Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Jediný opravdu rockový moderátor na Óčku, tvůrce Rockcastu, kytarista WILD TIDES, BIRDS & WOLVES i folkových BLACK LION, songwriter, pokérovaná alkoholová obluda, ale hlavně hudební srdcař… O tom, jak se dali dohromady WILD TIDES, o nominacích na „Anděly“ i o zajímavostech na domácí scéně bude tento rozhovor…
Již téměř pravidelně sleduji každý rok tvoje ostré komenty na předávání „Andělů“ včetně „žánrových cen“, jak moc tě „Andělé“ naštvali tento rok?
(smích) No jasný, hele budeš se divit, ale letos sem byl příjemně překvapenej. Až teda na kapelu INSANIA, o který sem slyšel poprvý, takže se budu muset ještě podívat, o co vůbec jde. Mě „Andělé“ víceméně potěšili, a to jak žánrový nominace tak, hlavně ty klasický. Interpreti jako VLADIMÍR 518, BRATŘI ORFFOVÉ nebo NEVER SOUL...
Tak mezi nominovanými byli třeba OR nebo MADE BY THE FIRE s deskou „Budet“, z čehož jsem byl hodně potěšen i já. Kdybys mohl ty hlasovat v kategorii Hard & heavy nebo Punk & hard core (obě kategorie vyhrála právě INSANIA), koho bys vybral?
Jojo, přesně ty MBTF mě potěšili hodně, jelikož sem „Budet“ po tom, co vyšel, jel hodně dlouhou dobu v kuse, tak by pro mě tahle volba byla jasná. K tý desce se vlastně vracím tak nějak pořád. A kdykoliv je možnost a čas je vidět naživo, tak si to nenechám ujít, protože to je fakt zážitek. S těma INSANIA to byla mimochodem věc, která mě trochu zaskočila, že stejná kapela je nominovaná do dvou různejch žánrů.
Tak ona je spousta kapel, který hrají metal i hardcore současně, ale je pravda, že právě INSANIA se dost dobře nevejde do žádné z těchto škatulí. Mimochodem MADE BY THE FIRE na křtu „Budetu“ dokonce hráli v původní sestavě staré skladby a doteď jim nemůžu zapomenout, že jejich starší a o dost agresivnější skladby nikde studiově nejsou zazanmenány. Sleduješ vlastně krom „Anděla“ i ostatní ceny? Vinylu nebo ceny Apollo? Myslíš, že mají pro kapely v současné době tato ocenění nějaký význam?
Tak myslim, že pro spoustu lidí už bylo tak překvapení, že MADE BY THE FIRE vůbec něco nahráli. No ale abysme se posunuli, sleduju víceméně všechny ceny, ačkoliv na tom nejsem nijak zainteresovanej. Na nominacích Apolla jsem se byl dokonce podívat naživo, a přestože do toho nevidím nějak víc než normální člověk/posluchač, tak mám pocit, že většina poroty je tak nějak zaměřena nebo, chceš-li, omezena stejným hudebním směrem. To je na tom bohužel hrozně znát. Slyšel jsem, že třeba „Idioit“ od VLADIMÍRA 518 se do nominací nedostal jen o kousek, ale už i to mi o tom ledacos značí.
A jestli to má smysl? Jako určitě je to fajn promo pro nominovaný a hlavně oceněný, výhry bych nějak nerozmazával, protože u takových cen nejde o nic zásadního. Ale rozhodně doufám v to, že každej interpret dělá muziku a chce jí dělat, aby tím něco sdělil ostatním nebo jen dostal ze sebe něco, z čeho bude mít radost, a nejde mu soutěžení o co nejlepší umístnění v týhle umělecký sféře.
Obraťme list. Jsi hyperaktivní hudebník. Čemu se teď nejvíce věnuješ. Předpokládám, že koncertně nejvíce jedou WILD TIDES a osobně se nejvíce angažuješ v BIRDS & WOLVES a BLACK LION. Je to tak?
