Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Počas posledných piatich rokov nebola o mediálnu prezentáciu BEHEMOTH žiadna núdza. Toto obdobie vyústilo vo vydanie albumu so sebavedomým titulom „The Satanist“, ktorý demonštruje potenciál kapely, pôsobiacej na scéne už dvadsaťdva rokov a držiacej si svoj štandard. To prirodzene prináša vysoké nároky na očakávaný výsledok, ktorý bude hodnotený každým, kto sa aspoň trocha pohybuje okolo extrémnej hudby.
Je obdivuhodné, že sa BEHEMOTH nikdy neznížili k snahe páčiť sa väčšinovému publiku, ale do takzvaného metalového mainstreamu sa dostali tvrdou prácou, nekonečným koncertovaním a v neposlednom rade aj mediálnym rozruchom, ktorý sa vytváral predovšetkým okolo osoby Nergala. Katolícke Poľsko navyše poskytuje dokonalú živnú pôdu pre rast kapiel extrémneho razenia, svoju líniu si tam dokážu dlhodobo držať len tí najsilnejší.
Ešte pred oficiálnym vydaním sme mali možnosť zhliadnuť vydarený klip k úvodnému záseku „Blow Your Trumpets Gabriel", ktorý dobre charakterizuje, kam sa BEHEMOTH na svojej ceste posunuli. Napriek tomu, v jadre tvorby stále zostáva zakutý extrém tiahnúci k death metalu s podstatným vplyvom svojsky poňatej blackmetalovej estetiky. Poliaci nikdy nezostávali len pri tejto základnej definícii, ale vždy ju rozvíjali vysoko nad bežný priemer, a to hlavne skrz svoje inštrumentálne schopnosti. Hybnou silou kapely sú bubeník Inferno a Nergalova kreativita, ktorá umožňuje vytvárať prepracované hudobné štruktúry na príťažlivom ideovom podklade.
Tento prístup posúva tvorbu kapely smerom ďalej od maximalizovanej brutality, ktorá vrcholila niekde okolo „Apostasy“ a s novinkou pozvoľna ustupuje prepracovanejším a technickejším kompozíciam. Jedinou výnimkou na novom albume je priamočiara skladba „Amen", zvyšok je na prvý pohľad umiernenejší, v jadre a v častiach stále poriadne extrémny. To znamená, že aj atmosférickejšie veci ako „Ben Sahar" alebo titulná hymnická „The Satanist" neevokujú myšlienky o snahe byť prístupnejším pre širšie publikum. Kompozične sa každá skladba láme na niekoľko plôch, od najtvrdšieho temer chaotického black-deathového náklepu až po temer zvukomalebné, rockovo nadýchané ornamenty ako „Messe Noire".
Akustické časti, účelné sóla, využitie samplov a chórov dodávajú skladbám ďalší rozmer a ich spracovanie pôsobí v každom momente veľmi organicky. Zlepšenie oproti minulosti tkvie aj v zvýšenom dôraze na každý nástroj, a tak si okrem tradičných Nergalových vyhrávok a hutne navrstvených riffov môžno vychutnať aj výrazné basgitarové linky v podaní Oriona („The Satanist"). Celkovo je zvuk nahrávky veľmi vyvážený, čo je pri bohato vrstvených, mohutných skladbách, pestrých na zmeny rytmu a Infernove ekvilibristiky, veľmi dôležité.
Kvalita nahrávky je podčiarknutá aj slušným množstvom deja a hudobných zvratov, pričom v každom bode je možné nájsť záchytný bod pre pozornosť. Ako príklady môžem uviesť hovorené v rodnej Poľštine v „In The Absence Ov Light“, orientálne motívy „Ben Sahar" alebo melodizované vokály v záverečnom opuse „O Father O Satan O Sun!". Skladba tohto typu v závere sa stáva poznávacím znakom kapely, pričom ju považujem za dotiahnutejšiu ako výbornú „Lucifer“ z minulého albumu.
Tento postulát, ako už z recenzie vyplýva, nemám problém aplikovať aj na zvyšok stopáže a zhrnutie sa tak stáva veľmi jednoduchou záležitosťou. Ide o najviac dotiahnutý a premyslený album v diskografii BEHEMOTH. Synergicky v sebe spája extrémne inštrumentálne výkony, okultnú atmosféru s extravagantný vizuál. Bude problém ho v budúcnosti prekonať.
