OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Už skoro pět let trvalo čekání na druhou desku těchto texaských baptistických vidláků z Dalasu. Shindyho licence pro Evropu konečně umožnila vynesení rozsudku nad tím, zda se čekání vyplatilo. Přeběhnu – odpověď je v zásadě ano, jenže má to několik „ale“. V době, kdy vyšla prvotina Foretold… Foreseen… ještě nebyl US brutal trend rozjetý natolik, aby se všude po světě pohybovalo na tisíce klonů Dying Fetus a Suffocation. První deska Prophecy byla sice DF značně ovlivněná, ale přeci jen měla svůj ksicht, výborný zvuk a navíc výraznou schopnost Prophecy – totiž stvořit skutečně dobrou skladbu a ne jenom chaotickou snůšku riffů. Od první Core Of Depression znal člověk desku nazpaměť až do posledního tónu závěrečné eponymní Prophecy… alespoň já teda jo. Z toho je vidět, že mé očekávání bylo skutečně velké. No – a? Základní rysy Prophecy neztratili, pořád jsou tu ony houpavé, sekavé a pamatovatelné riffy, oproštění se od zoufalé snahy být za každou cenu co nejrychlejší, přehledný zvuk zůstal (i když kytary nejsou tak ostré)… prostě jsou to pořád Prophecy, jenomže… trošku jiní. Chybí tu kvílivá sóla Boogieho Dunlapa a hostujícího Braxtona Henryho, což skladbám ubralo výrazné atmosférické momenty, tolik typické pro první desku.
Možná ještě znatelnější je absence bubenického stylu Hanka Thompsona. Ne, že by nová sestava byla horší (z první desky zbyl jen kytarista James a zpěvák Phil), ale je prostě jiná, v kontextu současného death/grindu možná „obyčejnější“. Hlavním autorem hudby sice zůstal James, ale autorský vliv Jeffa Hernandeze je znát. Největší změny ale doznaly texty. Pryč jsou efemérní pocity z textů Inner Reality, Prophecy nebo Core Of Depression. Phil Holland se prostě vyznamenal – takové primitivní krávoviny, jako napsal v titulní skladbě a v Keep It Fuckin´ Brutal se opravdu hned tak nevidí. No uznejte - to už by stačilo jen rapovat: „My máme v Texasu skvělou scénu, jen pojď a omrkni, o čem mluvím – hraje tu spousta skvělejch brutálních kapel a podporujou je naši bráchové a ségry v kotli – jen si to zkus, vžij se do toho a vítej u nás, v našem panství…“ Tak tomuhle fakt neříkám „deathovej text“, neřkuli dobrej text. Keep It Fuckin´Brutal je zas o tom, že všechno co je v muzice dobrý, musí bejt kurva brutální… No budiž, když si to Phil myslí… ale já bych uvítal spíš pár textů v duchu Destined To Fall, což asi nejlepší text na nové desce (od Jamese). Pak ještě ujde Inevitable Fate (Jamesova cesta životem…ehm) a Questions Never Answered, kde Phil řeší, co bude, až člověk umře. Tak jo… Zbytek je víceméně trošku primitivní gore, ale dá se to snést. Ale abych jen nekritizoval. Nepochybujte o tom, že Our Domain je dobrá deska. Její problém je však tak trochu v tom, že měla vyjít hned, jak byla hotová, respektive ji měli Prophecy nahrát hned, jak měli hotovou hudbu. Jenže ono se to pořád nějak protahovalo, pak zas nebyl nikdo, kdo by to vydal, a tak se to táhlo až do letoška – přes tři roky. A za tu dobu se toho na deathgrindové scéně událo skutečně hodně, vylezlo spousta dobrých desek i nových kapel a Prophecy jsou teď „jenom“ jednou z nich, zatímco v roce 1998 byla jejich prvotina z toho nejlepšího, co vůbec bylo k mání. A to je sakra rozdíl, ne? Vůbec nechci tvrdit, že „nové“ skladby jsou špatné, ale ve skutečnosti jedinou opravdu zajímavou a výraznou skladbou je již dříve na kompilacích a jako bonus k demu It Shall Come To Pass zveřejněná věc Tortured By Deceit. Ostatní jsou „jenom“ dobrý, ale v kontextu toho, co se v daném stylu děje, nikoli úplně výjimečný death/grind. Prostě už to není taková pecka, jako svého času Foretold… Foreseen…
(PS: Pokud se divíte, proč jsem na začátku napsal o Prophecy, že jsou to vidláci z Texasu, doporučuji shlédnout klip Tortured By Deceit, umístěný na jinak povedené interaktivní stopě CD. Pochopíte. Jinak tamtéž najdete i pěkně udělané kompletní info o kapele i o jejich americkém labelu Forever Underground)
(PPS: Jestliže svého času první desce trochu pomohl obal od Ziga, bojím se, že u druhé desky to s obalem od Leigha Odoma a jeho dost nešťastným poskládáním bude spíš naopak, je totiž skutečně debilní).