Je to přesně tak, jak řikáš. I když teď máme s WILD TIDES takovej měsíc prázdnin, Kuba odjel na měsíc do Španělska a Francie a jde nějakou pěší túru asi 1000 kilometrů, včera mi akorát psal, že je někde v horách. Ačkoliv je to šílenost, tak mu to závidím. Ale na léto už máme zabookovanejch spoustu koncertů, tak to bude zas náročný, hlavně teda pro játra.
S BLACK LION teď finišujem poslední písničky a v květnu bychom měli začít nahrávat regulérní desku, na což se hrozně těším, nemám rád trend EPček a singlů, jak je tomu v poslední době zvykem. No a to je i důvod proč teď není moc slyšet o mojí třetí kapele BIRDS & WOLVES, snažíme se makat na novejch písničkách a kompletně vyměnit repertoár, kterej hrajem už skoro 4 roky. Hlavně jsme udělali zásadní změny, kromě těch personálních, kdy s námi hrají Jarda Diviš a Martin Tichota (ex-SHOGUN TOKUGAWA), jsme taky začali zpívat česky a hlavně jsme velmi vyměkli. Takže ačkoliv se to nezdá, stále je na čem makat.
Tak to vezmeme od konce. BIRDS & WOLVES je kapela, která existuje už dlouho a dlouho jsi byl ty jediným stálým členem. Ty neustálé změny jsou tedy důvodem, proč neexistuje žádná pořádná nahrávka?
No vlastně já sem bohužel jediný původní člen týhle kapely. Nedávno sem to počítal a vyšlo mi, že touhle kapelou už prošlo snad přes 15 člen,ů ať už na krátký zkoušení nebo delší působení, což skoro zní, jako kdybych byl nějakej zmrd, se kterým to nejde vydržet, ale pravda je taková, že se snažím tuhle kapelu držet zuby nehty, jelikož je to z nějakýho důvodu furt moje největší srdcovka. A samozřejmě není při neustálejch personálních změnách úplně jednoduchý se soustředit na skládání, ale nemyslím si, že je to ten hlavní důvod, spíš chceme, aby to za něco stálo, tak se s tím pipláme. Nicméně pořádná nahrávka existuje, před rokem jsme nahráli ve Spring sound studiu skladby „Má“ a „Město“, který si myslím, že přesně reprezentují to, co se teď snažíme dělat.
Rozumím tomu správně, že tentokrát v sestavě není ani jeden Rus? V minulosti přece snad nebylo období, ve kterém by alespoň jeden v sestavě nebyl…
Je to tak, konečně se nám podařilo bejt kompletně českou kapelou, možná i to nás skrytě vedlo k tomu zpívat česky, i když hlavní důvod byl samozřejmě ten, že jsme to chtěli vyzkoušet a chytlo nás to natolik, že sme u toho už zůstali. A mám velkou radost z toho, že lidi reagujou pozitivně, a je vidět, že si ty texty pamatují a zpívají je s námi na koncertech, což je hodně příjemný. Rusové (smích)… Ačkoliv to tak nevypadá, tak to byla vždycky spíš taková náhoda. Hodně mladých Rusů, který u nás žijou, má rádo tvrdou muziku a jsou skvělý muzikanti, což byl hlavní důvod, proč se jich v BIRDS & WOLVES vystřídalo tolik. Navíc jejich angličtina mi vždy přišla zajímavější, než od Čechů.
Tak budu držet palce. Další věc, které se účastníš, je folkový dvojtakt BLACK LION, se kterými se chystáte do studia. Jak tato kapelka vlastně vznikla?