BEHEMOTH znova dokazujú, že patria vo svojom obore k špičke. Na jednej strane prinášajú do posledného taktu prepracovaný materiál, na strane druhej poriadny kus extrémnej deathmetalovej muziky s nezameniteľnou blackmetalovou estetikou. Ich aktuálna nahrávka patrí k tomu najlepšiemu, čo dosiaľ vydali.
9 / 10
Skladby
1. Blow Your Trumpets Gabriel
2. Furor Divinus
3. Messe Noire
4. Ora Pro Nobis Lucifer
5. Amen
6. The Satanist
7. Ben Sahar
8. In the Absence ov Light
9. O Father O Satan O Sun!
Diskografie
Opvs Contra Natvram (2022) I Loved You At Your Darkest (2018) The Satanist (2014) Evangelion (2009) The Apostasy (2007) Demonica (2006) Slaves Shall Serve (EP) (2005) Demigod (2004) Crush Fukk Create (DVD) (2004) Conjuration (EP) (2003) Zos Kia Cultus (2002) Antichristian Phenomenon (EP) (2001) Thelema.6 (2000) Live Eschaton (video) (2000) Satanica (1999) Pandemonic Incantations (1998) Bewitching The Pomerania (EP) (1997) Grom (1996) Sventevith (Storming Near The Baltic) (1995) And The Forests Dream Eternally (EP) (1994) From The Pagan Vastlands (demo) (1994) The Return Of The Northern Moon (demo) (1993) Endless Damnation (demo) (1992)
DALŠÍ INFORMACE
Datum vydání: Pondělí, 3. února 2014 Vydavatel: Nuclear Blast Stopáž: 44:17
JINÉ POHLEDY
Rudi
9 / 10
Áno, dokonalý extrémny metal pre rok 2014.
Pompéznosť a brutalita v prekrásnej symbióze, všetko veľmi citlivo zaranžované a umne ukočírované.
Nergal dokázal, že je vo svojej branži osobnosťou svetových rozmerov.
9. března 2014
Z HODNOCENÍ ČTENÁŘŮ
k.eight.a
8 / 10
Stále to nějak neumím uchopit, každopádně fanouškem Behemoth zatím zústávám i když je nežeru jako v dobách Thelema.6 (2000) a Zos Kia Cultus (2002). Jo a souhlasím s tím, že pěvecky je to určitě nejlepší Behemoth.
Klasický "Rogga" Johansson a jeho user-friendly death metal. Letos sice nemá oslnivou formu (viz slabší PAGANIZER), ale stále je to se ctí. Minulá deska byla lepší, ale i tady si skalní fanoušek najde to své. Hned po prvním poslechu vidíte všechny karty.
Trochu emařiny, trochu punkrocku a špetka indie melancholie. KOVADLINA řiznutá CARCIO RADIO. Ve výsledku celkem pozitivní vibe. Nová kapela se staronovými tvářemi a Banánem u mikrofonu. Hardcorovější MŇÁGA? Možná.
Tahle britská parta si prostě musí vybrat co chce. Koncept, ve kterém střídáte mělký emotivní rock a temnou post metalovou vlnu šilhající po blackaze v konečném důsledku působí jako zmatlaný dort od Pejska a Kočičky.
Nesúhlasím úplne s kolegom Shnoffom, že „PowerNerd“ je „ezo“. Devinovej potrhlosti je v textoch síce dosť, no v prvom rade ide o priamočiary prog’n'roll, ktorý strhne a baví od začiatku až do konca. Ad koniec: na „Ruby Quaker“ sa už so Shnoffom zhodneme.
Devinovu sólovou tvorbu buď milujete nebo je vám lhostejná. Nenávidět Devina nějak nelze. PowerNerd je asi očekávatelný, vrstevnatý ezo prog opus, který potěšil, ale nijak mě na lopatky nepoložil. Kromě songu "Ruby Quaker" ovšem. To je šleha jako kráva.
Hvězda za rok třicetiletých Jezdců jakoby po druhém dechu na albu "Der Rote Reiter" (2017) znovu začínala blednout. Po ukrutné nudě z divného alba "The Divine Horsemen" (2021) je toto EP už druhou studiovou nahrávkou, ale stále se neděje nic vzrušujícího.
Finský prog-power metal, který vykresluje kouzelné melodie a nápadité kytarové a hlavně klávesové instrumentální variace. Jde o one-man projekt, to je i kámen úrazu, nevýrazný zpěv spíš ruší a syntetické bicí také nic moc. Škoda, jinak super poslech.