8,5 / 10
1. Our Domain
2. Gurgling Menstrual Phlegm
3. Beaten, Broken & Butchered
4. Keep It Fucki'n Brutal
5. All You Can Fuck And Eat
6. Inevitable Fate
7. Questions Never Answered
8. Destined To Fall
9. Tortured By Deceit
10. The Shit
Don't Fuckin' Mess With Texas (2011)
Our Domain (2002)
It Shall Come To Pass (2001)
Contagion (1999)
Foretold...Foressen (1998)
Tak jsme se po několika odkladech konečně dočkali vydání druhé desky americké mlátičky PROPHECY, která se díky Shindyho labelu dostává i do Evropy. Znajíce kvality debutu ”Foretold… Foreseen…” pouze z doslechu, nedokážu zcela objektivně posoudit, do jaké míry se kapele podařilo navázat na téměř pět let starou desku. Otázka však zní spíše jestli se očekávání vložené do ”Our Domain” podařila naplnit. Řekl bych, že asi tak napůl …
O zvukové kvalitě pořízeného materiálu se nemá cenu bavit. Deska disponuje dostatečně ”zabijáckým“ soundem, přičemž všechny nástroje jsou bezproblémově čitelné. PROPHECY bezpochyby i tímto albem potvrzují svůj statut kvalitní death metalové kapely, čehož pádným důkazem jsou umě zaranžované a nenudící skladby. Posluchači je po téměř 47 minut překládán intenzivní hudební masakr, tu zahrán ve vyšší rychlosti, tu zase pod palbou střednětempých riffů. Právě střední tempa převažují nejvíce. PROPHECY se nesnaží za každou cenu hnát svojí muziku do těch nejvyšších obrátek, spíše můžete očekávat, že vás ”roztancují” svými, řekl bych míst až mešihédovskými riffy. Nelekejte se však, že by na vás čekala nějaká mixtura nu-metalu a deathu. PROPHECY si i přes uvedené fakty zachovávají brutální US death metalovou tvář.
Z uvedeného vyplývá, že na svět přišla další kvalitní death metalová deska. Ano, je to tak, leč to je asi tak maximální možný stupeň pochvaly, který by se dal PROPHECY udělit. Dalším a dalším poslechem se však nemůžu ubránit pocitu, že kapela vsadila hlavně na jistotu a díky tomu tak celá deska, ač kvalitní, nemá žádného výraznějšího momentu vybočujícího z řady. Skladby plynou, aníž by jste je stíhali nějak výrazněji vnímat, čehož důsledek je, že si PROPHECY zařadíte mezi dnes už velmi početnou skupinu kvalitních death metalových kapel. Nic více, nic méně. Ne každý může být SUFFOCATION, BROKEN HOPE anebo DYING FETUS …Bonusem je slušně vyvedená datová stopa osahující povšechny informace o kapele, včetně videa ke skladbě ”Tortured By Deceit“, které, objevilo-li by se někde v televizi, by jen potvrdilo názor široké veřejnosti na metalovou hudbu a lidi, kteří ji holdují. Při sledování záběrů ze zkušebny prokládanými porno sekvencemi a nahou chlapskou prdelí si myslím něco o slabomyslnosti tvůrců …
Odhlédnu-li od některých infantilností v textech, přiblblého videoklipu a dalších uvedených negativ, dá se s klidným svědomím říct, že máme tu čest se zdařilou deskou patřící v rámci stylu do nadprůměru.
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.