Děkujeme. BLACK LION vlastně vznikli takovou náhodou a může za to Kuba Alexa, který vystupuje se svojí kapelou QUITE QUIET, a hlavně pořádá nejrůznější folkový akce, nejznámější je asi „Večer jinýho folku“, a právě na tuhle akci nás pozval, jestli bychom si tam s mým parťákem Kubou Švejkarem nezahráli. Pamatoval si, že sem mu tenkrát někde na baru řekl, že jsme si byli zkusit zahrát. No a my na to kejvli a pod tlakem jsme sesmolili pár písniček a coverů, který jsme tam zahráli, a od tý doby vlastně spolu hrajeme. Tenkrát jsme ani neměli jméno a vystupovali jako Kuba a Vegy a až na křest kapely CALM SEASON, kam jsme byli pozvaný jako předkapela, nás CALM SEASON donutili k pojmenování.
Jenom pro vysvětlení: název BLACK LION vznikl z názvu protikomunistický odbojový organizace v padesátejch letech, která si říkala Černý Lev 777. Kubu sem znal z dřívějšího působení v MY FIRST DATE a máme společnou lásku pro folkový kapely, od CITY AND COLOUR, CHARLIE SIMPSON až po Pavla Bobka, Ladislava Vodičku, Nedvědy nebo sjíždění Sázavy.
Tak Pavla Bobka má hodně rád i další z tvých spoluhráčů a tím je Kuba Kajfoš z WILD TIDES. Jak jste se vy dva vlastně seznámili?
Haha, to je taky zajímavý. My se vlastně s Kubou dřív nesnášeli, ještě když já hrál v ORANGECAP a Kuba v KOMBUŠE, tak si ze mě dělal prdel. Ne že bych to nějak prožíval, spíš sem to ignoroval a říkal si, že je to čůrák. Pak jsme asi 6 let o sobě nevěděli a před třema rokama mi z ničeho nic poslal songy, co nahrál, jestli bych s nim nechtěl hrát, a mě se to tak líbilo, že sem řek že jo.
To je zajímavé. Řešili jste někdy spolu, proč to poslal právě tobě? Většinou se kapely nedávají dohromady na základě toho, že se lidi v nich v minulosti nenáviděli.
Tvrdí mi, že už neví, proč napsal mě. Třeba si to o něm ostatní mysleli taky. My si to vlastně o sobě vzájemně myslíme pořád, akorát teď už v dobrym. Nějakým záhadným způsobem jsme si sedli. A z vlastní zkušenosti mi přijde, že nejsilnější kamarádský vztahy můžou bejt jenom dva: ty dlouhodobý a ty s lidma, se kterejma si se dřív nenáviděl.
Na tom něco možná bude. Jak se ti vlastně hraje ve WILD TIDES? Podle mého jsi byl vždycky zvyklý na jinou situaci v kapele. Ty jsi byl ten exot, na kterého koukal na koncertě celý sál. Protože, co si budeme povídat, oba víme, že druhý takový zjev na české scéně není. Najedou máš vedle sebe Kubu, který se při koncertě projevuje jako ještě větší zvíře. Navíc je to asi první kapela, ve které hraješ, která má jednoznačně jiného skladatele i frontmana. Teda tak to na mě působí. Mýlím se?
V podstatě máš pravdu, až na to že Kuby se většina lidí bojí. Během koncertu na ně plive a posílá je do prdele a naopak já na ně reaguju vesměs pozitivně. Navíc se mnou se můžou po koncertě vyfotit nebo si nechat podepsat kozy a jeho se bojej (smích). Ale jinak je to tak, jak říkáš. Všechno skládá Kuba a mě to tak vyhovuje, vymyslím si tam nějakou primitivní linku, v čemž, jak všichni včetně mě vědí, je moje síla, a pak už si jen užívám koncerty. A to mě na tom baví. Jak jsme se bavili před chvilkou, ve skládání sem vytíženej s BIRDS & WOLVES a BLACK LION, takže tohle mi vůbec nevadí.
Kuby se lidi bojí? Jak to? Já si s ním vždycky rád pokecám a nikdy neudělal nic, proč bych se ho měl bát (tak zase je pravda, že dřív hodně divočil... jeho mladické nerozvážnosti, nahaté koncerty s KOMBUCHOU a tomu podobná zvěrstva, ale to k tomu období tak nějak přirozeně patřilo).
