OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Nemají to tito talentovaní hoši jednoduché. V době, kdy se u jiných kapel dá mluvit o hledání vlastního teritoria, tihle měli za sebou sebevědomý a na tak mladou kapelu šokující debut, aby svou vizi nabušeného technického metalu dotáhli do dokonalosti v následujících dvou deskách.
Ve vzduchu tedy zůstala viset otázka, jak pokračovat dál, kam svůj výraz posunout, aby palebná síla neustávala ani v dalších létech a nezačalo se v metalových kruzích mluvit o další kapele, která stejně jako rychle ke slávě přišla, tak ji z fleku i pozbyla.
Novinka je v tomto sázkou na jistotu a místo stylových veletočů zůstává pevně na místech, kde ji fanoušci budou hledat nadále a kde ji rejpalové zprdnou za to, že neměli koule zatočit se svou kariérou jako pořádní chlapi. Je však nasnadě se otázat, zda by to v tomto případě mělo cenu, neboť by se to pravděpodobně jednalo za účelem ztracení svého DNA, navíc když by nevyužití vlastního skillu mohlo kapelu jednou v budoucnosti mrzet.
PROTEST THE HERO svou bohatou náruč s motivy otevírají i počtvrté, opět je motají přes sebe halabala, nadále do toho řežou hlava nehlava, ale stále tak šikovně, aby to dávalo smysl, a tak funkčně, aby výsledný koktejl ocenili jak pravověrní bigbíťáci, pro které je vše složité zavrženíhodné, tak i progresivní nestoři, pro které to stejné platí naopak.
Velkým plusem zůstává Rodyho vokální projev, který se každou další tvorbou blíží k naprosté dokonalosti a výtečně udává směr všem kytarovým arpeggiím, sólíčkám a jiným kejklím, které stejně jako na deskách minulých jsou rozesety po celé délce alba. Hostující posila za bicí soupravou, Chris Adler (LAMB OF GOD), své škopky nijak netyranizuje, hraje přehledně, funkčně a i díky jeho úsporné hře lze „Volition“ považovat za nejlépe uchopitelné album v celé kariéře PROTEST THE HERO.
Ptáte se nejzajímavější momenty? Odpověď nebude jednoduchá. Stejně jako na minulých počinech album přes svou neoddiskutovatelnou písničkovost funguje i jako jeden majestátní monolit, který přes svá zajímavá místa neradno obšírněji rozpitvávat. Přesto zmiňme úvodní „Clarity“, která ctí tradici, že nastartovat album PROTEST THE HERO zkrátka uměj (nebo za to může ten neočekávatelný prvotní úder, a pak si už není problém zvyknout?), téměř „evergreyovskou“ „Tilting Against Windmills“ a do třetice „Mist“, která v sobě mísí typické atributy s doslova „coldplayovskou“ přítulností, jakkoliv to může vyznít šíleně.
Přes svou stále extrémní náplň o téměř hodinové délce nadále platí, že si kanadská čtveřice svou hudbu dokáže i na čtvrté řadovce náležitě odprezentovat a lze tedy konstatovat, že si své čestné místečko v diskografii bez obav uhájí. Fanoušci, kteří se finančně přičinili o vznik desky (vybralo se neuvěřitelných 341 000 USD), se rovněž výsledku bát nemusí. „Volition“ je totiž vyrovnané, natlakované, chytlavé, špičkově ošetřené metalové album, které přes svůj stagnační charakter není problém doporučit komukoliv.
Technická předváděčka, která ruku v ruce se smrtícím hitmakerstvím funguje u PROTEST THE HERO i počtvrté.
7,5 / 10
Rody Walker
- vokály
Tim Millar
- kytary, piáno
Luke Hoskin
- kytary
Arif Mirabdolbaghi
- baskytara
+ host
Chris Adler
- bicí
1. Clarity
2. Drumhead Trial
3. Tilting Against Windmills
4. Without Prejudice
5. Yellow Teeth
6. Plato’s Tripartite
7. A Life Embossed
8. Mist
9. Underbite
10. Animal Bones
11. Skies
Palimpsest (2020)
Volition (2013)
Scurrilous (2011)
Gallop Meets The Earth-Live (CD/DVD) (2009)
Fortress (2008)
Kezia (2005)
Vydáno: 2013
Vydavatel: Razor & Tie
Stopáž: 54:07
Produkce: Cameron McLellan
Absolútna pecka. Presne takto si predstavujem moderný, excelentne zvládnutý prog metal. Brutálne návykový, napchatý až do prasknutia chytľavými motívmi a pritom kompozične košatý, bohato štruktúrovaný a plný vybrúsenej nástrojovej ekvilibristiky. Neviem sa od tejto dosky odtrhnúť.
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.