriss Oliva
- kytary, sitar
Johnny Lee Middleton
- baskytara
Steve Wacholz
- bicí
+ host
Jon Oliva
- piano, klávesy, bicí
1. Edge Of Thorns
2. He Carves His Stone
3. Lights Out
4. Skraggy's Tomb
5. Labyrinths
6. Follow Me
7. Exit Music
8. Degrees Of Sanity
9. Conversation Piece
10. All That I Bleed
11. Damien
12. Miles Away
13. Sleep
Poets And Madmen (2001)
Believe (kompilace) (1998)
The Wake Of Magellan (1998)
The Best And The Rest (1997)
From The Gutter To The Stage (kompilace) (1996)
Final Bell / Ghost In The Ruins (1995)
Dead Winter Dead (1995)
Live In Japan (1994)
Handful Of Rain (1994)
Edge Of Thorns (1993)
Streets (1991)
Gutter Ballet (1989)
Hall Of The Mountain King (1987)
Fight For The Rock (1986)
Power Of The Night (1985)
The Dungeons Are Calling (1984)
Sirens (1983)
Datum vydání: Úterý, 6. dubna 1993
Vydavatel: Atlantic Records
Stopáž: 53:40
Produkce: Paul O'Neill
Souhlas, Savatage na vrcholu.
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.