To se těžko popisuje, to by člověk musel vidět a slyšet. Ale Kuba je svůj a spíš chodí lidi s tim, co s nim je a tak, a já jim pak vysvětluju, že je vlastně hodně hodnej. Shrnul bych to na plivání, nadávky a obzvlášť nerad má fotografy, který mu strkají objektiv do ksichtu. Ale tak rocker nemůže bejt hodnej žejo, takže ono je to na druhou stranu vlastně to, na co ty lidi kromě písniček přijdou a co chtěj vidět a slyšet.
Tak Kuba je stejně jako ty typ kluka, který na té naší scéně žádný druhý není a na tom v kontrastu s tebou úspěch WILD TIDES možná stojí. Týpek, který ví co dělá, dokáže napsat muzikantsky silný věci a na koncertě je dokáže odžít způsobem, na který lidi v téhle zemi nejsou zvyklí. Navíc kořeny mládí v nevyzpytatelném extrému zvaném KOMBUCHA je znát. A pokud jde o Kubu, stejně mám asi nejraději jeho věci z doby KARLA KUNRTA. Mimochodem hodně se mi líbil vinyl, chystáte s WILD TIDES něco novýho?
KAREL KUNRT byl super! Tak to děkujeme, ta deska vyšla před rokem a kolem Vánoc jsme vydali EP - I Only Miss You When You´re Gone, což je vlastně čistě Kubova neilyoungovská nahrávka vydaná pod WILD TIDES, ale ty songy hrajeme samozřejmě naživo dohromady. Co se bude dít dál kromě hraní, je teď ve hvězdách. Kuba teď řešil nějaký osobní problémy, tak uvidíme, co se bude dít, až se vrátí ze Španělska. Vyhrožoval, že budeme zkoušet, tak je možný, že se zaměříme na nějaký nový nápady, ale to bych předbíhal. Rozhodně plnohodnotná deska je venku rok, takže zatím je ještě čas.
Můžeme vinyl čekat i od BIRDS & WOLVES a BLACK LION? Vidíš vlastně důvod v dnešní době vydávat CD?S BIRDS & WOLVES je před náma ještě hodně práce se skládáním, takže tam jsme se o těchhle věcech zatím nebavili. S BLACK LION bychom vinyl udělali fakt rádi, protože to máme oba hrozně rádi, ale bude záležet na financích, udělat vinyl neni levná sranda. Co se týká CD, tak sem velkej zastánce, ať už se ptáš na koncept desky jako takový nebo i media. Sám si CD kupuju při každý příležitosti u kapel, který mě bavěj. Ne každá kapela si může vinyl dovolit a není nad to, poslechnout si nahrávku se vším všudy, tak jak má znít v pohodlí domova, což bohužel dnešní trend mp3, ipodů a poslouchání na peckách max. cestou v MHD už neumožnuje.
Navíc mít něco v ruce, listovat si textama v bookletu… to je prostě něco, co k tomu pro mě neodmyslitelně patří.
Já myslel, že jsi celkem fanda i nových formátů...
Jsem fanda nových formátů, ale to pro mě rozhodně není formát mp3. Líbí se mi služby jako Spotify, Deezer a podobně, který podle mě dneska nahrazujou model klasickýho radia tak, jak ho známe. Posloucháš, co chceš, a obsah si vybíráš sám. Navíc Spotify má i skvělou kvalitu nahrávek. Ale pokud seš fanda nějaký kapely, tak si koupíš její desku na CD/vinylu a sedneš si doma před pořádnej audio systém se sklenkou burbonu a vychutnáváš. Alespoň tak to mám nastavený já. Uvidíme taky, jak to změní v září nově připravovanej přehrávač a hudební formát PONO, který slibuje tu největší digitální podobu, jaká je možná, a měl by se vyrovnat kvalitě vinylů.
Když už jsme narazili na nové formáty, už skoro dva a půl roku děláš pravidelně rockový pořad RockCast. Jak ten nápad vlastně vzniknul?
Je to tak, ten nápad vzniknul klasickou vykrádačkou. S Kanym jsme sledovali už x-let českej videoblog o technologiích s názvem DIGIT (kterej to samozřejmě vyradl v zahraničí). No a Kany jednou přišel s tím, udělat něco takovýho. A protože ničemu jinýmu neorozumíme a hudbě alespoň trochu, sedli jsme si před telefon, zapnuli nahrávání a s velkou trémou natočili první díl, kterej si myslim, by měl bejt stáhnutej z internetu, aby ho nikdo nikdy už neviděl. Ale tak… Každej nějak začínal že jo. Přes to jsme si prošli období zajímavých hostů, živáků kapel v profi studiu, až po součastnej bulvární formát a pouštění aktuálních rockovejch klipů na televizi Óčko. Mám z toho radost.
původní Rockcast na youtube
Počkej o tom ani nevím, vy děláte i něco i pro Óčko? Já donedávna neměl telku, takže jsem v tomhle pole neorané.
Je to celkem novinka, teď v sobotu bude třetí vysílání. Je to každou sobotu od 19:00 do 20:00 hod. Vybíráme tam nový klipy od indie až po metal, všechno, kde je kytara, basa a bicí. Já tam mám pár vstupů, kdy teasuju klipy, co budou následovat, nějakou zajímavostí, ale jde především o ten playlist než o vstupy. Jinak klasickej Rockcast točíme dál a teď přidáváme takový ukecaný speciálky u piva a chtěli bysme se vrátit i k zajímavým hostům.
Ukecanej u piva mě moc nebavil, je to hodně rozvláčný a nemá to ten drive, jako nastříhaná třináctiminutovka. Oni u nás existují i jiné pořady, které se snaží o nějaký monitoring kytarové scény, což mě přivádí na další věc, kterou jsme zaregistroval a tou je televize Rebel, kde má svůj pořad třeba i FULLMOON. Zaregistroval jsi to?
TV Rebel sem zaznamenal, ale jelikož sem asi nechytl FULLMOON pořad, tak sem se tomu nevěnoval, přišlo mi to jako taková ta macho-pivo-metal telka. Vím že FULLMOON začal dělat ve spolupráci s Radimem Věžníkem live sessions, což se mi hodně libí. Ale samozřejmě jsem rád za každej takovej pokrok a hrozně rád vidím, že se to tady u nás začíná někam konečně posouvat, i když jsou to malý krůčky, tak tady jsou. A sem hrozně vděčnej všem, co se na takovejch věcech jakýmkoliv způsobem podílí.
Když se vrátím k RockCastu, chcete zůstat na youtube? Popřípadě přemýšleli jste třeba o stream.cz nebo něčem podobném?
Upřímně já třeba vůbec na stream nechodím a nesleduju, jak to tam chodí. Vim, že jsou tam větší pořady jako třeba Hudební masakry, který jsme dělali dlouhou dobu pro Rockcast a má to tam úspěch. Takže pokud by nás někdo oslovil s tim, že to tam bude jako určitej kanál/pořad, tak jo. Ale používat to jenom jako jinou streamovací službu mi moc nedává smysl.
Máte s Rockcastem nějaký plány do budoucna? Třeba konečně sehnat sponzora na ty hektolitry alkoholu, co při něm konzumujete?
Hele, snažím se o to, jak jen je to možný a hrozně mi to nejde, takže se budu pokoušet dál a uvidíme, třeba se to jednou konečně podaří. Všude, kam jsem psal, mi ani neodpověděli, tak to buď neumím správně nabídnout nebo je rocková hudba nezajímá, stejně jako většinu našeho obyvatelstva. Teda ta dobrá hudba samozřejmě.
Pojďme to nějak uzavřít. Jsi člověk, který jezdí hodně po koncertech a festivalech... pokud bys měl doporučit 5 nadějných mladých kapel z domácího prostředí, které stojí za pozornost, kdo by to byl?
No, to je hrozně těžká otázka, mladejch kapel, který jsou dobrý, je čím dál víc. Zkusím udělat takovej širší záběr ve stylech, aby se dostalo na každýho alespoň z něčeho a hlavně věci, který mě za poslední dobu bavily z českejch nejvíc. I když je mi jasný, že stejně na něco určitě zapomenu. Když budem v popu a synťácích, tak určitě DEATHS, z našláplejších kytarovek DONNIE DARKO, z folku nová deska EMOZPĚV a někde mezitím vším MAYEN. Překvapil mě novej song a klip SIGHTS, což je žánr, kterej normálně neposlouchám, ale tohle mi přijde jako super odvedená práce ve svym stylu. Ale našlo by se toho určitě mnohem mnohem víc, než pět. Jak říkám, česká scéna jde nahoru čim dál víc, jen je potřeba bejt zvědavej a pídit se, ale chápu, že na to má málokdo čas a chuť. Proto sem třeba hrozně rád za Rockcast, kdy můžeme lidem ukázat cestu k dobrejm kapelám, v televizní verzi dávám pravidelně min. jeden českej aktuální alternativní klip, možnost kapele si ho sama uvést a neuvěřitelně mě těší, kolik toho tady vzniká.
Je ten televizní RockCast někde k vidění na internetu?
Jedině když akorát běží, není možnej zpětnej archiv, kvůli autorskejm poplatkům za zpětný přehrání nebo co.
Tak to je škoda, to si budu muset to Óčko naladit a někdy si tě vychytat. Tak přeji, ať se daří jak RockCast, tak dělání hudby a díky za čas.
Zásadní kapela mého dospívání a také kapela, kterou jsem 20 let ignoroval přišla s deskou odkazující k tomu nejlepšímu z její historie. Zároveň ovšem ani neevokuje pocit opakování se. "Disintegration" je jen jeden, ale tohle rozjímání mě prostě baví.
16 minut šťavnatého technického thrashingu a dva covery od kapely, která má řemeslo v paži. Je v tom ta patřičná lehkost, drive i finesa, které člověk od téhle žánrové generace automaticky čeká. Jako drobný příkrm v čase thrashového hladu obstojně zasytí!
Trochu rozpačitý počin po čtyřech letech od minulého alba "The Fallen Crimson". Nedotažené, možná zbytečně stručné album stojí na pouhých náznacích síly, kterou skupina v minulosti disponovala. Ale hezké momenty s typickým rukopisem se najdou, to zase jo.
Objev na první poslech srovnatelný s Nory MEER, Dánové ISBJÖRG uchvacují podobně hravým a progresí provoněným poprockem. Ty melodie, klavír a vzletné aranže včetně sebevědomých vokálů mě napoprvé prostě dostaly do kolen. Uvidíme, zda první dojem vydrží.
Rogga Johansson nepolevuje. PAGANIZER jsou jednou z jeho hlavních kapel a samozřejmě doručují švédskou deathmetalovou klasiku. Rychlejší kousky jsou standardem bez překvapení, osvěžení naopak přinášejí ty pomalejší. Nejlepší skladba je ta úplně poslední.
SENTIENT HORROR narukovali k mrtvým do služby a v novém zaměstnání se jim daří náramně. Lásku k (převážně) švédskému death metalu nezapřou, hlavně pak k prvotnímu chrastění v režii ENTOMBED. Živelná OSDM deska s lehkou thrashovou patinou. Šlape to skvěle.
Urzovci jsou zpět a vyráží do klubů, radujme se! To by asi tak stačilo. Snad jen drobná poznámka. Minulá deska byla a je až příliš dokonalá. Nová je dokonalá poněkud méně, je pouze vynikající. Kdo by to byl čekal?